[chemie/fysica] conductometrie stroom geleiding

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[chemie/fysica] conductometrie stroom geleiding

Waarom geleidt een H3O+ ion de stroom beter dan een Na+ ion?

Eerst dacht ik dat het met de ionconentratie te maken had maar nou hebben ze allebei 1+ ion. Kan het eraan liggen dat H3O+ al waterstofatomen bevat??

Ik hoor het wel

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: [chemie/fysica] conductometrie stroom geleiding

De H in H3O+ zit niet helemaal vast aan H2O. Omdat watermoleculen met H-bruggen aan elkaar zitten kan zo'n Proton heel makkelijk langs de keten verschoven worden. En op die manier behoorlijk snel van de ene plaats naar de andere getransporteerd worden.

Een Na+ ion moet zich tussen de watermoleculen doorwringen, dit gaat dus lastiger.

Dit is wat ik onthouden heb van de uitleg van de prof.

Correct me if I'm wrong
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Berichten: 1.379

Re: [chemie/fysica] conductometrie stroom geleiding

Je moet, om de geleidbaarheid van electrolietoplossingen te begrijpen eigenlijk eerst een klein lesje leren, om de juiste termen te kunnen gebruiken. Die termen kun je dan weer nemen om iets in een leerboek of op internet op te zoeken.



Als je in een tabel met equivalentgeleidingsvermogens kijkt zie je dat ieder ion een eigen waarde heeft bij oneidige verdunning. Bij H(+) ionen en OH(-) ionen vindt je de hoogste waarden omdat die ionen via de watermoleculen kunnen worden doorgegeven. Je ziet in die tabel ook dat het Na(+) ion veel minder beweeglijk is, zelfs minder dan het grotere K(+) ion. Je ziet ook dat het kleinere Li(+) ion nog slechter geleidt. Het heeft zin om alle alkalimetalen met elkaar te vergelijken.

Je leraar moet deze dingen uitleggen in termen van ionstraal, lading en electrische veldsterkte.

Het kleine Li(+) ion (zonder een watermantel) wordt door de sterke hydratatie juist het grootste ion. En daardoor het minst beweeglijke ion in het electrische veld in de electroliet. De griekse letter lambda wordt altijd gebruikt voor het equivalentgeleidingsvermogen.

Zoektermen voor boeken en internet zijn: aequivalent conductance, conductivity of electrolytes (griekse letter kappa), ionmobility(u).

De eenheden waarin deze grootheden worden uitgedrukt zijn een beetje moeilijk. Je komt er alleen uit als je er een dimensieanalyse op los laat. Zoals je ziet zit je hier echt op het grensgebied van scheikunde en natuurkunde.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer