erfenis

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

erfenis

De erfenis van oudoom Jan bestond uit wat prullaria en één interessant schilderij, waar beide erfgenamen belangstelling voor hebben.

Hoe kun je dat schilderij het eerlijkst onder die twee erfgenamen verdelen (zonder het erfstuk te verkopen).

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: erfenis

Is er niet meer informatie? Ik neem aan dat je het schilderij intact wil houden, dan kan maar 1 iemand het krijgen... Tossen! :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: erfenis

Tossen geeft later hooglopende ruzie. Beide erfgenamen moeten opgewekt terug kunnen kijken op de erfdeling.

Berichten: 4.502

Re: erfenis

Gaan samenwonen!

Re: erfenis

Gaan samenwonen!
Daar komt later ook hooglopende ruzie van.

Berichten: 1.780

Re: erfenis

Is er niet meer informatie? Ik neem aan dat je het schilderij intact wil houden, dan kan maar 1 iemand het krijgen... Tossen! :)
En dan de helft van de taxatiewaarde betalen aan de ander.

Een tweede mogelijkheid is er samen op bieden, waarna de hoogst biedende de helft van dat bedrag betaalt aan de ander.

Als de belasting beide partijen verschillende aanslagen op legt, dient dat na afloop nog onderling verrekend.

Waarom vraag je dit? Ik kan er met de beste wil van de wereld geen wiskundig probleem van maken.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Re: erfenis

En dan de helft van de taxatiewaarde betalen aan de ander.
Dat lijkt er al meer op.

Het probleem is dat de beide erfgenamen de waarde van het schilderij niet gelijk hoeven te taxeren. Bovendien heeft een erfstuk ook een gevoelswaarde, en gevoelswaarde + marktwaarde > taxatiewaarde.

Gevolg: Minstens 1 van beide zal zich benadeeld voelen.

Berichten: 7.068

Re: erfenis

Laat beiden een blind bod doen op het erfstuk. Diegene die het hoogste bod doet, betaalt de helft van dit bod aan de ander. Zo heeft diegene die het erfstuk krijgt in zijn visie precies de helft van de erfenis (in waarde) en hij is dus tevreden. De ander (die met het lagere bod) heeft in zijn belevenis meer dan de helft van wat het erfstuk waard is. Hij is dus ook tevreden. Iedereen blij.

Berichten: 1.780

Re: erfenis

Johan2 schreef:En dan de helft van de taxatiewaarde betalen aan de ander.
Dat lijkt er al meer op.

Het probleem is dat de beide erfgenamen de waarde van het schilderij niet gelijk hoeven te taxeren.
Ik dacht ook meer aan een beëdigd taxateur.
Bovendien heeft een erfstuk ook een gevoelswaarde, en gevoelswaarde + marktwaarde > taxatiewaarde.

Gevolg: Minstens 1 van beide zal zich benadeeld voelen.
Ik dacht meer aan een gokker in de familie, maar goed, dit is ook een reden en daarom had ik het beiden bieden als alternatief. EB's beiden een blind bod laten doen kan ook, maar is minder doorzichtig. In ieder geval mag er nooit geboden worden, blind of tegen elkaar op, zonder voorafgaande officiële taxatie. Darbij kun je vragen om een schappelijke boedel- of een scherpe verkooptaxatie.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Re: erfenis

Laat beiden een blind bod doen op het erfstuk. Diegene die het hoogste bod doet, betaalt de helft van dit bod aan de ander. Zo heeft diegene die het erfstuk krijgt in zijn visie precies de helft van de erfenis (in waarde) en hij is dus tevreden. De ander (die met het lagere bod) heeft in zijn belevenis meer dan de helft van wat het erfstuk waard is. Hij is dus ook tevreden. Iedereen blij.
Op het eerste gezicht lijkt dit een goede oplossing, maar ...

Voorbeeld:

A doet een blind bod van 10.000 Euro.

B doet een blind bod van 100 Euro.

A blijkt dus een echte liefhebber (en heeft dat natuurlijk niet laten merken) en B ziet het meer als een aardigheidje.

A betaald B 5.000 Euro, en dat is maar lieftst 50x de waarde die B voor het schilderij over heeft.

Als A hier achter komt (en je weet hoe dat gaat met families), dan zijn de rapen nog niet gaar.

Re: erfenis

We zouden de lijst van het schilderij kunnen scheiden en beide partijen blind een bod kunnen laten doen. Het resultaat zou als volgt kunnen zijn:

partij A: lijst 1000 Euro, schilderij 1000 Euro.

partij B: lijst 100 Euro, schilderij 300 Euro.

De verdeling is makkelijk, geef A de lijst en B het schilderij.

A krijgt dan 50% en B 75% van wat ze verlangden. Iedereen tevreden.

Niet?

Nee, A biedt op beide onderdelen het hoogst en dient dus de goederen ook te krijgen en de ander voor wie de goederen slechts een aardigheid is dient geldelijk gecompenseerd te worden.

Berichten: 142

Re: erfenis

In mijn ogen zal er altijd wel iemand zich benadeeld voelen, ik zou het schilderij schenken aan een museum waarbij bijde erfgenamen gratis toegang voor krijgen + een eerzame naamververmelding krijgen.
Don't try the above at home!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: erfenis

Laat ze beide een bod doen, en de hoogste bieder betaalt de helft van het gemiddelde van beide bedragen aan de laagste bieder, eventueel met een bepaald maximum (bijvoorbeeld maximaal 100% van het laagste bod). Beide hebben dan naar hun eigen maatstaven een prima deal.

Voorbeeld: A biedt 1000, B biedt 2000. Dan krijgt B het schilderij en betaalt
\(\frac{1000+2000}{4}\)
= 750 aan A.

Als B 5000 had geboden en je zou met het maximum werken, had hij A geen 1500 maar 1000 hoeven betalen.

Dit is gunstig voor A, want die had recht op een half schilderij dat voor hem 1000 euro waard was, en hij krijgt de volle 1000 euro. En ook gunstig voor B, want die heeft voor slechts 1000 euro een schilderij dat voor hem 5000 waard is.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: erfenis

In mijn ogen zal er altijd wel iemand zich benadeeld voelen, ik zou het schilderij schenken aan een museum waarbij bijde erfgenamen gratis toegang voor krijgen + een eerzame naamververmelding krijgen.
"Eervol", hoop ik :) Ik denk niet dat die oplossing telt, klinkt als verkopen zonder geld.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: erfenis

Je ziet dat het nogal gecompliceerd ligt.

Dit is een probleem uit de onderhandelingsanalyse, een richting in de economie dat verwant is aan de speltheorie.

Het heeft toepassingen in allerlei conflictsituatie.

Voorbeeld

Blind bod A 10.000, blind bod B 2.000

A krijgt het schilderij en geeft B 1.666,50

A verwachtte 5.000(=50%), maar kreeg 83,33%.

B verwachtte 2.000(=50%), maar kreeg 83,33%.

(Methode: Adjusted Knaster).

Reageer