[Elektriciteit] Hoe bereken je het vermogen?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 5

[Elektriciteit] Hoe bereken je het vermogen?

Goedenavond,

Onlangs heb ik een proef uitgevoerd met de elektrolyse van opgelost zwavelzuur. Wat ik wilde onderzoeken was hoeveel elektriciteit is benodigd om een bepaalde hoeveelheid zwavelzuuroplossing te elektrolyseren. Dit zal wel een beetje vaag klinken, dus ik zal preciezer zijn: hoeveel geld kost het om 10 ml zwavelzuuroplossing te elektrolyseren? Ik heb dus een spanningsbron aangesloten op een Hofmantoestel en zowel bij 12 V als bij 6 V gemeten hoe lang het duurt (in seconden) om 10 ml te elektrolyseren.

Ik weet dus:

-de spanning

-de tijd gedurende deze spanning werd geleverd

Is er een manier waarop ik nu kan berekenen hoeveel dit mij heeft gekost? Ik denk eraan om met kWh te werken, maar ik heb geen idee hoe ik dan de kWh kan berekenen (als dit met de gegevens te berekenen valt). Als een van jullie me kan helpen, zou dit zeer vriendelijk zijn! (als jullie een andere manier weten, is dat natuurlijk ook goed)

Vriendelijke groet,

Karim.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Elektriciteit] Hoe bereken je het vermogen?

Wat je ook had moeten meten was de stroom.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 98

Re: [Elektriciteit] Hoe bereken je het vermogen?

En KWh is een maat voor de energie. Het vermogen druk je uit in Watt. Als je de stroom ook gemeten had dan had je het vermogen kunnen uitrekenen met:
\(P = U \times I \)
Als de stroom niet constant is, wat ik me kan voorstellen bij een elektrolyse-proces, dan wordt bovenstaande formule een integraal. Dus:
\(P = U \times \frac{1}{T} \int_0^T i(t) dt \)

Berichten: 103

Re: [Elektriciteit] Hoe bereken je het vermogen?

dat kan ook iets simpeler .... p=u x i en

w = p x t en dan weet je dus hoeveel joules je hebt gebruikt ...

w = watt seconde of joules

p = watt

u volt en i ampere ..

t is tijd in seconde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Elektriciteit] Hoe bereken je het vermogen?

Mark 123 veronderstelt (terecht) dat die stroomsterkte niet constant zal zijn. Aannemende dat er meer dan genoeg zwavelzuur in dat Hoffmanntoestel zat zal het overigens met die afnemende stroomsterkte wel meevallen. Maar heo dan ook, die stroomsterkte was niet gemeten.

Maar je kunt het ook langs de chemische weg aanpakken: 10 mL water is 10/18 mol water.

Het is uit te rekenen hoeveel elektronen er voor nodig geweest zijn om dat uit elkaar te peuteren. Dat aantal kun je weer omrekenen naar Coulomb lading, en stroomsterkte is passerende lading per tijdseenheid. De tijd kende je. Ik weet alleen niet of er ook nog praktische verliezen optreden in zo'n apparaat, of een stroom die niet tot elektrolyse leidt. Ik neem aan van wel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [Elektriciteit] Hoe bereken je het vermogen?

Met andere woorden, het experiment herhalen met een stroommeting. [rr]
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 103

Re: [Elektriciteit] Hoe bereken je het vermogen?

hij heeft het al met twee verschillende voltages gedaan ... dat is waarschijnlijk geweest om te kijken wat effiecienter zou zijn ...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Hoe bereken je het vermogen?

Om te weten wat efficiënter is moet je energie meten. Alleen het voltage is niet genoeg.

Berichten: 5

Re: [Elektriciteit] Hoe bereken je het vermogen?

Hartelijk bedankt voor de antwoorden! Ik moet nog maar eens goed nadenken hoe ik dit precies ga aanpakken. Maar in ieder geval zou ik wel graag willen weten wat de kosten zijn van 1 kWh. Ik heb via Google al gezocht, maar ik kan het maar niet vinden! Kan iemand me doorverwijzen naar een goede, informatie website waar dit staat?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Elektriciteit] Hoe bereken je het vermogen?

Maar in ieder geval zou ik wel graag willen weten wat de kosten zijn van 1 kWh. Ik heb via Google al gezocht, maar ik kan het maar niet vinden! Kan iemand me doorverwijzen naar een goede, informatie website waar dit staat?
Zie deze link en de andere pagina's op die site voor informatie over tarieven.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 5

Re: [Elektriciteit] Hoe bereken je het vermogen?

Nu vergeet ik bijna het volgende te vermelden: ik was vandaag nog eens op zoek gegaan naar wat de stroomsterkte van de spanningsbron nou was, en op de achterkant van het apperaat stond 2000 mA. Als er sprake is van een inconstante stroomsterkte, wat hebben dan deze 2000 mA te betekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Elektriciteit] Hoe bereken je het vermogen?

Als dat op je apparaat staat kan dat de maximale stroom zijn of (in geval van ongeveer constante stroom) de gemiddelde stroom bijvoorbeeld.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Elektriciteit] Hoe bereken je het vermogen?

Maximale stroomsterkte. Bij grotere afname gaan of het apparaat, of een hopelijk ingebouwde zekering kapot.

Het kan ook nog zijn dat het apparaat begrensd is op die waarde. Op school gebruiken wij van die h....bestendige voedingen die je (niet al te lang overigens) kunt kortsluiten zonder ernstige gevolgen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Elektriciteit] Hoe bereken je het vermogen?

Op school gebruiken wij van die h....bestendige voedingen die je (niet al te lang overigens) kunt kortsluiten zonder ernstige gevolgen.
Dus "leerlingbestendige" toestellen [rr]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 103

Re: [Elektriciteit] Hoe bereken je het vermogen?

hahaha die stroom is dus niet per see geleverd !! dat ligt namelijk aan de spanning en de weerstand ... i = u / r

en de weerstand is zeeerrrr waarschijnlijk veranderd tijdens het proces !! denk hierbij aan de reactie (is die al begonnen of moet die nog op gang worden gebracht) de temperatuur de samenstelling van de oplossing etc.

Reageer