[Mechanica] snelheden zijn gelijk? verklaring...

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 76

[Mechanica] snelheden zijn gelijk? verklaring...

Hoi, Bij bepaalde oefeningen merk ik soms dat de snelheden van 2 blokjes gelijk zijn....

zoals bij deze

Afbeelding

Even verduidelijking; je hebt dus 2 blokjes, een op een helling van 60° en een andere horizontaal. Ze zijn met elkaar verbonden met een IDEALE STAAF.

Stel dat er een impuls wordt gegeven aan het 2e blokje, dan zegt men dat de snelheden van de 2 blokjes gelijk zullen zijn... maar ik zou hiervoor even een verklaring (wiskundig?) willen waarom dit zo is, want ik zie het niet meteen in.

Want stel voor dat het allebei hoeken waren van 45° dan waren de snelheden NIET aan elkaar gelijk..

Dank u wel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Mechanica] snelheden zijn gelijk? verklaring...

1) snelheid in de bewegingsrichting of snelheid in x- en/of y-richting

2)snelheid op welk ogenblik/over welke tijdsspanne?

3)ivm 2: begin- en eindsituatie van de meting?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [Mechanica] snelheden zijn gelijk? verklaring...

Je zou een driehoek kunnen tekenen onder 15 graden;de hypothenusa blijft gelijk;berekenen het verschil in de afstanden van het hor.blokje en blokje op de helling.

Berichten: 76

Re: [Mechanica] snelheden zijn gelijk? verklaring...

Jan van de Velde schreef:1) snelheid in de bewegingsrichting of snelheid in x- en/of y-richting

2)snelheid op welk ogenblik/over welke tijdsspanne?

3)ivm 2: begin- en eindsituatie van de meting?
Stel dat je een blokje hebt die van rechts naar links beweegt en dan op het 2e blokje botst......

tijdspanne? staat er nooit in, in de opgave, dus meteen wanneer ze botsen....

Berichten: 4.502

Re: [Mechanica] snelheden zijn gelijk? verklaring...

Ik ben weer grafisch bezig en constateer,dat de schuine snelheid overeenkomt met de horizontale!

De driehoek heeft een hor.en een schuine zijde,de totale som blijft gelijk.Probeer het simpelweg met een latje in dezelfde situatie,dan zie je het resultaat!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Mechanica] snelheden zijn gelijk? verklaring...

Bij die hoek onder 60° is de afstand waarover het blokje kan versnellen veel kleiner dan bij die van 30°. Dit compenseert volgens mij het verschil in hellingshoek.

Berichten: 4.502

Re: [Mechanica] snelheden zijn gelijk? verklaring...

Je kunt de schuine snelheid ontbinden in een horizontale en verticale;de horizontale ontbondene zal minder zijn dan die van het horizontaal bewegende blokje.Ik probeerde weer via een schetsje!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Mechanica] snelheden zijn gelijk? verklaring...

Schets het, of speel het met twee luciferdoosjes en een sateh-prikker.

Ik heb het voor de duidelijkheid over de snelheid van elk blokje in zijn eigen bewegingsrichting.

redeneertrant:

(beginsituatie = blokje 2 aan de voet van de helling, bij helling = 60°)

Juist voorbij de beginsituatie, zal blokje 2 .......... bewegen dan blokje 1.

Precies halfweg dit traject, als de staaf dus gelijke hoeken maakt met zowel helling bij 1 als horizontaal bij 2, zal blokje 2 .......... bewegen dan blokje 1

Vlak voor de eindsituatie (blokje 1 bijna onderaan helling) zal blokje 2 .......... bewegen dan blokje 1.

Als je begint te meten met blokje 2 onderaan de helling, en eindigt met meten met blokje 1 onderaan de helling, dan zul je .......... (gemiddelde) snelheden meten over dit meettraject. (denk aan : lengte staaf is dan voor elk blokje gelijk aan afgelegde weg)

en nou voor andere hoeken identiek verhaal afdraaien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 76

Re: [Mechanica] snelheden zijn gelijk? verklaring...

Bedankt voor de antwoorden,

dus grafische gezien, volstaat dit "antwoord'.

Gelijkbenige driehoek, ==> "horizontale been en schuine been zijn aan elkaar gelijk dus zijn ook deze snelheden aan elkaar gelijk? "

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Mechanica] snelheden zijn gelijk? verklaring...

Op dat moment zijn de snelheden aan elkaar gelijk, ja.

En over elk traject waarbij elk blokje een gelijke afstand voor en na die "evenwichtsstand" aflegt zullen hun trajectsnelheden ook gelijk zijn.

En zo'n situatie bestaat voor alle hellingshoeken. Bijvoorbeeld bij een "helling" van 90° vind je die situatie als de staafhoek 45° is.

EDIT>>>>>>>>>>>>

slordigheidje:
En over elk traject waarbij elk blokje een gelijke afstand voor en na die "evenwichtsstand" aflegt zullen hun trajectsnelheden ook gelijk zijn.
moet zijn:

En over elk traject waarbij de staaf evenveel graden vóór als voorbij die evenwichtsstand draait zullen de trajectsnelheden van de blokjes ook gelijk zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer