Verschil tumor-kanker

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 32

Verschil tumor-kanker

Wat is exact het verschil tussen kanker en een tumor? En waarom bestaat er wel een hersentumor maar geen hersenkanker?

Dit heb ik op wikipedia gevonden:

Tumor is het Latijnse woord voor zwelling. Het wordt door leken vaak gebruikt als synoniem met kankergezwel, maar medici hanteren het niet zo.

Grtz

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Verschil tumor-kanker

Volgens mij kan een tumor zowel goedaardig (benigne) als kwaadaardig (maligne) zijn en kanker is per definitie maligne.

Tijdens colleges hebben we het juist heel bewust over tumoren, omdat het woord "kanker" vrij beladen kan zijn voor mensen. Op mijn medisch getinte opleiding spreken we dus juist wel van tumoren. Ook zou je goedaardige gezwellen uitsluiten door alleen van kanker te spreken.

Helemaal volledig zou zijn als je het hebt over bijvoorbeeld een carcinoom (maligne tumor uit epitheel) of in de volksmond: huidkanker. Weet nu niet zeker of ik mezelf tegenspreek door het een maligne tumor te noemen, maar volgens mij begrijpt iedereen wat je ermee wilt zeggen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Verschil tumor-kanker

maar niet elk carcinoom is huidkanker hoor (al twijfel ik er niet aan dat je dat wel weet Mrtn). Ook kunnen carcinomen voorkomen in de longen of iets dergelijks.

En inderdaad is een carcinoom altijd maligne.
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Berichten: 12

Re: Verschil tumor-kanker

Hersentumoren kunnen ook een goedaardig karakter hebben (met goed gedifferentieerde cellen, niet infiltrerend, niet metastaserend enz.), maar wel schadelijk zijn omdat ze ruimte innemen en zo zenuwweefsel verdringen. Vanwege de goedaardige eigenschappen is hersentumor dan een betere term dan hersenkanker.

Gebruikersavatar
Berichten: 52

Re: Verschil tumor-kanker

Wat is exact het verschil tussen kanker en een tumor?
De vertaling van “tumor” is “zwelling”. Vandaar dat de term “tumor” vaak gebruikt wordt wanneer iemand kanker heeft, omdat kanker zich kan uiten in de vorm van een zwelling. Maar een muggenbult is per definitie ook een “tumor”! En ook een ontsteking geeft een zwelling en daardoor een “tumor”. De 5 kenmerken van ontsteking zijn: rubor, calor, dolor, tumor et functio laesa (roodheid, warmte, pijn, zwelling, verlies van functie).

De term “kanker” wordt gebruikt voor het ziekteproces van ongecontroleerde celdeling. Dit betreft zowel het tekort aan cellen (bepaalde vormen van bloedkanker) als teveel aan cellen (tumoren). Inderdaad wordt kanker door de meeste mensen ervaren als de kwaadaardige vorm. Maar als je zegt dat je kanker hebt, dan is de eerste vraag toch meestal of het goedaardig of kwaadaardig is. De term “kanker” is dus veel meer spreektaal waarbij de kwaardaardige vorm van ongecontroleerde celdeling wordt bedoeld. “Tumor” is gewoon de latijnse term voor zwelling.
En waarom bestaat er wel een hersentumor maar geen hersenkanker?  
Er zijn veel verschillende tumoren die kunnen ontstaan binnen de schedel. Zoals Lightblue al zegt is er een aantal eigenschappen waarom hersentumoren “goedaardig” zou kunnen zijn. Patienten met bepaalde hersentumoren (bijvoorbeeld goed verwijderbare meningeomen) kunnen na operatie volledig genezen zijn van hun “kanker”. Andere patienten met een bepaald soort hypofyse tumor hebben niet eens een operatie nodig omdat medicijnen de tumor wel “klein” kunnen krijgen. Maar er zijn ook heel agressief groeiende hersentumoren die je echt wel “kanker van de hersenen” kunt noemen, zeker als ze uitgaan van de hersencellen zelf.
---- Correct me if I am wrong! ----

Reageer