Haantjesgedrag of een opkomende jongerencultuur?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 60

Haantjesgedrag of een opkomende jongerencultuur?

Je kent het wel van de profielen op de jongerensites, bijvoorbeeld voor jongeren uit een bepaalde plaats. Personen die vaak een ellenlange vriendenlijst hebben, waarvan ze met de meesten ook nog relatief intensief optrekken, vooral op straat.

Wat soms kan leiden tot geweld, stoer gedrag, loverboys etc.

Nu wil ik niet zeggen dat dit in alle gevallen zo is, maar de vraag die blijft is: Is het haantjesgedrag om populair over te komen dat jongeren in grote groepen (vaak zonder beste vrienden, eerder een hele 'massa') met elkaar optrekken of is hier echt sprake van een nieuwe jongerencultuur, 'waar iedereen naar hiphop luistert'? (Neem de tekst achter de komma niet te letterlijk op).

Misschien dat dit onduidelijk overkomt, misschien juist niet; duidelijker kan ik het niet onder woorden brengen in ieder geval.
I know that many will call this useless work.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Haantjesgedrag of een opkomende jongerencultuur?

Ik denk dat ik toch wel in de leeftijdsgroep hoor waar jij hebt over hebt. (Leeftijd: 16). Echter, ik ben dus niet het persoon die zich op 20.000 profielensite's aanmeld. Mijn motto is, wat dit betreft, dan ook: 'Liever 5 goede vrienden, dan 20 halve vrienden.'

Toch krijg ik vaak genoeg emails van dat soort site. Maar ik ga er niet op in. Met de vrienden die ik heb, ben ik blij. Ik hoef echt geen gesprek met Balkenende via Hyves ofzo (was tijdje terug bij Hart van NL).
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 12

Re: Haantjesgedrag of een opkomende jongerencultuur?

tja een nieuwe jongerencultuur....???

ik denk het niet, ik denk dat veel van die mensen die jij bedoelt,, ook erg onzeker zijn maar dat willen verbergen onder een soort (negatief)gedrag, wat bij de meeste mensen toch niet goed valt. maar het is en blijft aandacht die ze dan krijgen.

Berichten: 43

Re: Haantjesgedrag of een opkomende jongerencultuur?

Puur haantjesgedrag naar mijn mening. Ik denk dat een groot deel van de mens altijd op zoek is naar contact. En dan het streven naar goed contact. In de jeugd komt het gewoon veel voor dat veel jongeren zich aansluiten bij prototype groepen. Zo is het genoemde voorbeeld daar een grote groep in.

Wat ik ook veel zie is dat naar mate de tijd voorbij gaat de oudere doorgaan met hun leven en zo'n grope verlaten. Meeste mensen besluiten dat ze die tijd hebben gehad. Ongeacht of deze wel of niet bevallen is. Ik kies voor een paar hechte vrienden i.p.v. een groep die zonodig in de kou stoer wil doen. Maar dat zegd niet dat deze jongeren geen plezier hebben.

Berichten: 43

Re: Haantjesgedrag of een opkomende jongerencultuur?

Puur haantjesgedrag naar mijn mening. Ik denk dat een groot deel van de mens altijd op zoek is naar contact. En dan het streven naar goed contact. In de jeugd komt het gewoon veel voor dat veel jongeren zich aansluiten bij prototype groepen. Zo is het genoemde voorbeeld daar een grote groep in.

Wat ik ook veel zie is dat naar mate de tijd voorbij gaat de oudere doorgaan met hun leven en zo'n groep verlaten. Meeste mensen besluiten dat ze die tijd hebben gehad. Ongeacht of deze wel of niet bevallen is. Ik kies voor een paar hechte vrienden i.p.v. een groep die zonodig in de kou stoer wil doen. Maar dat zegt niet dat deze jongeren geen plezier hebben.

Berichten: 325

Re: Haantjesgedrag of een opkomende jongerencultuur?

Ik denk dat dit haantjes gedrag is. Maar het zijn hangjongeren waar jij het over hebt ik denk dat dit niet anders was in de 70e jaren. Ookal leefde ik toen nog niet. Alleen toen viel het nog niet zo op. En hiphop is gewoon gaar het zijn allemaal whiggas die daar naar luisteren (nee ik probeerde geen niggas te schrijven).

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Haantjesgedrag of een opkomende jongerencultuur?

Ik vrees een beetje dat dit wel een nieuw soort cultuur is. Haantjesgedrag past gewoon goed binnen die subcultuur. Als we de vergelijking met de jaren 70 willen maken: je had toen ook een aparte jongerencultuur, die scheef werd bekeken door de 'ouderen van dagen'. Eerst waren er de hippies, daarna de yuppies, generatie X, etc. In de wereld die een dorp geworden is verspreid een bepaalde mode zich veel sneller, de hiphopcultuur is zo'n mode. Op zich is er niets mis met die cultuur. Het wordt pas een probleem als jongeren al wat ze zien op tv en horen in de muziek als de gepaste manier om in de maatschappij te functioneren gaan zien: alle jongens zijn pimps, alle meisjes hoeren, en het belangrijkste is zoveel mogelijk goud rond je nek en een dikke auto aan je gat...

Reageer