Intensiefste sport

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

Intensiefste sport

Ik moet voor ANW de intensiefste sport opzoeken. Waarbij je het meeste vet verbrand . Ik dacht zelf aan boksen of zwemmen, omdat je daar steeds heel de tijd je lichaam beweeg. Weet iemand nog een andere itensieve sport.Laat het weten :wink:

Berichten: 12.262

Re: Intensiefste sport

Ik heb altijd begrepen dat skieen en langlaufen nogal intensief zijn in termen van energieverbruik, maar er zijn wellicht wel activiteiten die nog meer vragen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Intensiefste sport

Squash?

..érg explosief, maar toch ook weer duurtraining.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 824

Re: Intensiefste sport

Vechtsporten zijn in het algemeen ook erg intensief. Je beweegt voordurend bijna al je spieren. Ook zit er altijd een stukje krachtraining in. Ga je denk ik toch kijken naar echt puur vetverbranden, moet je al gauw denken aan conditiesporten. Dat zijn bijvoorbeeld voetbal, tennis, basketbal, wielrennen en marathonlopen.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 2.746

Re: Intensiefste sport

ik heb twee sporten gedaan, die echt wel zwaar zijn: judo en roeien

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Intensiefste sport

Ik zie Badminton niet in het rijtje staan. Ik heb van verschillende sporters (tennissers, voetballers, squashers) gehoord dat Badminton de sport is waarbij je permanent in beweging bent. Als het door professionals gespeeld wordt schijnt het de snelste indoorsport ter wereld te zijn die het meeste conditie vereist (dat zegt Gunalan, de voorzitter van de wereldbond tenminste).

Volgend Artikel van de Volkskrant is wel interessant, relativeert een beetje maar beaamt ook. ( in cache) )
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 95

Re: Intensiefste sport

Inderdaad vechtsporten en dan ook vooral boksen, mogen zeker niet in het rijtje ontbreken.

Sqsuash en badminton al evenmin.

Marathon, orientatielopen, bergsporten horen hier zeker ook thuis. Dansen en (kunst)schaatsen, ropeskipping eveneens.

Moeilijke vraag eigenlijk, naast het energetisch profiel van de sport, hoe intensief ga je er mee om, ben je een volhouder/doorbijter of niet, en in welke omstandigheden ? Een voetballer kan zich een poosje "verbergen", wat in vele andere sporten niet kan.

In het algemeen wordt ook de conditie van een formule1 rijder onderschat.



Waar ik ooit het meeste af zag was tijdens een trektocht, te veel materiaal, te weinig drinken en eten.

Bij "rafting" is er ook geen stoppen aan en moet je blijven doorgaan...

Niet makkelijk.

Berichten: 312

Re: Intensiefste sport

Schaken. Hehe.

Nee, tja, de intensiefste sport? Ik denk zelf tennis/badminton. Bij voetbal jog je maar een beetje mee als je de bal niet hebt. Al heb je de bal neem je een klein sprintje en dan pass je door (ligt natuurlijk aan positie die je speelt). Bij tennis en/of badminton ben je constant in intensieve beweging.
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Intensiefste sport

Kickboxen (en soortgelijke vechtsporten), daar heb je zo'n beetje alle soorten condities voor nodig: explosiviteit, lange adem, uithoudingsvermogen, kracht.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Intensiefste sport

Cross-country, die lui hebben longen als een paard.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 150

Re: Intensiefste sport

Je zou eigenlijk de gebruikte energie moeten relateren aan de tijd. Ik denk dat de 100 meter sprint (in 10 seconden) dan wel erg hoog scoort afgezien van explosief energiegebruik bij bijvoorbeeld kogelstoten waarbij de werkelijke krachtsexplosie niet meer dan een seconde duurt.
The difficulty lies not in new ideas, but in escaping from the old ones (Keynes)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Intensiefste sport

Normaal zou de zwaarste sport traplopen zijn. Als ik mij niet vergis en je loopt een uur een trap op heb je bijna een halve kilo vet verbrand.

Maar of dit ook mogelijk is weet ik niet.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 3.165

Re: Intensiefste sport

De vraagstelling is verkeerd. Het is maar net wat je onder intensief verstaat. Bij een 100 m sprint ben je zeer intensief bezig, veel intenser en geconcentreerder dan bij een triathlon maar de prestatie hoeft maar 10 seconden te duren (bij een goede sprinter).

Bij welke sport je het meeste vet verbrand? Hiervoor moet je naar 3 factoren kijken; intensiteit van inspanning, duur van inspanning en de hoeveelheid eetlust die word opgewekt gerelateerd aan de discipline om die extra eetlust al dan niet te negeren.

Een triathlon duurt zo'n 8-9 uur. Uiteraard doen deze mannen (dat zijn pas echte kerels :wink: , vaak ook nog zeer gespierd) dat maar 1-3 keer per jaar, de rest van het jaar trainen ze zwemmen, hardlopen en fietsen. Doordat ze verschillende duursporten doen kunnen ze ook veel tijd per week besteden aan deze duursporten omdat ze afwisselend verschillende spieren belasten.

Ik neig er daarom naar om te stellen dat de triathleet het meeste vet zal verbranden.

Traplopen is inderdaad nog vermoeiender maar dat hou je ook niet zo lang vol.

Met zwemmen is het energieverbruik groter dan bij hardlopen en fietsen doordat je ook jouw armen en schouders gebruikt. Uit onderzoek blijkt echter dat mensen met hardlopen en fietsen makkelijker afvallen dan met zwemmen, mogelijk doordat het koude natte water de eetlust stimuleert.

De sport waar je de meeste energie mee verbrand is voor mij niet hetzelfde als de meest intensieve sport, geen één sport is echt intensief als je goed traint, je past jouw lichaam en geest aan aan de weerstand.

Van de explosieve sporten is het moeilijk om de meest intensieve aan te wijzen; tienkamp (zeer explosief, sterke coördinatie, balans en lenigheid), turnen (idem) en kickboksen (zeer explosief maar tegelijk ook veel aëroob).

Een judowedstrijd is ook zeer intensief maar dat duurt maar 5 minuten (max. zuivere speeltijd). Voor iemand die geen judowedstrijden heeft gedaan is dat onmogelijk voor te stellen hoe intensief dat is (denk maar aan de publieke verbazing toen de sterke Mark Huizinga na 5 minuutje kapot op de grond lag samen met zijn tegenstander). Ik zit na zo'n wedstrijd meer stuk dan wanneer ik 1,5 uur hardgelopen heb in een goed tempo.

Ook ik ben van mening dat de teamsporten alvast niet tot de meest intensieve sporten behoren omdat ze zich inderdaad kunnen verbergen zogauw ze moe zijn waardoor de meesten ook niet echt leren afzien.

Bij teamsporten heb je natuurlijk wel weer andere vaardigheden nodig (goed ruimtelijk inzicht, goed ruimte-tijdgevoel, goede logica, afspraken maken). Dus hoewel een teamsport fysiek minder intensief is is het daarom nog niet minder uitdagend.

Van de aërobe sporten is dus zonder twijfel de triathlon het meest intensief. De argumenten heb ik al gegeven, ik zou dat voor jouw werkstukje gebruiken :wink:

Berichten: 3.165

Re: Intensiefste sport

Ik heb zelf overigens enorm afgezien tijdens de dodentocht (100 km in 22 uur). Ik heb 3,5 maand later nog steeds niet 100% van het gevoel terug in mijn tenen (te kleine schoenen, man wat deed dat pijn na afloop voordat het gevoel deels verdween) maar het betert wel geleidelijk. Volgend jaar doe ik grotere schoenen aan (in mijn geval vrij moeilijk omdat ik grote voeten heb en het een ramp is om schoenen te kopen, snowboardschoenen en skates worden nergens in de wereld gemaakt in mijn maat, die gaan maar tot maximaal 49,5).

Ook heb ik 1 dag bijna helemaal niet kunnen bewegen en de 2de dag nog maar heel stroefjes. De 3de dag kon ik wel weer normaal bewegen al duurde het een kleine week voordat ik weer echt energie had.

De eerste 50 kilometer waren makkelijk, daarna werd het loodzwaar.
In het algemeen wordt ook de conditie van een formule1 rijder onderschat.  
I couldn't agree more. Dit zijn ook echte athleten maar de mensen zien dat niet op de televisie. Man, wat ben ik jaloers op hun.

Over het squashen en badminton, dat kan zeer intensief zijn wanneer je goed bent in deze sporten. Wanneer je badminton op laag amateurniveau beoefent kan je het nauwelijks nog sport noemen. Bij mij op de universiteit kan je veel sporten 'gratis' doen als je een sportkaart koopt voor zo'n 16 euro waaronder het badminton en ik zie in de hal regelmatig badmintonners van een laag niveau, dat is geen sporten wat die doen (mijn hartslag zou bij die intensiteit niet boven de 120 geraken :wink: ).

Als ik echter eens langswandel wanneer de mensen die techniek hebben spelen dan is het al behoorlijk intensief.

Als ik op televisie zie hoe de mannen en vrouwen badmintonnen dan word ik al moe van het kijken alleen :)

Hetzelfde geldt voor tafeltennis.
Cross-country, die lui hebben longen als een paard.
Hun longen zijn niet noodzakelijk groter dan die van jou of mij hoor :wink:

Het longvolume kan je niet trainen, wel is het zo dat sommigen van nature al een groter longvolume hebben. Die van mij is precies 6,75 liter voor 1m98, een goed volume.

Cross-country is zwaar omdat het een combinatie van aëroob (ongeveer een half uur) met anaëroob (los zand, heuvelachtig) is. Hetzelfde geldt voor de 'fietsvariant' van het cross-country, het veldrijden. Inderdaad loodzwaar.

Berichten: 32

Re: Intensiefste sport

Je mag me geloven wanneer ik zeg dat Kyokushin Karate de fysiek meest uitputtende sport is die er is :) Wanneer ik zeg dat het zwaarder is dan de meeste legertrainingen overdrijf ik niet. Ik ga nu niet uitleggen wat Kyokushin allemaal inhoud maar je kan er gerust eens achter googelen.

Reageer