[scheikunde en natuurkunde] vallend ei van 2 meter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 53

[scheikunde en natuurkunde] vallend ei van 2 meter

Mijn broertje moet voor de vakken scheikunde en natuurkunde hoe hij een ei van 2 meter hoogte kan laten vallen zonder dat het breekt. En dat met zo weinig mogelijk middelen. Helaas kan ik hem er niet verder mee helpen. Hebben jullie een idee?

Alvast bedankt!

moderator edit: moonlight, lees je pb svp
People don't understand me, but I understand that.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde en natuurkunde] vallend ei van 2 meter

Is een dubbele pagina van een ouwe krant weinig mogelijk middel genoeg??

Of een emmer water?.

(en nou de proef op de som :) )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [scheikunde en natuurkunde] vallend ei van 2 meter

Bak water eronder zetten met een diepte van een cm of 15? Of is dat teveel 'middel'?
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: [scheikunde en natuurkunde] vallend ei van 2 meter

Ik vermoed dat alle middelen die je mag gebruiken aan of om het ei moeten zitten, en niet op de plaats waar het ei terrecht gaan komen. Als je een sonde naar Mars stuur, staat er dan ook al een luchtkussen klaar om de sonde op te vangen? Geen bak met water dus.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde en natuurkunde] vallend ei van 2 meter

Wat is 'met zo weinig mogelijk middelen' ?

Mag een kussentje op de vloer? zal wel niet, te eenvoudig.

Gaat dit over een kippenei? Of mag je dat vogelei zoeken dat de dikste schaal heeft ten opzichte van zijn grootte?

Moet het een rauw ei zijn of mag het ei eerst gekookt worden?

Ik vermoed dat dit alleen kan werken wanneer het ei een zo groot mogelijke voorwaartse (horizontale) snelheid heeft en bovendien roteert voordat het de rand van de tafel verlaat op weg naar de vloer. Op die manier zal zoveel mogelijk van de potentiele energie van het ei omgezet worden in kinetische energie zodat het ei een heel stuk over de vloer rolt en op zo zijn energie verliest door wrijving in plaats van dat de eierschaal die moet absorberen.

Die beginsnelheid/rotatie kun je met de hand op de tafel maken, als dat tenminste mag, of anders met een lange maar niet te steile helling.

Als alternatief kun je het ei 2 meter lager (ook nog) op een schuine helling laten vallen, maar dat zal wel niet mogen want dat lijkt dan op een soort kussen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [scheikunde en natuurkunde] vallend ei van 2 meter

kook het ei en probeer er een parachute aan vast te maken

Berichten: 16

Re: [scheikunde en natuurkunde] vallend ei van 2 meter

Laat de kip erom heen zitten.

Berichten: 4.502

Re: [scheikunde en natuurkunde] vallend ei van 2 meter

Plastic pijp ( of een veel duurdere oplossing,glasbuis)nemen met iets grotere diameter dan die van het ei;er ontstaat tegendruk en het ei daalt op een luchtkussen!

Berichten: 12

Re: [scheikunde en natuurkunde] vallend ei van 2 meter

gras geeft vaak al genoeg mee, dus vanaf 2 meter op een grasveld laten vallen. 9 van de 10 keer lukt het

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: [scheikunde en natuurkunde] vallend ei van 2 meter

was er niet een vloeistof waardoor een ei zacht/flexibel wordt? Ik meen dat een ei een stuiterbal wordt als je 'm een dag in azijn laat liggen of zo...
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde en natuurkunde] vallend ei van 2 meter

Een stuiterbal niet, maar je kunt hem wel voorzichtig door een niet te kleine flessehals wringen, en dan door spoelen met water het ei weer hard laten worden, zodat het er niet meer uit kan.

Ik vind overigens Pingel's oplossing de beste voor alle gevallen. Hoef je je niet te beperken tot 2 meter ook :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde en natuurkunde] vallend ei van 2 meter

touwtje aan vast knopen en dan laten zakken. Vervolgens laat je het ei de laatste cm vallen.

Er werd namelijk gevraagd om het "een ei van 2 meter hoogte kan laten vallen zonder dat het breekt". Er is niet daadwerkelijk bij gezegd dat deze ook de volledige 2 meter moet vallen.

(vrij naar 'mythbusters')
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [scheikunde en natuurkunde] vallend ei van 2 meter

Wouter_Masselink schreef:touwtje aan vast knopen en dan laten zakken. Vervolgens laat je het ei de laatste cm vallen.

Er werd namelijk gevraagd om het "een ei van 2 meter hoogte kan laten vallen zonder dat het breekt". Er is niet daadwerkelijk bij gezegd dat deze ook de volledige 2 meter moet vallen.

(vrij naar 'mythbusters')
Dat zegt alweer genoeg

:)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 193

Re: [scheikunde en natuurkunde] vallend ei van 2 meter

Even een ander "val"proefje met eieren.

Probeer het eens : zoek een stuk weiland; neem een ei met de punten tussen je vingers en werp het ei in een boog zover je kan werpen maar zorg ervoor dat het ei bij het vertrek een sneldraaiende beweging meekrijgt.

Je zal ervan versteld staan dat je ei het er meestal "heelhuids" vanaf brengt.



Mvg,

Paul Siemons

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: [scheikunde en natuurkunde] vallend ei van 2 meter

Ik weet het, het is al een oud topic, maar ik wil nog even reageren.

Voor 2m: steek het in een kg bloem (er middenin, zo komt de druk langs alle kanten)

Steek het ei recht erin (lenterichting verticaal) zo is het ei het sterkst.

Voor 18m: Iets gelijkaardig lukte ons wel degelijk met 3kg bloem,

in enkele plasticzakken over elkaar.

(waaronder 1 smalle, die openscheurt, en zo al wat buffert.

Reageer