[Scheikunde] Bepaling van het oplosbaarheidsproduct van een koperzout

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 166

[Scheikunde] Bepaling van het oplosbaarheidsproduct van een koperzout

Voor scheikunde moeten we zelf een proefje bedenken voor een vraagstuk. Wij kregen dit vraagstuk:
Bepaling van het oplosbaarheidsproduct van een koperzout

Bedank een manier om het oplosbaarheidsproduct van een koperzout te bepalen. Maak hierbij gebruik van het feit dat koperionen samen met ammoniak een blauwe kleur geven.
Wij hadden dus het idee om kopernitraat te gebruiken. Maar andere adviezen zullen ook handig zijn. Daarbij kan je kijken naar de veiligheid.

Ook zouden we graag willen weten wat voor ideeën jullie hebben hoe we de hele proef moeten uitvoeren.

Bedankt! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Bepaling van het oplosbaarheidsproduct van een koperzout

Je wilt de mate waarin kopernitraat op te lossen bepalen? Dat is niet zo moeilijk. Ervan uitgaande dat er een stabiel complex ontstaat betreffende deze blauwe kleur, moet je een willekeurig monster gewoon even doormeten met een fotospectrometer (gebruik nu zeker kwartcuvetten) op de maximale range. Hiermee bepaal je de optimale golflengte. Vervolgens meet je al je verschillende monster (van verschillende concentraties) door met je fotospectrometer om de absorbantie te bepalen.

Wanneer je buiten het lineaire gebied gaat meten, dan moet de oplossing worden verdund en zo weer terug worden gerekend naar de eigenlijke absorbantie.

Wanneer je absorbantie niet meer toeneemt, dan zal je de maximale oplosbaarheid van je kopernitraat hebben bereikt.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 166

Re: [Scheikunde] Bepaling van het oplosbaarheidsproduct van een koperzout

Bedankt voor je informatie! :)

Er zitten wat termen bij die ik niet helemaal snap. Daarom heb ik gegoogled en kreeg ik steeds meer een idee van wat je bedoelt.

Hier stata volgens mij een beetje wat je bedoelt.

Ik ga nu een proef opstellen en dan straks hebben we overleg met de docent of we in de goede richting zitten. Ik houd je op de hoogte! :?:

Trouwens; als ik dit zo lees lijkt het net of je het gewoon kan uitreken en dat je helemaal geen proef hoeft te doen... :)

En nog een trouwens: Volgens mij doe je het vrij ingewikkeld. Je moet ook nog iets met dat ammoniak doen. En wij zitten ook maar in VWO5. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Bepaling van het oplosbaarheidsproduct van een koperzout

Op de middelbare school heb je denk ik niet de beschikking over een fotospectrometer. Dus dat zal dan toch vrij lastig gaan.

Misschien dat je ook nog conductometrisch bezig zou kunnen gaan.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer