[Scheikunde] Bepaling van ammoniak op een onbekende oplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 41

[Scheikunde] Bepaling van ammoniak op een onbekende oplossing

Alweer een vraag over een practicum biochemie (hoe voorspelbaar ondertussen)...

Bepaling van ammoniak op een onbekende oplossing.

PRINCIPE:

Ammoniak reageert met fenol in aanwezigheid van hypochloriet om indofenol te vormen. Indofenol vertoont talrijke geconjugeerde bindingen en kleurt bijgevolg blauw in een alkalisch midden. De kleurintensiteit is evenredig met de concentratie (wet van Lambert-Beer en stoechiometrie van de reactie) en wordt colorimetrisch bepaald bij 630 nm.

WERKWIJZE:

Neem een urinestaal en verdun deze 400x (0,5 ml urine aangelengd met water tot 200 ml). Gebruik deze als onbekende. Pipetteer in 3 proefbuizen in de aangegeven volgorde:

proefbuis I: 3 ml fenoloplossing + 1 ml water + 3 ml Na-hypochloriet

proefbuis II: 3 ml fenoloplossing + 1 ml standaard-(NH4)2SO4 (6 mg/L) + 3 ml Na-hypochloriet

proefbuis III: 3 ml fenoloplossing + 1 ml urinestaal (400x verdund) + 3 ml Na-hypochloriet

Vervolgens dekt u de proefbuizen af met parafilm. Meng goed. Plaats de proefbuizen gedurende 15 min. in een warmwaterbad bij 37°C. Meet hierna de absorptie van de gevormde kleur bij 630 nm.

METINGEN:

Absorptie bij 630 nm:

proefbuis I: 0,15

proefbuis II: 0,17

proefbuis III: 0,39

BEREKENINGEN:

Bereken de concentratie aan ammoniak, wetend dat de onbekende oplossing 400x verdund werd en druk het resultaat uit in mg NH3 per 100 ml (mg%) en in mEq NH3 per 24 uur (1440 ml urine / 24 uur).

Hier een poging:

proefbuis II: C = concentratie = 6 mg/L = 0,6 mg/100ml en A = absorptie = 0,17

proefbuis III: Ax = absorptie = 0,39

Cx . A = Ax . C

=> Cx = (Ax/A) . C = (0,39/0,17) . 0,6 mg/100ml = 1,38 mg/100ml

! werd 400x verdund => 400 x (1,38 mg/100ml) = 552 mg/100ml = 552 mg%

(klopt dit een beetje?)

en uiteraard, net zoals bij mijn vraag over de titreerbare aciditeit van urine, zit ik hier weer vast met die "mEq per 24uur".

Kan iemand a.u.b. eens uitleggen wat dit precies is en hoe je het kan bepalen aan de hand van deze gegevens??? Ben even ten einde raad, na vandaag. Zelfs de assistent zegt "Oei, dat zit ver. Dat zou ik terug eens moeten bekijken, kan ik nu geen antwoord op geven." Mooi mooi, maar het verslag moet wel af tegen woensdag 8u! (Even gefrustreerd door die domme assistent die niet eens weet wat de proeven die hij zelf opgesteld heeft, nu juist inhouden. Toch al te zot dat studenten dan via fora of via een kennis die in deze materie thuis is, deze verslagen moeten maken! Zeker wanneer dit niet de vereiste achtergrondkennis is voor deze studierichting.) Tot hier mijn preek en smeekbede.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] Bepaling van ammoniak op een onbekende oplossing

zit ik hier weer vast met die "mEq per 24uur".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Equivalent_(scheikunde)

en weer los??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 41

Re: [Scheikunde] Bepaling van ammoniak op een onbekende oplossing

Uiteraard, die had ik al gevonden!

(Geldt hier op het forum trouwens ook niet: eerst zelf info zoeken, dan vragen stellen indien niet duideiljk? - wat ook mijn eigen motto is.)

Met die definities -hoe mooi ze ook mogen zijn- worden de berekeningen mij nog niet duidelijk. Kan iemand een eerste stap in de juiste richting geven?

Ik heb een poging gewaagd, maar kwam een meq-waarde uit van meer dan 6 miljoen, wat vrij dodelijk is (boven de 50 meq is in deze context al pathologisch!).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] Bepaling van ammoniak op een onbekende oplossing

Wikipedia schreef:een definitie, die iets minder precies is:

het aantal grammen van een stof dat kan reageren met één gram vrije waterstof
Als mijn scheikunde een beetje klopt kan één molecuul NH3 reageren met één atoom vrije waterstof.

dat betekent 17 g NH3 die reageren met 1 g vrije waterstof.

dus 17 g NH3= 1 Eq NH3

dus 552 mg NH3= 32,5 mEq NH3

Dat was per 100 mL volgens je berekening, bij 1440 mL urineproductie per 24 uur komt dat neer op (1440/100) x 32,5 mEq = 468 mEq/etmaal.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer