[Mechanica] Wagen voortduwen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[Mechanica] Wagen voortduwen

Ik heb een wagen met een massa van 200kg(puntmassa)

Hij staat op een helling van 45%

de wrijving is 0.2,

Hij moet met een constante snelheid van 1m/s omhoog gaan.(naar voren zeg maar dus niet 1m/s recht omhoog)

Kan iemand me hiermee helpen? :?:

alsvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] Wagen voortduwen

"Kijk eerst eens in de cursus "systematisch rekenvragen oplossen"

daar zie je hoe je moet beginnen:

met het kennen van je definities: ik denk dat je wrijving van 0,2 geen wrijvingskracht is , maar de wrijvingscoefficient. Een wezenlijk onderscheid.

met een nette schets te maken van de situatie, met je helling onder de gewenste hoek (45 ° of 45 % ??)

teken daarin de zwaartekracht op een zekere schaal, m juiste richting en grootte en aangrijpingspunt.

teken ook de richting en aangrijpingspunt van die wrijvingskracht. (groote moet nog berekend worden)

teken ook de richting van de nettokracht nodig om de kar langs de helling omhoog te duwen. (grootte wordt gevraagd, dus kun je nog niet tekenen

En als dat eenmaal op een rijtje staat, kijk dn nog eens goed in de cursussen "krachten samenstellen en ontbinden" en kom dan eens terug.

intussen ben je een uurtje of twee bezig geweest, en heb je waarschijnlijk nog geen oplossing. Waar je vastloopt in dit proces help ik je verder, tot de laatste snik. Maar daarna zul je ook met geen enkel krachtenopgaafje ooit nog problemen hebben. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer