Heb ik te maken met een narcist?

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Berichten: 5

Heb ik te maken met een narcist?

Heb ik ook met een narcist te maken?

- streeft naar macht, perfectie

- als een god aanbeden wil worden

- niet in contact komt met eigen emoties

- in liefdesrelatie heel hard met emoties van partner omgaat

- midden in de relatie ineens negatief veranderd is

- vroeger echt lief en zorgzaam was, nu het andere uiterste

- veelal de fout in de ander zoekt

- blijft bij eigen standpunt

- koud en kil karakter heeft gevormd

- emotieloos overkomt, niets raakt de persoon

- liegt, manipuleert, zonder enige schuldgevoel

- grote hoeveelheid arrogantie en daar van geniet

- in een ruzie, totale zelfbeheersing, alleen luisteren naar de ander en spottend lacht/ denkt.

- Vroeger erg gevoelig was, nu nooit meer huilt

- veel twijfelt aan zijn gevoelens voor partner in langdurige liefdesrelatie

- op het werkveld zijn werk heel goed verricht

- snel vrienden maakt, vind sociaal netwerk erg belangrijk

- onverschillig, gevoelloos, hard, arrogant, perfect wil zijn en zichzelf ook vind.

- snel geíriteerd, gefrustreerd, gesprek afkappen om die reden en totaal niet verder willen praten, discussie over vervelende onderwerpen is niet mogelijk. Kan niet tegen negatieve periodes in relatie. Niet bereid energie erin te steken, heeft het al snel over: vermoeidheid. Zowel geestelijk als lichamelijk.

- Kan zich niet inleven in gevoelens van de andere persoon.

Kan totaal NIET tegen eisen die worden gesteld in relatie. Op het werk gaat alles oke, op een heftige discussie na, maar in relatie kan persoon niet tegen verplichtingen. Wil niet iets MOETEN.

Uitspraken doet als: ik haat de mensheid, als ik een knopje kon indrukken om de mensheid te doen verdwijnen, dan aarzelde ik geen seconde.

Liegen, wanneer hij hierop wordt betrapt, het verhaal zo omdraaien dat de ander de schuld krijgt. En zich dan ook totaal niet schuldig voelen over de (grote) leugen. Wanneer de persoon hier dan emotioneel op reageerd, krijgt te horen: jij doet echt heel sneu, dit slaat nergens op.

Toen deze persoon nog verliefd was, was deze helemaal geweldig. En was hij heel gevoelig en betrokken in de relatie. Nu totaal niet meer en zegt om het minste of geringste: nou zo heb ik hier geen zin in. Laten we er maar mee stoppen.

Toen de verliefdheid na ruime tijd overging, veranderde dat mooie karakter ineens in bovenstaande.

En de schuld van zijn verandering, daarover zegt: het is de schuld van mijn partner in de relatie. Want die was niet goed voor mij.

Zelf twijfel ik door zijn reacties erg aan mij zelf. En denk ik al snel: hij heeft vast gelijk. En durf ik niet echt meer diepgaande onderwerpen aan te snijden, en praat ik dus over koetjes en kalfjes. En de 'narsict' vind dat fijn. Als ik niet zeur over zijn leugens of moeilijk ergens over doe, dan is het goed. Doe ik dat wel, dan is het ineens helemaal niet goed. Ik kan dus niet zeggen wat ik werkelijk voel of vind. Want anders wordt de persoon in kwestie boos en raakt al snel geiriteerd. De persoon vind zichzelf niet hard, alleen direct. Houd er contacten op na met vrouwen, waarvan hij weet dat ik het niet goed vind. En zegt dat het totaal niets voorstelt en ik dus paranoia ben. (dit terwijl ik juist op eieren loop en amper wat durf te zeggen) kortom: een hele boel onuitgesproken frustratie en pijn van mijn kant)

Nu is mijn vraag: heb ik hier te maken met een narcistische persoonlijkheidstoornis???



ook hier geldt, dit forum is niet bedoeld voor persoonlijke problemen, open gerust een topic over de kenmerken van narcisme, de PS in het bijzonder

windsurfer, moderator WF

Gesloten