pseudo-unipolair neuron

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

pseudo-unipolair neuron

Hoi,

In mijn cursus histologie lees ik als definitie:

Pseudo-unipolaire neuronen: de uitlopers vh neuron, axon en dendriet, versmelten met elkaar en lopen in tegenovergestelde richting.

Nu is mijn vraag: zijn de 2 "uitlopers" dan 2 dendrieten, 2 axonen of 1 axon + 1 dendriet?

Want die versmelting doet mij twijfelen (ik zou zeggen 1 axon en 1 dendriet)[/i][/b]

Berichten: 206

Re: pseudo-unipolair neuron

Zie dit topic van mij, waarin het antwoord wordt gegeven:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...post&pid=218843

Om je op weg te helpen, een quote uit dat topic:
Een centraal en een perifeer deel. Merk dus op dat deze neuronen geen dendrieten hebben, alleen 2 stukken axon die 2 verschillende richtingen opgaan.

Berichten: 4

Re: pseudo-unipolair neuron

Maar aangezien ze pseudo-unipolair zijn, dus NIET unipolair. Zijn er toch (minstens) 2 polen nodig, 1 axon en 1 dendriet, die versmelt lijken tot 1 axon (of 2deeltjes axon)

Berichten: 206

Re: pseudo-unipolair neuron

Maar aangezien ze pseudo-unipolair zijn, dus NIET unipolair. Zijn er toch (minstens) 2 polen nodig, 1 axon en 1 dendriet, die versmelt lijken tot 1 axon (of 2deeltjes axon)
Heb je de post die ik linkte überhaupt gelezen?

Een pseudo-unipolair neuron is zeker wel unipolair, in de zin dat er maar 1 uitloper vanuit het perykaryon is. Deze uitloper (een axon) splitst zich echter in een centraal en een perifeer deel. Dat "versmelten met elkaar" is onzin, zo werkt het niet.

Berichten: 4

Re: pseudo-unipolair neuron

Na een mail naar mijn prof histologie, gaf zij me dit antw!

Beste student, het gaat om 1 axon en 1 dendriet. Die 'versmelting' is slechts

over korte afstand. Mvg, Dr. S. Mione.

En ik had je post wel degelijk gelezen. Het is toch niet verboden om er een ander mening op na te houden. Die dan nog wel juist is...!

Berichten: 206

Re: pseudo-unipolair neuron

bellaatje schreef:Na een mail naar mijn prof histologie, gaf zij me dit antw!

Beste student, het gaat om 1 axon en 1 dendriet. Die 'versmelting' is slechts

over korte afstand. Mvg, Dr. S. Mione.

En ik had je post wel degelijk gelezen. Het is toch niet verboden om er een ander mening op na te houden. Die dan nog wel juist is...!
Misschien heb ik je post verkeerd geïnterpreteerd, maar wat jij in een eerder post zei (of: leek te zeggen) klopt niet. En wat deze dr. Mione zegt is ook maar de halve waarheid (met opzet waarschijnlijk, docenten versimpelen informatie graag voor hun studenten).

Er is geen sprake van versmelting, maar van splitsing. De uitloper van het perikaryon splitst zich in twee delen: een centraal axon en een perifeer axon. Het perifere axon heeft min of meer dezelfde functie als een dendriet, maar ís niet een dendriet! Histologisch gezien is het nog steeds een axon (mocht je je afvragen wat de histologische verschillen zijn: dendrieten kunnen bijvoorbeeld niet gemyeliniseerd zijn).

Een tekeningetje ter verduidelijking:

Afbeelding

Zoals je ziet is het neuron dus wél unipolair, d.w.z. er is maar 1 uitloper vanuit het perikaryon.

Berichten: 4

Re: pseudo-unipolair neuron

Hartelijk bedankt voor de informatie! Ik versta het nu een stuk duidelijker.

En je had idd gelijk over mijn prof die het gewoonweg wou versimpelen!

Reageer