[natuurkunde]optica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 58

[natuurkunde]optica

Een man van 2 meter staat op 4m van de rand van een zwembad met een diepte van 2.5 meter en een lengte van 4 meter. Helemaal achter in het zwembad ligt op de grond een muntje. De vraag is nu tot hoe hoog moet het zwembad gevuld zijn wil de man het muntje kunnen zien?

Ik heb wel wat dingen geprobeerd maar ik kan telkens de laatste stap niet maken.

groetjes Jeroen



edit mod (Lala):Gelieve het vakgebied in [tags] voor je onderwerp te zetten. Zoals je ziet hebben alle andere onderwerpen op het Huiswerkforum dat ook, ter verduidelijking. Ik heb het nu voor je gedaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde]optica

Eigenlijk is dit huiswerk, maar ja..

Je weet onder welke hoek (90-u) een lichtstraal van het wateroppervlak naar het oog van de man zal gaan, dat is n.l. van het water juist over de rand van het zwembad naar het oog, dat we hier gemakshalve op 2 m hoog nemen, en daarvoor heb je alle gegevens.

Je kent de brekingsindex van water, (mag ik aannemen), en dus kun je de hoek (90-i) uitrekenen waarmee die lichtstraal van het muntje naar de onderzijde van het wateroppervlak moet. Waar die twee lijnen elkaar kruisen komt noodzakelijk je wateroppervlak terecht.

Afbeelding

wél "voor straf" voor de verkeerde plaatsing eiwitten gaan vouwen hè!!!

:) zie mijn onderschrift.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer