[scheikunde] titreerbare aciditeit van urine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 41

[scheikunde] titreerbare aciditeit van urine

Een vraag over een practicum Biochemie:

Het principe van de proef was het leren bepalen van de titreerbare aciditeit - d.w.z. het bepalen van de hoeveelheid H+ die gebonden zijn op niet-bicarbonaatbuffers (vooral fosfaten) en uitgescheiden worden in de urine - door een urinestraal te titreren met NaOH tot deze dezelfde kleur krijgt als een standaard bufferoplossing met een pH = 7,4 (= pH-waarde van bloed).

WERKWIJZE:

Neem een urinestaal en meet hiervan de pH met behulp van een pH-meter. Let erop dat u de electrode nadien goed naspoelt. Maak vervolgens een standaardoplossing door 10 ml fosfaatbuffer, 100 ml water en 10 drupels fenolrood in een erlenmeyer te mengen. Door toevoeging van fenolrood als indicator, kleurt het mengsel lichtroze. Spoel nu een buret voor met NaOH (0,01 M) en bevestig deze met noot en klem. Vul de buret met NaOH. Verdun het urinestaal 10x en verdeel over 2 maatkolven. Voeg nu 10 druppels fenolrood toe en meng goed. Voor u start met titreren dient u deze oplossingen over te gieten in 2 erlenmeyers. Titreer nu 2x 0,01 M NaOH tot u dezelfde kleur krijgt als de standaardoplossing. Let op: denk hierbij de gele kleurcomponent van de verdunde urineoplossingen weg! Noteer voor beiden de getitreerde volumes van NaOH.

METINGEN:

Bij het onverdunde staal urine maten we vóór de proef een pH van 5,7. (vrij zuur dus!)

Urineoplossing 1: getitreerd volume NaOH = 4,5 ml

Urineoplossing 2: getitreerd volume NaOH = 4,4 ml

BEREKENINGEN:

Hoeveelheid meq protonen uitgescheiden per 24u voor een gemiddelde diurese?

gegeven:

diurese = hoeveelheid urine per 24u

gemiddelde diurese = 1440 ml

H+ => 0,001 M = 1 meq

gemiddelde waarde van het urinestaal: getitreerd volume NaOH = (4,5 ml + 4,4 ml)/2 = 4,45 ml

Hier loopt het dus al vast. Ik vond al terug dat meq staat voor milli-equivalent.

Door een vorige vraag hier op het forum weet ik ondertussen dat mmol omgerekend kan worden naar meq door ipv het aantal deeltjes de lading te nemen: 2 mmol Ca2+ wordt dan dus (2*2=) 4 meq. Hetzelfde geldt voor negatieve ladingen: 2mmol CL- wordt 2 meq.

van welke stof (met lading) moet ik hier het aantal mol bepalen om vervolgens om te zetten naar meq/24u?

Wat is de concentratie aan H+ van het urinestaal en de pH van de urine?

Hier geraak al even ver mee...

Kan iemand me a.u.b. op weg helpen???

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] titreerbare aciditeit van urine

pH = -log[H+]

Dan moet de rest toch wel lukken?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] titreerbare aciditeit van urine

Ik zie in het hele verhaal nergens hoe groot de urinestaal was die jij, na toevoeging van buffer en verdelen in twee kolven, getritreerd hebt met 4,5 ml NaOH (0,01 M) en 4,4 ml. Samen 8,9 ml NaOH (0,01 M) voor de gehele urinestaal hoeveelheid X ml (X want ik weet het niet).

Gevraagd wordt meq protonen, dat is H+ dus, in 1440 ml urine. Wat is hier niet duidelijk aan?

Dat is 1440/X keer zoveel als in de urinestaal die totaal 8,9 ml NaOH verbruikte. Bereken hoeveel meq OH- je toegevoegd had aan X ml urinestaal en je weet het NaOH verbruik voor 1440 ml. Dan weet je ook hoeveel meq H+ er in die 1440 ml urine zit.

Je laatste vraag: pH van de urine? Die heb je toch zelf gemeten als zijnde 5,7 ? En H+ is dan zoals Wouter_Masselink al zei.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 41

Re: [scheikunde] titreerbare aciditeit van urine

In de maatkolven deden we elk 10 ml urine, aangelengd met water tot 100 ml.

De berekeningen moeten gemaakt worden aan de hand van de gemiddelde waarde van het staal.

De gemiddelde waarde NaOH (0,01 M) toegevoegd = (4,5 ml + 4,4 ml) / 2 = 4,45 ml

Gehele urinestaal dat verdeeld werd over de twee maatkolven (en nadien verdund werd) = 20 ml (aangelengd met water tot 200 ml)

Hoe bereken je het aantal meq OH- hieraan toegevoegd?

(Ik hoor het eerst over "meq protonen" dus ben hier helemaal niet in thuis... [rr] )

Voor de laatste vraag: de berekende pH van het urinestaal, moet vergeleken worden met de gemeten pH-waarde en is dus niet zomaar af te leiden.

Reageer