[scheikunde] hoeveel neerslag?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 67

[scheikunde] hoeveel neerslag?

250ml 0.1M AgNO3 + 100ml 0.25M NaBr worden samengevoegd, gevraagd is hoeveel neerslag er gevormd wordt.

Ik redeneerde als volgt:

AgNO3 + NaBr ==> AgBr + NaNO3

NaNO3 is goed oplosbaar en zal dus niet neerslaan, AgBr kan echter wel neerslaan, de Ks(oplosbaarheidsconstante) is gelijk aan 7,7 . 10^-13.

Ik bekijk dus enkel volgende reactie aangezien die enkel kan neerslaan:

AgBr ==> ag+ + Br - (sorry maar ik weet niet hoe de superscript hier werkt,kan iemand me dat mss ook eens uitleggen :) )

Ik vermenigvuldig dus de concentraties van Ag en Br met elkaar: dit is dus 0.05²=0.0025 > Ks : er ontstaat dus een neerslag.

OK tot hier is alles nog ok denk ik, maar dan moet ik nog berekenen hoeveel neerslag er zal ontstaan.

Ik ga er vanuit da de concentratie voor een verzadigde oplossing gelijk moet zijn aan de vierkantswortel van Ks (ik weet niet 100% zeker of dit hier klopt aangezien de stoffen die gaan neerslaan van 2 verschillende stoffen afkomstig zijn), deze vierkantswortel = 8,77 . 10^-7 M. De concentratie AgBr is 0.025. Ik trek deze concentraties van elkaar af en bekom zo: 0.024999123M. Als ik dit dan met de molaire massa vermenigvuldigd( uit het PSE: = 180+80) dan bekom ik 6.49 g/l neerslag, dit geeft in het volume van 200ml dan 1.98 g neerslag. Bij de oplossingen in mijn boek staat er echter 4.69 g !

Wat doe ik hier fout?

gr

fender

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] hoeveel neerslag?

(sorry maar ik weet niet hoe de superscript hier werkt, kan iemand me dat mss ook eens uitleggen)
Je kunt de complete codes hiervoor en nog een heleboel meer nuttigs kopiëren en plakken uit de link "speciale tekens" midden boven je conceptberichtvenster (dus als je een bericht zit te typen)

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

wat ik aan je berekening niet snap is

a) waarom je gaat zitten terugrekenen naar 200 mL

b) hoe je dan van 6,49 g naar 1,98 gram kan zakken

en ik denk dat er gewoon een drukfoutje in je antwoordenboek staat. Ik ga maar niet met die oplosbaarheidsconstante zitten rekenen, die lijkt me verwaarloosbaar, en kom dan op 6,5 g uit. Alla, vooruit dan 6,49 g, en dan is een typefoutje naar 4,69 gauw gemaakt. :)

EDIT de EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

dat is nou ook stomtoevallig. Kijk ook eens even naar de atoommassa's van broom en zilver die je gebruikt. Als ik de goeie pak kom ik precies op 4,69 g neerslag uit....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 67

Re: [scheikunde] hoeveel neerslag?

wat ik aan je berekening niet snap is

a) waarom je gaat zitten terugrekenen naar 200 mL

b) hoe je dan van 6,49 g naar 1,98 gram kan zakken

en ik denk dat er gewoon een drukfoutje in je antwoordenboek staat. Ik ga maar niet met die oplosbaarheidsconstante zitten rekenen, die lijkt me verwaarloosbaar, en kom dan op 6,5 g uit. Alla, vooruit dan 6,49 g, en dan is een typefoutje naar 4,69 gauw gemaakt. :)
ik ga zitten terugrekenen met die 200 ml omdat ik van 6.5g/l toch naar g moet geraken. en c =m/V in dit geval

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] hoeveel neerslag?

Dan volg je je eenheden niet:

éérste regel bij berekeningcontroles: eenhedenvergelijking opstellen. Beter nog: neem ze mee in je berekeningen.

Zie ook mijn cursusje: "systematisch rekenvragen oplossen". (geen reclame, ik krijg €0,00 per hit :) )

250 mL en 0,1 M AgNO3 is 0,25 L en 0,1 mol/L
\(0,25 \times 0,1 (L \times\frac{mol}{L}) = 0,025 mol\)
niks te concentratie, dat is gewoon je hoeveelheid AgNO3 in mol en dus je hoeveelheid Ag+ in mol.

doe datzelfde voor NaBr en presto, je hebt (leuk) óók 0,025 mol Br-

die geven samen een neerslag van alwéér 0,025 mol AgBr.

Nou nog de goeie molmassa's van Ag en Br eroverheen
\(0,025 \times (107,87+79,90) (mol \times\frac{g}{mol}) = 4,69 g\)
Niks te gram per liter, gewoon gram. Dat noemen we eenhedenvergelijkingen. Zie je precies wat je aan het doen bent.

klaar. Niks te terugrekenen naar 200 mL (waarom trouwens 200? Je begon met 250 plus 100 = 350 mL) en dan nog zie ik niet hoe je door naar 200 mL terug te rekenen op 1,98 uitkomt vanaf 6,49.

een opeenstapeling van blundertjes zullen we maar zeggen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer