[fysica] ERB,EVRB

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 16

[fysica] ERB,EVRB

Momenteel zijn we bezig met het zien van ERB en EVRB.

De valbeweging is nu een onderdeel dat wij aan het bestuderen zijn, maar ik vind helaas niets van formules in mijn cursus terug.

Er zijn ook bepaalde vragen waarbij ik en een vriendin een ander antwoord hadden.

Onder andere wanneer een voorwerp valt vanuit rust in een tijd t over een afstand H. Wanneer de tijd 2t bedraagt, is de afstand.

zij vertelde dat het 2H was, maar ik dacht aan 4H.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] ERB,EVRB

Dat jij weet wat een ERB en ERVB betekenen, wil nog niet zeggen dat iedereen die afkortingen kent.

en hoe denk je dat iemand die niet weet wat de vraag is hier chocola van moet maken?
Onder andere wanneer een voorwerp valt vanuit rust in een tijd t over een afstand H. Wanneer de tijd 2t bedraagt, is de afstand.  

zij vertelde dat het 2H was, maar ik dacht aan 4H.
Het is dat je het nog hebt over valbeweging en zo, en het is dat ik de materie goed meen te kennen dat ik vagelijk denk te herkennen waar het over gaat.

Maar als ik een antwoord moet geven op basis van gegiste bedoelingen: gissen is missen. :)

Kortom, stel aub je vraag eens hééél wat duidelijker. En het sommetje waar jullie een meningsverschil hebben, neem dat eens letterlijk hier over?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [fysica] ERB,EVRB

Iets soortgelijks is hier onlangs besproken in:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=49505
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [fysica] ERB,EVRB

waar staan die afkortingen voor?

En het is niet duidelijk welke kracht(en) van invloed zijn op de valbeweging.

Berichten: 39

Re: [fysica] ERB,EVRB

Het gaat hier over eenparig rechtlijnge bewegingen en eenparig rechtlijnig veranderlijke bewegingen.

Je vindt geen formules omdat je gewoon je formules van een ERVB mag gebruiken, waar de versnelling nog eens constant is op de koop toe. Misschien is het wel handig om te vertellen of je een beginsnelheid hebt of niet.

Ik vermoed dat je gewoon x(t)= (a.t²)/2 (en omdat het rechtlijnig is dus geen vectoren) mag gebruiken. De rest zou je nu zelf wel moeten kunnen vinden. (Ik heb hier wel een beetje met mintekens enzo gegoocheld om het zo te zeggen, hangt een beetje van interpretatie af).
Morzon schreef:waar staan die afkortingen voor?

En het is niet duidelijk welke kracht(en) van invloed zijn op de valbeweging.
In kinematica worden krachten meestal "genegeerd".

Berichten: 16

Re: [fysica] ERB,EVRB

wel. neem bijvoorbeeld dan dat het voorwerp vanop een hoogte 2m er 1 seconde over doet om naar beneden te vallen. Dan is nu de vraag hoeveel de afstand bedraagt wanneer hetzelfde voorwerp er 2 seconde over doet om naar beneden te vallen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] ERB,EVRB

neem dan de algemene bewegingsvergelijking, daar zit alles in:

s(t) = s(0) + v(0)t + ½at²

s= afgelegde afstand

v= snelheid

t= tijd

a=versnelling

y(z) = y op tijdstip z.

succes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [fysica] ERB,EVRB

dat is niet duidelijk uit zijn vraagstelling. (vast iets met die afkortingen)

maar jij hebt dus gelijk (je vriendin niet). de afstand is evenredig met de tijd in het kwadraat.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [fysica] ERB,EVRB

wel. neem bijvoorbeeld dan dat het voorwerp vanop een hoogte 2m er 1 seconde over doet om naar beneden te vallen. Dan is nu de vraag hoeveel de afstand bedraagt wanneer hetzelfde voorwerp er 2 seconde over doet om naar beneden te vallen.


dan heeft hij dus een beginsnelheid. in je eerste post staat: "wanneer een voorwerp valt vanuit rust in een tijd t over een afstand H....."

Berichten: 16

Re: [fysica] ERB,EVRB

neen. ik neem die hoogte en tijd als voorbeeld. ik had die niet gekregen.

Berichten: 39

Re: [fysica] ERB,EVRB

jmv schreef:wel. neem bijvoorbeeld dan dat het voorwerp vanop een hoogte 2m er 1 seconde over doet om naar beneden te vallen. Dan is nu de vraag hoeveel de afstand bedraagt wanneer hetzelfde voorwerp er 2 seconde over doet om naar beneden te vallen.


dan heeft hij dus een beginsnelheid. in je eerste post staat: "wanneer een voorwerp valt vanuit rust in een tijd t over een afstand H....."
Hoe leidt je daaruit af dat het een beginsnelheid heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [fysica] ERB,EVRB

ok, maar dan heb je wel met een andere valversnelling te maken, maar dat maakt niet uit:)

H=1/2gt^2

als t=1 dan is H=2 dus je g = 2H/t^2=4 m/s^2

H=2t^2 vul je 1 in voor t dan krijg je dus H1=2, maar vul je 2 in voor t dan H2=8

dus 4H1=H2.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 16

Re: [fysica] ERB,EVRB

dus dan had ik het toch bij het rechte einde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] ERB,EVRB

Uitgaande van een gebrek aan luchtweerstand en een beginsnelheid 0 had je het bij het rechte eind.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: [fysica] ERB,EVRB

nu een andere vraag waar ik niet helemaal aan uitkan.

Een bal wordt vanaf een 12,0m hoge toren verticaal omhoog gegooid met een snelheid van 13,9m/s.

a. bereken de maximale hoogte die de bal bereikt (volgens mijn berekeningen x(maximaal)= 21,8m

b. bereken de snelheid waarmee de bal de grond raakt

c. bereken wanneer de bal de grond raakt.

dus bij b vraagt men v = ?

en bij c vraagt men t(grond) = ?

dan zou ik de formule x(grond) = 1/2a (tg-t0)² + v0(tg-t0) + x0 gebruiken

met tg = tijdstip dat het de grond raakt

nu is mijn vraag, wat moet ik voor t0 invullen : 0s of 1,42s (tijdstip dat de bal zijn maximale hoogte haalt.

Reageer