Spanningspiek van koelkast

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Spanningspiek van koelkast

Ik heb een koelkast in huis en elke keer als deze aan-slaat komt er een flinke spanningspiek of dip in het lichtnet. De lichten knipperen en uit mijn speakers komt een vervelende klik. Wat kan ik hieraan doen?

P.S. Er bestaan stekkerdozen die bescherming bieden tegen bliksem. Als ik daar de koelkast op zet zou dat het probleem verhelpen?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Spanningspiek van koelkast

Maak een soort van "tussenstekker" waar je een flinke condensator inhangt!
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Spanningspiek van koelkast

Ervaring mee?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Spanningspiek van koelkast

Nee, zelf nooit geprobeerd. Ik weet wel dat van dat soort tussenstekkers in kluswinkels te koop is :shock: Jammer dat het bij technische dingen niet net zo werkt als bij voedingsmiddelen, dat ze op de verpakking precies moeten vermelden wat de ingredienten zijn!

Mocht ik binnenkort een keertje bij de Praxis of zo komen, dan zal ik 'ns kijken. Wie weet is er toch iets op zo'n doossie te vinden.

Ik zit ineens te denken... Ik schreef dat wel heel leuk over die condensator, maar kan dat eigenlijk wel? Ze zijn in ieder geval wel voor het tegenovergestelde te gebruiken geloof ik: als er even iets weg zou vallen, kan een condensator zo'n dal wel een beetje glad poetsen, maar andersom (dus het dempen van een piek).... Ik weet 't niet meer!
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Spanningspiek van koelkast

Kan wel, dan staat hij gewoon ff wat meer energie op. Maar volgens mij zijn die dingen super duur, je moet een flinke capaciteit hebben en ook nog bestand zijn tegen minimaal 330 Volt.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Spanningspiek van koelkast

kleine tip...

in elke standaard wasmaschien (excuses voor de spelling) zit een condensator om dit soort pieken en dalen op te vangen.

deze zit rechtstreeks over de faze en de nul.

kun je misschien ook in je koelkast kwijt?
It's just an illusion !

Re: Spanningspiek van koelkast

Als uw lichten flikkeren bij het aanslaan van de koelkast wijst dit naar mijn gedacht op een slechte verbinding ergens in de installatie.

Dit zou ik zeer ernstig opvatten en maatregelen treffen alvorens er brand ontstaat door een oververhitte verbinding.Alle verbindingen moeten sterk aangespannen worden met de voorgeschreven klemmen.

Sterkstroom betekend ook sterk aanspannen.Het zou me niet verbazen als er bij u draden los zitten aan het verdeelbord of achter schakelaars of stopcontacten.Dit is geen zaak voor dit forum maar voor een bevoegd

persoon.Slechte verbindingen kunnen zeer sterk opwarmen en zijn de hoofdoorzaak in branden.

Re: Spanningspiek van koelkast

ik geloof dat je een GoldCap condensator kan gebruiken als je er ook een klein omvormertje tussen zet (met een spoel) zou dit moeten lukken (ik gebruik het voor mijn zelfgemaakt alarm systeem en dit vraagt toch een hoop energie) Ik ben er niet zeker van dat het werkt maar, je kan altijd eens proberen (als je er nog een ic LM317T tussen zet zou het zelfs moeten beschermen tegen doorbranden van de condensator als de piek te hoog is (zorg dat je de aarding niet aansluit op die van het stopkontact (de piek wordt hierlangs afgevoerd) als je dit wel doet zullen telkens de stoppen doorslaan als je koolkast start (tenzij je dit juist leuk vind :shock: )

Reageer