wat zijn de leukste kaartspelen? (of kaartspellen)

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 214

wat zijn de leukste kaartspelen? (of kaartspellen)

Hallo ik ben dus zot van kaartspellen en ik doe dat dus graag...

Presidenten,Manillen,stronten,pikkezotjagen,hartejagen,poker etc etc

Maar ik weet dat er nog zo veel andere spelletjes zijn met een klassiek kaartspel.

Dus vraag ik: welke kaartspellen vinden jullie het leukst? (4spelers minimum tot zoveel mogelijk)

danku
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: wat zijn de leukste kaartspelen? (of kaartspellen)

Ik weet niet of in het Nederland bekend is, maar in België speelt men veel "wiezen" (Eng: "whist").
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.546

Re: wat zijn de leukste kaartspelen? (of kaartspellen)

ik heb laatst poker geleerd in de tussenuurtjes op school, echt cool spelletje dus ook mijn favoriet. ken verder ook alleen maar pesten en zwarte piet :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: wat zijn de leukste kaartspelen? (of kaartspellen)

Ik ben altijd wel gek van klaverjassen.

Lekker spel als tijdverdrijf tijdens lange pauzes vroeger
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: wat zijn de leukste kaartspelen? (of kaartspellen)

ik heb laatst poker geleerd in de tussenuurtjes op school, echt cool spelletje dus ook mijn favoriet. ken verder ook alleen maar pesten en zwarte piet :)
poker vind ik ook heel erg leuk maar ja ... mijn vrienden zijn te leeg om zo'n hoogstaand spel te leren.

Wiezen ken ik ik zal eens kijken (kzen van belgië wi)
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Berichten: 4.546

Re: wat zijn de leukste kaartspelen? (of kaartspellen)

nou....ik kan mijn vrienden ook niet hoogstaand noemen en ook eerder oppervlakkig, maar zij zijn wel degenen die hed mij hebben geleerd :?: ik kan poker ook niet echt hoogstaand noemen. je moet een paar dingetjes onthouden (wat is een strait, flush etc etc) en kunnen bluffen en that's it. wel heel leuk :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 597

Re: wat zijn de leukste kaartspelen? (of kaartspellen)

nou....ik kan mijn vrienden ook niet hoogstaand noemen en ook eerder oppervlakkig, maar zij zijn wel degenen die hed mij hebben geleerd :?: ik kan poker ook niet echt hoogstaand noemen. je moet een paar dingetjes onthouden (wat is een strait, flush etc etc) en kunnen bluffen en that's it. wel heel leuk :)
texas hold'm poker is toch wel heel wiskundig hoor: wil je dit spel zo goed beheersen, dan moet je goed kunnen kansrekenen (outs ed.)

de professionals weten perfect hoeveel kans ze hebben om te winnen / verliezen met hun 'hand'

welke kaarten de tegenspelers in hun handen hebben weet je nooit 100 % zeker, maar je kan dit wel proberen zo goed mogelijk in te schatten door allerhande factoren

verder is "troeven" ook wel een leuk kaartspelletje

Berichten: 4.546

Re: wat zijn de leukste kaartspelen? (of kaartspellen)

we doen inderdaad Texas Hold'm maar we gaan echt niet moeilijk lopen doen met kansrekenen enzo, het gaat ons puuuur om de lol en kijken of iemand bluft vind ik vele malen leuker en volgens mij ook moeilijker, mensenkennis he :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 27

Re: wat zijn de leukste kaartspelen? (of kaartspellen)

Ik vindt 31en een leuk spel, moet je ook nog een beetje logisch bij nadenken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: wat zijn de leukste kaartspelen? (of kaartspellen)

Uiteraard (kleuren)wiezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: wat zijn de leukste kaartspelen? (of kaartspellen)

Klaverjassen is mijn all-time favorite, poker heb ik ook veel gedaan, boerenbridge vind ik ook leuk, maar helaas niet zo vaak gedaan. Zeker klaverjassen kan ik uren achter elkaar spelen, 2 boompjes is geen uitzondering als we het weer eens doen.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: wat zijn de leukste kaartspelen? (of kaartspellen)

Ik ben dol op 2 Italiaanse kaartspellen: Scopa en Briscola (helaas geen Nederlandse uitleg gevonden). Hiervoor heb je wel een Italiaans kaartendek nodig: zie hier of google op "Italian cards scopa" en er vloeit vast wel een winkel uit waar je het kunt bestellen.

Edit: nee onzin natuurlijk, je kunt het ook met een gewoon kaartspel spelen met een beetje creativiteit:
Een Italiaans kaartspel bestaat uit 40 kaarten, ingedeeld in 4 "kleuren": munten, kelken (bekers), sabels en knuppels. De waarde van de kaarten lopen op van 1 tot en met zeven, plus drie andere kaarten per kleur: Boer (waarde 8 ), Ridder (waarde 9) en de Koning (waarde 10). De boer is een staande man, de ridder een ruiter en de koning een gekroonde man.
Sabels (eigenlijk: Zwaarden = spade), kelken (coppe) en knuppels (houten stokken = bastoni) hebben verder voor de puntentelling geen scecifieke waarde. Maar de munten (geld = denari) zijn wel belangrijk. Maak daar ruiten van.

Verder: 1 t/m 7 gaan gelijk op met een gewoon kaartenspel, de boer (fante) blijft boer, de ridder (zit op een paard = cavallo) maak je een dame, de heer (re) blijft heer.

8, 9 en 10 haal je uit het dek.

Zo moet je het toch kunnen spelen.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 597

Re: wat zijn de leukste kaartspelen? (of kaartspellen)

Ik ben dol op 2 Italiaanse kaartspellen: Scopa en Briscola (helaas geen Nederlandse uitleg gevonden). Hiervoor heb je wel een Italiaans kaartendek nodig: zie hier of google op "Italian cards scopa" en er vloeit vast wel een winkel uit waar je het kunt bestellen.
jaaa dat is echt een leuk spel

heb dat vroeger enkele keren gespeeld tijdens familiefeestjes

fijn dat ik nu de naam ken, kan ik het gelijk gaan kopen [rr]

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: wat zijn de leukste kaartspelen? (of kaartspellen)

fijn dat ik nu de naam ken, kan ik het gelijk gaan kopen   [rr]
We postten tegelijkertijd en ik had nog een edit. Je kunt het eigenlijk ook met een gewoon kaartspel doen, zie boven.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 597

Re: wat zijn de leukste kaartspelen? (of kaartspellen)

Fabrice Macours schreef:fijn dat ik nu de naam ken, kan ik het gelijk gaan kopen   [rr]
We postten tegelijkertijd en ik had nog een edit. Je kunt het eigenlijk ook met een gewoon kaartspel doen, zie boven.


maar het originele kaartendek heeft wel iets speciaals hé :wink:

Reageer