[Na Sk algemeen] onpraktische practica, lucht je hart

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

[Na Sk algemeen] onpraktische practica, lucht je hart

Practica in natuur- en scheikunde worden soms gebruikt als inleiding tot de theorie, soms als bewijs achteraf ervoor. In alle gevallen zijn ze bedoeld om je begrip te verdiepen.

De vraag is of dat altijd lukt.

Ik wil van jullie eens horen of het vaak mis ging, of juist niet.

of je er veel van leerde(en wat dan), of soms juist door in de war raakte. En of je het gevoel hebt dat je daarmee in de klas een uitzondering was, of juist niet.

Ik wil dit topic een beetje serieus aanpakken, want ik wil meningen en ervaringen half december gebruiken in een gesprek met collega-docenten over dit onderwerp.

De beste practica, de slechtste, de gillers, de ademloos lerende, doe me een plezier en kom er mee af. Beschrijf ze, waarom ze goed zijn of juist een diepe droefenis. En juist niet alleen de meningen van de beste jongetjes van de klas. OOk of juist als het bij jou nooit lukt. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Na Sk algemeen] onpraktische practica, lucht je hart

Ik moet zeggen dat ik in het middelbaar echt belachelijke practica had. Men deed gewoon practica om practica te doen zeg maar. Soms zijn de resultaten dan echt zo onduidelijk dat je echt niet beseft wat je er moet uithalen. Volgens mij zijn slechte practica gewoon practica waar de resultaten onduidelijk zijn of teveel afhangen van willekeurige factoren.

De practica chemie die ik nu heb gedaan in m'n eerste jaar hoge school vond ik prachtig. Er was een duidelijke inleiding, duidelijke uitleg en de resultaten waren ook enorm duidelijk en zichtbaar. Vooral zichtbaar dan! [rr] Ik moet zeggen dat die practica me beter zullen bijblijven dan wat ik in het middelbaar heb gezien, practica geven omdat het 'moet' loopt nooit goed af...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Na Sk algemeen] onpraktische practica, lucht je hart

Staan je nog een paar concrete voorbeelden bij??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Na Sk algemeen] onpraktische practica, lucht je hart

Om dan toch met voorbeelden te gooien:

We moesten complexvorming aantonen bij verschillende temperaturen. Dus naargelang de temperatuur hoger werd moest de kleur van de oplossing donkerder worden (vermits het evenwicht verschoof en er van de donker gekleurde stof meer gevormd werd). We moesten dan een glazen staaf opwarmen en die dan in de vloeistof dompelen (kleine hoeveelheid). Het probleem dat zich nu vormde was dat het kleuronderscheid zo enorm klein was en soms gewoon lichter leek dan de referentie oplossing. Dan ga je natuurlijk dik knoeien met je verslag om toch maar een verklaring te vinden en dan gaat zowat alles fout wat je maar kan bedenken :) Ook werkten we met stoffen die zeg maar zeer exotisch overkwamen (ik kan de naam zelf niet meer herinneren).

Nu kregen we op de hoge school altijd een mooie theorie les en oefeningen, daarna een practica. Het mooie aan deze practica was dat het altijd met eenvoudige stoffen werd gedaan. Zoals aantonen dat gebrande kalk basisch wordt. Dat kalk in hcl CO2 vormt en dat dan opvangen etc.

Of een kookpuntsverhoging vaststellen bij suiker en zout waarbij je dus moest rekening houden bij zout dat dit in ionen splits en dus 2 maal in rekening moet gebracht worden.

Dit zijn toch 2 vrij simpele en aangename practica die toch wel vrij theoretische zaken heel mooi voorstelt.

De simpelheid siert de zaak vind ik toch wel [rr]

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Na Sk algemeen] onpraktische practica, lucht je hart

Afbuiging van geladen deeltjes in magnetisch veld (Helmholtz-spoel) vond ik zeer geslaagd!
TU/e Werktuigbouwkunde

Berichten: 41

Re: [Na Sk algemeen] onpraktische practica, lucht je hart

De practica in het secundair onderwijs vond ik wel meevallen. Echt simpel gehouden en een voorbereiding op de practica die ik nu moet maken. Die zijn een stuk complexer en het "trek jullie plan maar"- principe valt niet echt in de smaak.

Zelfs in een universitair labo maken we gebruik van verboden stoffen met een te hoge concentratie. Zonder voorafgaande kennis over de mogelijke gevaarlijke oplossingen gebeuren er natuurlijk ongelukken, zeker bij het met de mond pipetteren.

Met alle respect voor de assistenten die hier ook veel tijd insteken, maar als studente kinesitherapie vind ik biochemielabo's niet echt noodzakelijk en als het dan op deze manier gebeurt, zelfs onverantwoord. Aan natuurkunde labo's en labo's fysiologie hebben we dan wel veel meer, aangezien die iets dichter staan bij onze theorielessen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: [Na Sk algemeen] onpraktische practica, lucht je hart

Ik veronderstel dat je het hebt over practica niveau middelbaar onderwijs?

Het lijkt me inderdaad dat het daar eenvoudige practica moeten zijn. Ze mogen niet de indruk geven dat men moet 'foefelen' om de theorie werkend te houden. Wat mij in het bijzonder raar overkomt nu ik erover nadenk is dat ik in het middelbaar nooit zelf een elektrisch netwerk heb gelegd, terwijl zulke proefjes toch eenvoudig en bijzonder nauwkeurig zijn.

Ook een kort experiment gedaan door de leerkracht heeft zijn nut. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar eerst theorie, dan experimentele bevestiging. Een probleem bij eerst experimenten doen is dat de student vaak niet weet wat onderzocht wordt en waarom. op zich betekent met 2 staan schudden met een touw en knopen en buikpunten vaststellen zeer weinig als je nog niet hebt gezien wat staande golven inhouden.

In het algemeen vind ik trouwens dat in de fysica de experimenteervaardigheden te veel naar het hoger onderwijs worden doorgeschoven. Ik vind het niet normaal dat in een 2de jaar hoger onderwijs nog een brug van Wheatstone in de experimenten zit. Wanneer dit in het middelbaar goed wordt aangepakt kan in het hoger onderwijs onmiddellijk experimenten horend bij het vak zelf worden gegeven. Nu krijg je dat aparte vakken met veel doodsimpele proefjes worden opgelegd, tot verveling van vele studenten.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: [Na Sk algemeen] onpraktische practica, lucht je hart

De practica welke op de middelbare school worden gegeven geven bijna geen inzicht in de achterliggende gedachte. Hoewel ik momenteel met mijn opleiding sterk biochemisch bezig ben, kan ik me bijna geen praktijk van de middelbare school (scheikunde) herinneren.

Van de middelbare school staan de biologie en natuurkunde praktijk me wel bij. Spelen met lensopstellingen en zo ook zien dat de lensformule werkt is een heel goed voorbeeld van hoe het wel moet. Voor biologie zijn ook een aantal goede voorbeelden te geven. De werking van de amylase in je speeksel aantonen bijvoorbeeld. De effecten van licht op de groei van planten. Een dissectie van een koeienhart. Het zijn allemaal voorbeelden waar je wat aan hebt.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12

Re: [Na Sk algemeen] onpraktische practica, lucht je hart

Practica op middelbare scholen heeft niet alleen de functie om theorie te verduidelijken.

Vaak zijn de practica of heel erg simpel of net te lastig om goede resultaten te krijgen.

Wel heeft het nog een extra functie namelijk vaardigheden oefenen.

Zowel vaardigheden in het lab als het schrijven van goede meeteverslagen en het bijhouden van logboeken.

Leerlingen zijn hier nog weinig in getraind en vinden dit ook het minst belangrijkste terwijl dit in het beroepsleven wel belangrijk is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Na Sk algemeen] onpraktische practica, lucht je hart

De practica in het middelbaar vond ik gewoon belachelijk. Voor fysica waren zo of te simpel of te moeilijk, vaag.

Ik herriner me dat we een duplo autotje kregen, dan aan een touwjte moesten bevestigen en aan dat touwtje hing een massa. Als we dan massa van de rand van de tafel afschoven viel der er vanaf en kreeg het autotje een versnelling door de zwaartrkracht op het blokje (er was ook nog iets om de wrijving tussen touw en tafel te verlagen). Daaruit berekende we dan wat snelheden en versnelling enzo... Dit was een practicum van het 6e (!) jaar wetenschappen - wiskunde :) .

In het 5e middelbaar moesten we dan weer stroomketens maken en zien dat de wet van Ohm wel degelijk klopt :) .

Voor chemie herinner ik me dat het vooral op spectakel gericht was om de aandacht van de leerlingen te trekken, een titratie met een "spectaculaire" kleuromslag, een elektrolyse van water met zeep in zodat het H2 in zeepbelletjes zat en als er genoeg belletjes waren de vlam eraan (boem!). Het ging hem dus niet echt om de chemie, eerder om het meest H2 te maken. We hebben ook een keer shampoo en zeep gemaakt, voor de rest herinner ik me niet veel practica uit het middelbaar.

Ik dacht dat een leerling in het middelbaar per trimester een x aantal practica moet doen, en daarom maken de leraren maar simpele/saaie dingen van om toch maar aan die x te komen. Op het hoger ligt dat anders, de practica moeten niet meer op één lesuur, een verslag moet meer zijn dan gewoon de meetresultaten in een tabelletje en grafiek zijn,...

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Na Sk algemeen] onpraktische practica, lucht je hart

Vandaag bij biologie een koeienhart bekeken. Zeer indrukwekkend en naar mijn mening ook leerzaam! :)
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: [Na Sk algemeen] onpraktische practica, lucht je hart

praco schreef:Wel heeft het nog een extra functie namelijk vaardigheden oefenen.

Zowel vaardigheden in het lab als het schrijven van goede meeteverslagen en het bijhouden van logboeken.

Leerlingen zijn hier nog weinig in getraind en vinden dit ook het minst belangrijkste terwijl dit in het beroepsleven wel belangrijk is.
Deze extra functie is dan absoluut niet goed uit de verf gekomen. Netjes dingen kwantitatief overbrengen en correct pippeteren is vaak nog te veel gevraagd. Dit is ook niet verwonderlijk als je nagaat dat leerlingen hier ook niks over wordt geleerd.

Nu snap ik wel dat enigzins het practica basic moet worden gehouden. Niet iedereen is een chemie, natuurkunde of biologie freak en niet iedereen kan zijn aandacht erbij houden. Hetzelfde is al eerder aan het licht gebracht in dit topic.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 26

Re: [Na Sk algemeen] onpraktische practica, lucht je hart

Heb in de eerste klas middelbaar onderwijs een practica gehad over een ontploffend verfblik. Verfblik gevuld met aardgas, aansteken, even wachten... , boem! was er interessant om naar te kijken. Werd gebruikt om uitzetting van gassen en vorming van gassen bij verbranding aan te tonen.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar ook niet eenvoudiger dan dat.

(Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: [Na Sk algemeen] onpraktische practica, lucht je hart

Even denken... het is alweer lang geleden, maar dit zijn de practica die me bij zijn gebeleven:

Natuurkunde: implosie. Warm blikje in koud water of zoiets, vraag me niet om details. In ieder geval gaf het veel meer inzicht in wat druk is, nuttig! (Net als de klassieke negerzoenen/ballon in vacuum.) Al het gedoe met elektriciteit vond ik vreselijk, want onze docent legde slecht uit en mijn schakelingen werkten nooit.

Scheikunde: Eindeloos titreren, oersaai. En nog eens drop gemaakt, het nut van de practica is me nooit duidelijk geweest.

Biologie: Koeienorganen snijden is heel nuttig! Dat maakte echt indruk. En ook een leuk voorbeeld: in de derde of vierde liet onze docent ons DNA-aflezen als een soort toneelstukje uitspelen. (Iemand is het ribosoom, iemand het RNA, enz.) Dat heeft ook indruk gemaakt.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Reageer