[Mechanica] Nulkrachtstaven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 682

[Mechanica] Nulkrachtstaven

Goededag,

Afbeelding

Ik vind het moeilijk om te bepalen welke staven zogenaamde nulkrachtstaven zijn. In ons boek staat dat:

- Als slechts twee staven een vakwerkknoop vormen en er geen externe belasting of steunpuntreactie op de knoop wordt uitgeoefend, moeten de staven nulkrachtstaven zijn.

Dit is in de afbeelding nergens het geval volgens mij.

Ook staat er in het boek:

- Als drie staven een vakwerkknoop vormen en twee van de staven in elkaars verlengde liggen, dan is de derste staaf een nulkrachtstaaf als er geen externe kracht of steunpunreactie op de knoop wordt uitgeoefend.

Dit is volgens mij alleen het geval bij knooppunt G, staaf CG zou dan een nulkrachtstaaf moeten zijn volgens mij.

Alleen als ik bij de voorbeeldberekeningen kijk (een soort vergelijkbaar vakwerk) gaan ze er van uit dat in ieder geval DE en DF nulkrachtstaven zijn.

Mijn vraag: Hoe kan ik te weten komen wat nulkrachtstaven zijn (met als voorbeeld het bovenstaande vakwerk), want met deze vergelijkingen kom ik er niet, of interpreteer ik ze niet juist?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: [Mechanica] Nulkrachtstaven

De hele vakwerkconstructie is in evenwicht. Dat betekent dat ook elk punt in de vakwerkconstructie in evenwicht is, dus dat de som van alle krachten in horizontale richting nul is, de som van alle krachten in verticale richting nul is, en dat het totale moment om dat punt nul is. Om te bekijken welke staven nulkrachtstaven zijn moet je kijken naar het evenwicht van de vakwerkknopen. In punt G moet dus bijvoorbeeld de totale kracht op punt G in verticale richting nul zijn. Als je je dit moeilijk voor kunt stellen moet je een vrije lichaamsdiagram (FBD) tekenen van het punt. Dan zie je dat de enige staaf die een verticale kracht uit kan oefenen op punt G staaf CG is. De totale verticale kracht op punt G moet nul zijn, dus staaf CG is een nulkrachtstaaf. Dit moet je zo doen voor alle knopen. Let op, dit betekent niet dat je hier alle nulkrachtstaven mee kan vinden, alleen degene die je kan bepalen zonder te rekenen. Als je de krachten in alle staven gaat berekenen kan het best zo zijn dat je ziet dat er nog meer staven nulkrachtstaven zijn.

In dit geval zijn staaf DE en DF zeker geen nulkrachtstaven. Ey kan geen nul zijn, wat betekend dat de verticale component van de kracht in EF ook geen nul kan zijn, wat betekent dat de horizontale compenten van de kracht in EF ook geen nul kan zijn wat weer betekent dat de kracht in DE gelijk moet zijn aan de horizontale component van de kracht in EF, alleen tegengesteld (aangezien er geen Ex is). En de kracht in staaf DF is 18kN in trekkracht (geen idee wat de nederlandse term hier voor is, ik ken het alleen als tension).
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Berichten: 4.502

Re: [Mechanica] Nulkrachtstaven

Ben het eens met de uitleg van Peter!

Reageer