[Biologie] Is het schadelijk om tandpasta door te slikken?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 6

[Biologie] Is het schadelijk om tandpasta door te slikken?

Hallo,

Wij moeten voor ons PWS de vraag beantwoorden: Is het schadelijk om tandpasta door te slikken? Dit wouden wij aan jullie vragen en zouden jullie je antwoord ook willen onderbouwen.

Bij voorbaat dank,

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Biologie] Is het schadelijk om tandpasta door te slikken?

Dus, dan hoef jij nikst meer te doen? We zijn hier geen huiswerk machine. Ga eens na welke stoffen in tandpasta voorkomen. Vervolgens kan je naar elk van deze stoffen gaan zoeken in een chemiekaartenboek en daar staat als het goed is ook iets over de potentiele gevaren betreffende inslikken genoemd.

Tevens verplaatst naar huiswerk.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Biologie] Is het schadelijk om tandpasta door te slikken?

Kijk eens wat ik toevallig vond:

http://www.google.be/search?num=100&hl=nl&...slikken&spell=1

Goh wat kan het leven toch zo makkelijk zijn...

Berichten: 6

Re: [Biologie] Is het schadelijk om tandpasta door te slikken?

Even voor de duidelijkheid. Dit moeten wij niet onderzoeken, maar aan verschillende personen (doctoren etc.), consumentenbonden etc vragen. Zo willen we kijken of de antwoorden van elkaar verschillen en waar dat dan aan kan liggen.

Berichten: 333

Re: [Biologie] Is het schadelijk om tandpasta door te slikken?

je kan er een maagzweer van krijgen, verder niks.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Biologie] Is het schadelijk om tandpasta door te slikken?

Waaruit concludeer je dat, Kjell?

Maagzweren worden over het algemeen veroorzaakt door een bacterie (Helicobacter pylori). Tandpasta zou dus het maagslijmvlies aantasten en op die manier deze bacterie een kans geven? Welk bestanddeel is daarvoor verantwoordelijk?

Mijn mening: als je spullen in je mond rondsmeert, krijg je er vrijwel zeker kleine hoeveelheden van binnen. Dan moet tandpasta daar dus geschikt voor zijn.

Maar als je het zo uit de tube naar binnen zuigt.. het is er niet voor gemaakt maar verschrikkelijk schadelijk zal het niet zijn, verwacht ik. Check de verschillende MSDS als je het echt wilt weten.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Biologie] Is het schadelijk om tandpasta door te slikken?

Ik vermoed dat het NaF en het schuurmiddel in tandpasta enig schadelijk zijn...
TU/e Werktuigbouwkunde

Berichten: 42

Re: [Biologie] Is het schadelijk om tandpasta door te slikken?

er zal wel iets schadelijks inzitten aangezien er ook tandpasta bestaat voor kinderen die je wel mag inslikken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Biologie] Is het schadelijk om tandpasta door te slikken?

Alles is in potentie schadelijk. Het gaat om de dosis per kg lichaamsgewicht. Kinderen hebben daar (bij gebruik van dezelfde tandpasta in dezelfde hoeveelheid) een nadeel t.o.v. volwassen personen omdat ze kleiner zijn.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 42

Re: [Biologie] Is het schadelijk om tandpasta door te slikken?

maar dat maakt de kindertandpasta minder giftig voor volwassenen maar ook minder efficient waarschijnlijk

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Biologie] Is het schadelijk om tandpasta door te slikken?

maar dat maakt de kindertandpasta minder giftig voor volwassenen maar ook minder efficient waarschijnlijk
Uiteindelijk maakt dat ook niet zo erg uit, de 'melktandjes' verlies je toch. Zolang je tandvlees gezond blijft tijdens die periode is alles ok. (Ik hoor nog vaak ouders zeggen dat je tanden van kleine kindjes niet vaak moet poetsen en geen zorg moet van dragen omdat ze die toch verliezen, dat is waar. Maar je kind z'n tandvlees kan ontsteken raken en fel achteruitgaan, en dat is natuurlijk niet de bedoeling)

Edit: Uiteindelijk is het ook de fluor hoofdzakelijk die weg is gehaald, en die dient om je tanden te witten. Niet echt om te reinigen.

Berichten: 333

Re: [Biologie] Is het schadelijk om tandpasta door te slikken?

Mrtn schreef:Waaruit concludeer je dat, Kjell?

Maagzweren worden over het algemeen veroorzaakt door een bacterie (Helicobacter pylori). Tandpasta zou dus het maagslijmvlies aantasten en op die manier deze bacterie een kans geven? Welk bestanddeel is daarvoor verantwoordelijk?

Mijn mening: als je spullen in je mond rondsmeert, krijg je er vrijwel zeker kleine hoeveelheden van binnen. Dan moet tandpasta daar dus geschikt voor zijn.

Maar als je het zo uit de tube naar binnen zuigt.. het is er niet voor gemaakt maar verschrikkelijk schadelijk zal het niet zijn, verwacht ik. Check de verschillende MSDS als je het echt wilt weten.
Ik ken een kerel die een maagzweer had en de dokter zei dat het zelfs van tandpasta kan komen of stres.

Berichten: 2.589

Re: [Biologie] Is het schadelijk om tandpasta door te slikken?

Tast fluor je hersenen niet aan?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Biologie] Is het schadelijk om tandpasta door te slikken?

Tast fluor je hersenen niet aan?
In tandpasta zul je geen fluor vinden maar fluoride en dat scheelt nogal [rr]
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [Biologie] Is het schadelijk om tandpasta door te slikken?

Als ik me niet vergis worden fluortabletten (voor kinderen ontworpen) tegenwoordig afgeraden en wel om de reden dat fluor de zenuwen aantast. Als dat waar is zal het waarschijnlijk ook wel de hersenen aantasten.

Reageer