[Elektriciteit] Stroom bij dimmers

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Elektriciteit] Stroom bij dimmers

dag

bij metingen is mij opgevallen dat er bij een dimmer die op 0% staat nog steeds spanning wordt gemeten bij het prikpunt.

Wat is hier de verklaring van?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Stroom bij dimmers

Wat is het prikpunt?

Hoe meet je?

Berichten: 2.589

Re: [Elektriciteit] Stroom bij dimmers

Zo'n dimmer wordt gebruikt om lampen op een minder krachtige manier laten te schijnen. Maar onder een bepaalde spaning (is dit de prikspanning?) zal zo'n lamp schijnbaar niet meer branden. Het lijkt me dan ook logisch dat zo'n fabrikant onder deze spanning zich nog zorgen gaat maken over het feit dat die dimmer al dan niet een potentiaal ter beschikking stelt.

Een idee meer weet ik er ook niet over. Groeten.

Berichten: 2

Re: [Elektriciteit] Stroom bij dimmers

Prikpunt is de uitgang van de dimmer.

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Elektriciteit] Stroom bij dimmers

Ik denk dat het te maken heeft met de inwendige 'dimmer'weerstand (vergelijkbaar met schuifweerstand). Deze zal waarschijnlijk nog een klein stukje uitstaan, waardoor hij spanning wegvangt. (Klopt dit, Jan vd V.?)
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [Elektriciteit] Stroom bij dimmers

Meestal wordt in een dimmer gebruik gemaakt van nuldoorgangdetectie. Zoals het woordt zegt, wordt de nuldoorgang van de aangeboden wisselspanning gemeten. Nu is de schakeling zodanig dat het dimeffect verkregen wordt doordat men de wisselspanning op een bepaalt moment aanzet. Hoe later dat moment, hoe lager de effectievewaarde van de wisselspanning wordt. Dat moment is dan een tijd ingesteld vanaf de nuldoorgang.

Waarom er een restspanning blijft, is mij niet duidelijk. Hoe hoog is die spanning en hoe ziet ie er uit?
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Reageer