invloed aërobe inspanning op schildklierhormoon

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

invloed a

ik ben op zoek naar info over dit onderwerp! Weet iemand waar ik dit kan vinden of kan er mij iemand een korte uitleg geven hierover? Ik vind veel over het schilklierhormoon maar niets over de invloed van inspanning op het schildklierhormoon!!

dankje

Berichten: 8.614

Re: invloed a

5. Thyroxine (T4)

A hormone produced by the thyroid gland, Thyroxine raises the metabolic rate ("metabolism") of almost all cells in the body. This increase in "metabolism" helps you to feel more energetic and also causes you to expend more calories, and thus is important in weight loss. Blood levels of thyroxine increase by about 30% during exercise and remain elevated for several hours afterward - this period of time is increased by an increase in intensity and/or duration of exercise. Regular exercise also increase thyroxine levels at rest.
Bron: http://65.110.65.30/news_exercise.asp

Lees hier meer (specifiek hier).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8

Re: invloed a

Mijn eigen schildklier werkt niet meer (ziekte van Hashimoto) en ik ben volledig afhankelijk van kunstmatige T4 (Thyrax).

Mijn T4 waarde wordt dus uitsluitend bepaald door de hoeveelheid T4 die ik inneem.

Wat betekent dit dan concreet als ik intensief zou gaan sporten (wat ik momenteel niet doe)? Mijn eigen lichaam kan het T4 level niet zelf verhogen. Dan zou ik waarschijnlijk vermoeider worden omdat ik de T4 die ik nu inneem al voor de normale processen nodig heb. M.a.w. zou het dan voor mij zinloos zijn om intensief te gaan sporten om daarmee gewichtsverlies te bewerkstelligen :D
Everything's connected

Berichten: 35

Re: invloed a

Sporten is goed, ook voor schildklierpatiënten!

Bij intensief gaan sporten is het soms nodig dat de dagelijkse dosis verhoogd moet worden. Levothyroxine (schildklierhormoon) heeft een hele lange halfwaardetijd (over ongeveer 8 dagen is nog de helft van het vandaag geslikte pilletje in het lichaam aanwezig, na 16 dagen een kwart). Daardoor heb je een berg aan voorraad in je lichaam. Je moet wel dagelijks heel consequent (dus niet een keertje overslaan of een dag eens wat meer slikken!!!) dezelfde dosis slikken.

Een aantal factoren bijv. veel meer gaan sporten, stoppen/beginnen roken, anticonceptiepil begin of stop, etc. kunnen een aanpassing van de dagelijkse dosis nodig maken (meestal moet je dan elke dag wat meer slikken). Daar kom je vanzelf wel achter door bijv. enige tijd na starten met sporten de bloedwaarden te laten bepalen.

Groet,

hypo

Berichten: 3.165

Re: invloed a

Hypo, ik heb jouw laatste 2 berichten eventjes afgesplitst naar hier: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...t=0#entry361391
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer