[gaswet?]snelle kaars

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

[gaswet?]snelle kaars

Serendipiteit heet at. Ik googlede naar een fatrsoenlijke tekst over kromme bananen en kwam wat anders tegen. Omdat het ook mooi in de kerstsfeer past:

http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOP_5VJGTV

vraag 3:
Voor deze vraag, waar nog niemand (zelfs de NASA niet) een antwoord op wist, hebben wij speciaal een experiment laten uitvoeren. Een wereldprimeur!

Hoe brandt een kaars hoog in de bergen? Uit de proef, uitgevoerd door het Aëromedisch Instituut in Soesterberg, bleek dat een kaars op 6000 meter hoogte sneller brandt dan een kaars op zeeniveau. In dit experiment, waarbij berglucht werd gesimuleerd, scheelde het maar liefst 1 centimeter in een half uur.

Hoe kan dat? Om te branden heeft een kaars zuurstof nodig en aangezien er op 6000 meter hoogte de helft minder zuurstof in de lucht zit, ligt antwoord b meer voor de hand. Echter, op 6000 meter hoogte is de atmosferische druk ongeveer de helft van de druk op zeeniveau. Als de druk afneemt, is de diffusie beter en kan de zuurstof sneller bij de vlam komen. Vergelijk het met hardlopen in de Amsterdamse Kalverstraat: op een vroege zondagochtend gaat dat een stuk makkelijker dan op een koopavond.

Toch is dit waarschijnlijk maar een deel van de oplossing. Want de theorie zegt, dat het positieve effect van de lage druk en het negatieve effect van weinig zuurstof elkaar eigenlijk zouden moeten opheffen (antwoord c), maar de praktijk wijst uit dat antwoord a juist is. Bij het verschil in brandduur moet dus nog een ander effect meespelen. Vermoedelijk is dat convectie. Wie het denkt te weten, mag de oplossing sturen naar NWO, afd. V&C, postbus 93138, 2509 AC Den Haag.
Is hier al een antwoord voor?

Zou dat niet simpelweg komen omdat kaarsvet bij die lage druk sneller kan verdampen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: [gaswet?]snelle kaars

Dit zijn altijd leuke dingen om uit te vogelen.

Laten we eens kijken wat sowieso bekend is: Bij kamertemperatuur en druk is de bepalende factor voor vlamgrootte (en dus verbrandingssnelheid) het formaat van de lont - bij normaal gebruik in ieder geval. Dit ondersteunt in ieder geval het idee dat in de praktijk het smelten en verdampen van het kaarsvet belangrijk/beperkend is voor de brandsnelheid.

Qua druk/brandsnelheid... De reactie is min of meer

-CH2- (g) + 2.5 O2 (g) --> H2O (g) + CO2 (g)

Waarbij -CH2- fragment voorstelt van een lang alkaan. Zolang O2 maar in voldoende overmaat aanwezig is, is de concentratie van dat alkaan bepalend. Dat zou kunnen verklaren waarom de lagere partiaaldruk O2 van weinig invloed is...

Maar of de lagere druk nou zorgt voor snellere verdamping van het kaarsvet? Primaire beperking is de transport van warmte van de vlam via de lont naar het kaarsvet toe. Als de verdampingsenergie bij lage druk spectaculair lager is zou het een verklaring zijn - maar daarover heb ik geen data.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [gaswet?]snelle kaars

Kookpunt komt wel lager te liggen als het goed is. Voor die verdampingsenergie verwacht ik niks spectaculairs. Eens even uitzoeken hoe dat eventueel nog een beetje kan variêren met de temperatuur waarbij dat verdampen plaatsvindt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: [gaswet?]snelle kaars

Ik denk dat het qua verdampingswarmte niet veel zal schelen hoor... dat is maar zelden het geval.

Maar lager kookpunt inderdaad wel, dus is de temperatuurgradient van vlam naar kokend kaarsvet een stukje steiler, wat het warmtetransport ten goede komt. Maar relatief gezien kan ik me niet voorstellen dat het zoveel scheelt dat daarin de verklaring ligt.
Victory through technology

Reageer