14 vergelijkingen, 6 onbekenden

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

14 vergelijkingen, 6 onbekenden

Hallo,

Beschikt er iemand over een tool om vergelijkingen met onbekenden uit te rekenen? Het is misschien ook mogelijk met de hand, maar indien er een tool bestaat, laat het me dan gerust weten. Het is met de hand vooral moeilijk omdat bepaalde waarden enkel positief mogen zijn, anderen enkel negatief (is een systeem met kabels dat enkel kan trekken)

Kan iemand mij zeggen wat de oplossing wordt van volgende vergelijking die ik zelf heb opgesteld:

Fy5 = tan 15° . Fx5

Fy6 . tg 41° = Fx6

Fx1 = Fy1 . tan 21°

Fy6 . 61,5 + Fy5 . 61,5 = Fx5 . 11,4 - 10178,25

Fx5 . 11,4 - Fy1 . 61,5 - 10178,25 = 0

331 + Fy1 + Fy6 + Fy5 = 0

Fx1 + Fx6 +Fx5 = 0

Fx1 . 11,4 + Fx6 . 11,4 - Fy1 . 61,5 - 10178,25 = 0

Fy1 < 0

Fx1 < 0

Fy6 < 0

Fx6 < 0

Fy5 > 0

Fx5 > 0

Alvast bedankt

Re: 14 vergelijkingen, 6 onbekenden

8 gelijkheden met 6 onbekenden. Dat levert doorgaans een tegenstrijdigheid op.

Welke van deze regels zijn exact en welke bij benadering?

Berichten: 7

Re: 14 vergelijkingen, 6 onbekenden

Normaalgezien zou het geen tegenstijdigheid mogen zijn aangezien het systeem in praktijk in evenwicht is. Het is wel zo dat de krachten 3 kabels weergeven. Deze kabels kunnen enkel trekken en niet drukken op het systeem. Vandaar de laatste 6 vergelijkingen.

Is dit een juiste redeneringswijze van mij of is het niet mogelijk dit systeem voor te stellen door mijn vergelijkingen? Het is een evenwichtsituatie, dus denk ik dat mijn vergelijkingen juist zijn, maar gezien het niet-kunnen-drukken van kabels, zijn de evenwichtsvergelijkingen dan nog geldig?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: 14 vergelijkingen, 6 onbekenden

Misschien zou een situatieschets (krachtendiagram) verhelderend kunnen werken.

Re: 14 vergelijkingen, 6 onbekenden

Je hebt minder onbekenden dan vergelijkingen. Dat houdt in de praktijk in dat het stelsel tegenstrijdig is.

Voorbeeld:

x=23

x=23,0001

y = 10000.(x - 23)

Deze eerste 2 beweringen zijn tegenstrijdig. In de praktijk zijn deze uitkomsten gelijk, maar rekentechnisch krijg je problemen, want in het eerste geval is y=0 en in het tweede geval is y=1.

Als je aangeeft welke vergelijking exact is (ik vermoed vergelijing 7), dan kun je in het oplossing daar rekening mee houden.

Berichten: 7

Re: 14 vergelijkingen, 6 onbekenden

Ik ga het probleem anders stellen. Zie onderstaande tekening.

Afbeelding

Gevraagd zijn de drie onbekende krachten, maar deze 3 krachten stellen 3 kabels voor en kunnen dus enkel werken op trek, dus de richting van de krachten is zoals weergegeven op de figuur.


Berichten: 7

Re: 14 vergelijkingen, 6 onbekenden

excuses, heb een A4 blad ingescand, maar het blad lijkt op pc wat groter te zijn. Ik hoop dat het wat duidelijk is...

Berichten: 7

Re: 14 vergelijkingen, 6 onbekenden

excuses, heb een A4 blad ingescand, maar het blad lijkt op pc wat groter te zijn. Ik hoop dat het wat duidelijk is...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: 14 vergelijkingen, 6 onbekenden

Beste Nitric,

Je probleem is in feite een 6 vergelijkingen met 6 onbekenden probleem.

Er is namelijk maar één momentenbalans voor het hele systeem.

Bijvoorbeeld rondom aangrijppunt van F1 zoals in je vergelijking 4.

Vergelijkingen 5 en 8 zijn geen onafhankelijke vergelijkingen want ze zijn simpel samen met vergelijkingen 1 t/m 3 om te zetten naar vergelijking 4.

Overigens vraag ik me af of er wellicht tekenfouten in sommige vergelijkingen zitten. Moet je wellicht nog even checken.

Vergelijkingen 1 t/m 3 gebruik je daarna alleen om in te vullen in de andere vergelijkingen 4, 6 en 7.

De laatste zes vergelijkingen zijn irrelevant voor de oplossing van dit probleem.

Hierna zie je dat het in feite slechts een 3 vergelijkingen met 3 onbekenden probleem en zo had je het dan ook meteen moeten formuleren:

Onbekenden zijn: F1, F5 en F6 (en Fx en Fy zijn te relateren aan F met cosinus en sinus).

Vergelijkingen zijn:

momenten balans (slechts één, bijvoorbeeld rondom aangrijppunt van F1)

krachtenbalans X richting

krachtenbalans Y richting

Schrijf het nu nog maar eens op en je zult zien dat het eenvoudig met de hand op te lossen is.

Er is software voor dit of je kunt de Solver van Excel gebruiken maar misschien krijg je dan het probleem van nauwkeurigheid doordat sinus, cosinus, tangens of cotangens van de aangegeven hoeken een oneindig aantal decimalen hebben waar software problemen mee kan hebben bij het oplossen van de vergelijkingen.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer