[technische opvoeding]elektriciteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[technische opvoeding]elektriciteit

mijn broer kwam vandaag thuis met wat vraagjes over elektriciteit, hij zit 4jaar lager en ik kan er niet op antwoorden, 1probleempje: hij ziet elektriek nog niet als elektronen die zich voortbewegen maar als gewoon energie, zonder enige boe of ba erbij......hier zijn de vraagjes: 1)leg de omzetting van elektrische energie naar warmte proefondervindelijk uit

2)idem, maar naar beweging

3)leg het werkingsprincipe van een elektrische bel uit

4)noem 6 opp bewerkingen die je kan uitvoeren door een chemische reactie

5)hoe ontstaat elektriek door beweging

6)leg het opwekken van elektriek uit chemische energie proefondervindelijk uit

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [technische opvoeding]elektriciteit

3 en 5 zijn zonder een basis elektromagnetisme niet uit te leggen.

2 is zonder dat je dat probleempje van die bewegende elektronen niet oplost niet uit te leggen. Zou 2) lukken met water onder druk in een slang waarmee je een watermolentje aandrijft?

proefondervindelijk uitleggen van 1: gloeilamp. Draadje wordt warm omdat er een elektrische stroom doorheen gaat.

proefondervindelijk uitleggen van 6: stop een koperstaafje en een zinkstaafje in een citroen. Neem een voltmeter en meet. Eventueel: met een serieschakeling van citroenen kun je wel een fietslampje laten branden denk ik.

en wat heeft 4) met elektriciteit vandoen? galvaniseringsprocessen?

Dit heb je nooit in een avond op een rijtje. Bestaat niet.

Als dit huiswerk van één les is, is er ergens iets mis. Of gaan wij het veel te ver zoeken. Kijk eerst eens in zijn theorieboek???
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer