[Fysica]Indrukking band invloed op toerental wiel ?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 22

[Fysica]Indrukking band invloed op toerental wiel ?

Voor mijn eindwerk heb ik de opdracht om een ABS te monteren in een al wat oudere Porsche. Na een theoretische studie heb ik gekozen om een ABS uit een andere (wat jongere) wagen te installeren. Natuurlijk gaat dit niet zonder aanpassingen te maken.

Eén van die aanpassingen is het veranderen van het aantal tanden van de poolwielen. Deze poolwielen zitten op elk wiel van de auto. Het zijn gewoon getanden ringen waar een sensor opzit. Deze stuurt de wielomtreksnelheid naar de regeleenheid. http://download.yousendit.com/C6D7AD952A94FF1D

Het eerste criterium waarom dit tandenaantal moet veranderd worden is het feit de donorwagen en de doelwagen een verschillende bandenmaat hebben. Verschillende bandenmaat wil op zijn beurt zeggen dat ze een verschillende wieldiameter hebben. Omdat de wielomtreksnelheid van de vier wielen een zeer belangrijke parameter is voor het ABS, is het van groot belang dat voor een goede werking deze grootheid correct is.

Voor eenzelfde snelheid zal een wiel met een grote diameter minder toeren (en dus ook minder tanden) verdraaien dan een wiel met een kleinere diameter. Willen we echter dat de sensor hetzelfde aantal tanden ziet voorbijgaan per tijdseenheid (= maat voor snelheid), dan moet het wiel met de grote diameter een poolwiel hebben met meer tanden.

voorbeeldje:
- Wielmaat donorwagen: 195 65 R 15

Breedte van de band:  195 mm

Verhouding van de bandhoogte / bandbreedte:  65%

Hoogte van de band:  126.75 mm

Velgdoorsnede:  15 inches

Totale hoogte van de band:  381 + (2 x 126.75) = 634.5mm

- Wielmaat doelwagen : 235 40 ZR 18

Breedte van de band:  235 mm

Verhouding van de bandhoogte / bandbreedte:  40%

Hoogte van de band:  94 mm

Velgdoorsnede:  18 inches

Totale hoogte van de band:  457.2 + (2 x 94) = 645.2 mm

- Tandenaantal van de poolwielen:

Standaard beschikken de poolwielen van het donorwagen over 48 tanden. Berekenen we dit over naar de doelwagen:

48 tanden / 634,5 mm * 645.2 mm = 48,8 tanden  =>  49 tanden
Een tweede criteria is de indrukking van de band tov het gewicht van de wagen. Doordat beide wagens een verschillend gewicht hebben zal de indrukking van de band ook verschillend zijn, waardoor de diameter van de band ook weer anders zal zijn.

Gewicht donorwagen: ± 1600 kg

=> Gewicht per band: ± 400kg(*)

Gewicht doelwagen: ±1400 kg

=>Gewicht per band : ± 350kg(*)

(*)stel bij gewichtsverdeling 50/50

Eenvoudigweg kun je dan stellen dat de band van de doelwagen [(400/350) – 1] x 100% = 14.3% hoger zal zijn dan die van de donorwagen, voor eenzelfde bandendruk. (in de veronderstelling dat beide banden dezelfde eigenschappen hebben)

Ik heb hier echter enkele bemerkingen bij:

- Klopt de bovenstaande redenering, of zit er ergens een fout in ?

- Zal door die indrukking de band werkelijk 14% hoger zijn?

- Speelt de breedte van de band hier eigenlijk een rol? Want de band van de donorwagen is merkelijk dunner dan die van de doelwagen (zie gegevens band hierboven). (Afbeelding)

- Zoiezo zal een band met een bepaalde indrukking een kleinere diameter hebben dan een band zonder indrukking. Maar mag ik dan zomaar veronderstellen dat de band met indrukking meer toeren zal moeten draaien voor eenzelfde snelheid v, dan een band zonder indrukking? Met andere woorden: mag ik de indrukking van het wiel rechtstreeks aftrekken van de oorspronkelijke wieldiameter om het toerental te berekenen?

n = (v . 60)/(pi . d)

N = (v . 60)/(pi . D)

n > N ???

waarbij:

d de diameter van het wiel MET indrukking

D de diameter van het wiel ZONDER indrukking

n het toerental van het wiel MET indrukking

N het toerental van het wiel ZONDER indrukking

v = constante

Alvast heel erg bedankt !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [Fysica]Indrukking band invloed op toerental wiel ?

Gewicht donorwagen: ± 1600 kg  

=> Gewicht per band: ± 400kg(*)  

Gewicht doelwagen: ±1400 kg  

=>Gewicht per band : ± 350kg(*)  

(*)stel bij gewichtsverdeling 50/50  

Eenvoudigweg kun je dan stellen dat de band van de doelwagen [(400/350) – 1] x 100% = 14.3% hoger zal zijn dan die van de donorwagen, voor eenzelfde bandendruk. (in de veronderstelling dat beide banden dezelfde eigenschappen hebben)
Als we de band even als een ideale veer zouden mogen beschouwen, zou dezelfde band op de doelwagen 14% minder indrukking vertonen. Dat wil niet zeggen dat de hoogte 14% meer zal zijn. Stel dat de band onder de wagen van 1600 kg 10 mm werd ingedrukt t.o.v. toestand onbelast, dan zal ze onder de wagen van 1400 kg nog maar 8,6 mm of zoiets worden ingedrukt. De effectieve diameter (= ashoogte) wordt daarmee 1,4 mm groter.

voor de rest heb ik overigens geen verstand van ABS.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 22

Re: [Fysica]Indrukking band invloed op toerental wiel ?

Jan van de Velde schreef:Als we de band even als een ideale veer zouden mogen beschouwen, zou dezelfde band op de doelwagen 14% minder indrukking vertonen. Dat wil niet zeggen dat de hoogte 14% meer zal zijn. Stel dat de band onder de wagen van 1600 kg 10 mm werd ingedrukt t.o.v. toestand onbelast, dan zal ze onder de wagen van 1400 kg nog maar 8,6 mm of zoiets worden ingedrukt. De effectieve diameter (= ashoogte) wordt daarmee 1,4 mm groter.  

voor de rest heb ik overigens geen verstand van ABS.
Ja idd, das een foutje van mij! bedankt!

iemand anders nog ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: [Fysica]Indrukking band invloed op toerental wiel ?

de omtrekssnelheid heeft mijns inziens geen invloed op het abs systeem, en of je nu een tandwiel met 30 of 50 tanden steekt, dit blijft toch gelijk? abs meet het verschil in toerental tussen de wielen onderling. Stel dat je die 18"-ers (et, pcd enz. gelijk gesteld) op de donorwagen steekt, zal het abs systeem van die wagen toch correct blijven werken?

en kwestie van dat ingedrukt wiel, daar zou ik persoonlijk geen rekening mee houden, wel gezegd zijnde dat ik nog nooit een abs conversie heb gedaan.

indrukking of niet, de omtreksafstand is constant en ik zie niet in dat de indrukking die een normale band ondervindt een merkbare invloed heeft op de slip.

Berichten: 22

Re: [Fysica]Indrukking band invloed op toerental wiel ?

king nero schreef:de omtrekssnelheid heeft mijns inziens geen invloed op het abs systeem, en of je nu een tandwiel met 30 of 50 tanden steekt, dit blijft toch gelijk? abs meet het verschil in toerental tussen de wielen onderling. Stel dat je die 18"-ers (et, pcd enz. gelijk gesteld) op de donorwagen steekt, zal het abs systeem van die wagen toch correct blijven werken?

en kwestie van dat ingedrukt wiel, daar zou ik persoonlijk geen rekening mee houden, wel gezegd zijnde dat ik nog nooit een abs conversie heb gedaan.

indrukking of niet, de omtreksafstand is constant en ik zie niet in dat de indrukking die een normale band ondervindt een merkbare invloed heeft op de slip.
De omtreksnelheid heeft wel invloed op de manier waarop het ABS ingrijpt. Bovendien berekend hij ook de versnelling + vertraging hieruit.

Je hebt idd gelijk dat de omtrekafstand gelijk blijft, maar de band/wieldiameter toch niet? En aangezien je je de snelheid berekend met de diameter, veronderstel ik dat de indrukking een rol speelt. Als het zo niet is, bewijs me dan aub het omgekeerde !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [Fysica]Indrukking band invloed op toerental wiel ?

Die indrukking zal ook tijdens het rijden variëren. Stevig op de rem gaan brengt fors meer gewicht op de voorwielen, en dus worden de voorbanden ingedrukt. Banden in een buitenbocht zullen ook verder ingedrukt worden, terwijl de binnenbochtbanden juist "uitveren".

Overigens zullen banden in een buitenbocht ook zonder significante extra belasting meer toeren maken dan de binnenbochtbanden, simpelweg omdat de buitenbocht langer is en in dezelfde tijd moet worden afgelegd. :)

Als een band wordt ingedrukt (slappe band bijvoorbeeld) neemt wel degelijk zijn toerental toe voor gelijke snelheid van de auto. Omtrek is 2 :) r, en van een ingedrukte band is de effectieve "r" kleiner.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 22

Re: [Fysica]Indrukking band invloed op toerental wiel ?

Jan van de Velde schreef:aDie indrukking zal ook tijdens het rijden variëren. Stevig op de rem gaan brengt fors meer gewicht op de voorwielen, en dus worden de voorbanden ingedrukt. Banden in een buitenbocht zullen ook verder ingedrukt worden, terwijl de binnenbochtbanden juist "uitveren".

Overigens zullen banden in een buitenbocht ook zonder significante extra belasting meer toeren maken dan de binnenbochtbanden, simpelweg omdat de buitenbocht langer is en in dezelfde tijd moet worden afgelegd.   :)  

Als een band wordt ingedrukt (slappe band bijvoorbeeld) neemt wel degelijk zijn toerental toe voor gelijke snelheid van de auto.  Omtrek is 2 :) r, en van een ingedrukte band is de effectieve "r"  kleiner.
Dat is idd wel waar, maar bij de originele wagen heb je ook zo'n variatie door versnellen / afremmen / bochten nemen. Dus als ik het aantal tanden aanpas van de doelwagen (naar die van de donorwagen) wordt dit (grotendeels) opgeheft.

Hetgeen ik zou moeten hebben is een soort k-waarde (zodat ik weet hoeveel mm de band juist inzakt per kg massa). Maar daarvoor contacteer ik best de bandenleverancier.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [Fysica]Indrukking band invloed op toerental wiel ?

Hetgeen ik zou moeten hebben is een soort k-waarde (zodat ik weet hoeveel mm de band juist inzakt per kg massa). Maar daarvoor contacteer ik best de bandenleverancier.
Is die aanbevolen bandendruk daar ook niet mede verantwoordelijk voor? En is die ook niet van type tot type auto een beetje anders?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 22

Re: [Fysica]Indrukking band invloed op toerental wiel ?

Is die aanbevolen bandendruk daar ook niet mede verantwoordelijk voor? En is die ook niet van type tot type auto een beetje anders?
Vanzelfsprekend, hoe lager de druk, hoe meer de band zal ingedrukt worden ten gevolge van het gewicht.

Type auto heeft daar niets mee te maken, het is gewoon het type band (karkas, structuur, maw eigenschappen) die de k-factor bepaald.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [Fysica]Indrukking band invloed op toerental wiel ?

Die aanbevolen bandendruk is voor elk type auto vaak wél anders, en dát bedoelde ik.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 22

Re: [Fysica]Indrukking band invloed op toerental wiel ?

Die aanbevolen bandendruk is voor elk type auto vaak wél anders, en dát bedoelde ik.
Dat verschil in bandendruk is veelal alleen maar afhankelijk van het gewicht van de auto. Voor lichte wagentjes gaan we wat minder druk steken, voor zwaardere dan wat meer.

Dit komt vooral tot uiting wanneer je de ophangingstest uitvoert(waar men de baanvastheid / baanligging mee test) in de autokeuring. Daar gebeurt het veel dat lichte autotjes (denk dan aan suzuki swift, VW polo, ...) heel slecht scoren bij die test op de achteras. De reden hiervoor is dat zo'n kleine wagens bijna geen gewicht hebben op de achteras en dat de bandendruk te hoog gekozen is (1,3-1,4 bar). Door gewoon de druk terug te schroeven naar +- 1,1bar raken zo'n auto's er dan toch door. Dit ter zijde natuurlijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [Fysica]Indrukking band invloed op toerental wiel ?

En dat hele verhaal betekent dus tevens dat je, als je er een zwaardere auto op zet, dat je dan je bandendruk normaliter opvoert en zo, ondanks je zwaardere gewicht, toch een vergelijkbare indrukking behoudt.

Je verandert dus eigenlijk die veerconstante waar je een paar berichten geleden mee afkwam. En dat geeft niks, maar dat betekent wel dat je dus bij een zwaardere belasting niet blindelings mag uitgaan van een sterkere indrukking, omdat je veelal de bandenspanning opvoert.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: [Fysica]Indrukking band invloed op toerental wiel ?

De omtreksnelheid heeft wel invloed op de manier waarop het ABS ingrijpt. Bovendien berekend hij ook de versnelling + vertraging hieruit.
Op welke manier beïnvloedt de (absolute) omtrekssnelheid het abs? en wat heeft de versnelling/vertraging hiermee te maken?
Je hebt idd gelijk dat de omtrekafstand gelijk blijft, maar de band/wieldiameter toch niet? En aangezien je je de snelheid berekend met de diameter, veronderstel ik dat de indrukking een rol speelt. Als het zo niet is, bewijs me dan aub het omgekeerde !
het abs heeft toch geen nood aan een snelheid? abs en snelheid hebben toch niets met elkaar gemeenschappelijk? abs bekijkt het snelheidsverschil (!!!), en regelt hierbij de hydrauliekventielen zodanig dat het traagst draaiend wiel niet verder gaat bijremmen.

en nogmaals:
Stel dat je die 18"-ers (et, pcd enz. gelijk gesteld) op de donorwagen steekt, zal het abs systeem van die wagen toch correct blijven werken?

Reageer