Endomorfine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 710

Endomorfine

In het ziekenhuis kreeg ik de stof 'endo-morfine' toegediend omdat ik een pijnlijke operatie had ondergaan (bewust). Bestaat daar een andere naam voor... Ik wil er namelijk informatie over zoeken, maar ik vind niets onder endo-morfine. Wel 'endorfine', maar is dat wel hetzelfde :)
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Endomorfine

endomorfine is de volledige naam van endorfine.

zoek ook eens op endogenous morphine
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: Endomorfine

Hoi,

bij mijn weten zijn endorfines natuurlijke drugs, die je lichaam automatisch aanmaakt. bv als je een marathon zou lopen, dan loop je uiteindelijk nog op endorfines, niet meer op energie, want deze is op. net zoals bij verliefdheid(wat een vergelijking) , dan ervaar je een "vredig" gevoel, dit komt door de endorfines.

meer weet ik ook niet echt, deze informatie heb ik uit : "Jongens en Wetenschap", een aanrader trouwens.
Ik ben gewoon mezelf...

Berichten: 12.262

Re: Endomorfine

Je kunt niet 'lopen op endorfines', om te lopen heb je altijd metabolisme nodig, de energie komt gewoon uit de al dan niet aerobe 'verbranding' van voedingsstoffen.

Endorfines kunnen natuurlijk wel zorgen dat iets minder pijnlijk voelt dan normaal, waardoor je het langer volhoud... maar als brandstof dienen zullen ze nooit.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: Endomorfine

sorry, je hebt gelijk. ik had het beter moeten formuleren:) ik bedoelde enkel dat je langer kunt lopen omdat endorfines "de pijn verzachten"
Ik ben gewoon mezelf...

Reageer