[Elektriciteit] berekening magnetische inductie / H

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

[Elektriciteit] berekening magnetische inductie / H

hey

even op voorhand, dit lijkt op huiswerk maar de vraag komt uit de richting Industrieel ingenieur, en aangezien het geen taak is ofzo, echter wel een kritieke oefening voor een test, leek me deze plaats meer geschikt om te posten eerder dan "huiswerk".

"Bepaal de veldsterkte H in de punten C1, C2, M en A, gelegen zoals aangeduid op de schets, de stromen in de cirkelvormige geleiders zijn gelijk aan I= 2π A (2Pi).

X --------------------------------------------X

--------------------------- 2R

R------------------------------------------------- R

C1----------A----------M-------------------C2

| ---- R/2 ------R/2----------- R

|

R |

|

|

O --------------------------------------------O

R= 0,1 m

De afstand verticaal is overal R, horizontaal en verticaal heb ik stippelijnen geplaatst om de afstanden te verduidelijken,en omdat alles anders gewoon werd opgestapeld in de post, dus denk de stippelijnen weg!

X : de stroom gaat in het blad

O : de stroom komt uit het blad

er zijn dus 4 oneindige gelijders, ik slaag er in de magnetische inductie te berekenen in 2 punten maar niet in een systeem met 4 punten.

momenteel ben ik enkel met C1 en C2 bezig, die normaal gezien gelijk zijn, doch geen van mijn pogingen waren tot hiertoe met succes.

Antwoord: Hc1 = Hc2 = 34,21 A/m Hm = 22,20 A/m Ha = 27,83 A/m

Ik probeerde het met de formules:

H = B/4π*10^-7 (veldsterkte)

B= (4π*10^-7 * I ) / (2π*a) (magnetische inductie met a=afstand tussen punt en geleider en I = 2π A )

Ik heb dit reeds toegepast (zonder succes) bij C1 : Deze formule toegepast op de links-boven geleider, en dit maal 2, dan heb je de magnetische inductie voor de linker kant op C1, de 2 rechtse geleiders worden op dezelfde mannier berkend maar dan met afstand a = √((0,1)² + (0,2)²) na berkeningen van 1 er van dus maal 2 (dit wordt in een andere oef zo gedaan, en dus veronderstel ik dat ik dit hier ook kan toepassen, alhoewel ik me niet afvraag of je de vectoren niet moet optellen via resultante?)

Deze 2 uitkomsten respectievelijk voor linker en rechterkant van het systeem optellen en vervolgens delen door 4π * 10^-7 en dan heb je de veldsterkte H

Alvast bedankt voor enige hulp!

[/tex]

[/list]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] berekening magnetische inductie / H

Zo'n plaatje lijkt me eenvoudiger te maken, en vooral duidelijker, als je het in paint maakt en uploadt (of scant uit je cursus). Zoals je het nu presenteert moet een lezer al heel erg thuis zijn in de materie om er touwen aan vast te kunnen knopen.

Linksboven het venster als je een bericht zit te typen vind je een link om dat plaatje eenvoudig van je computer naar imageshack te uploaden en naar hier door te linken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [Elektriciteit] berekening magnetische inductie / H

Als je de geleider linksboven neemt, en punt C1, dan is de H
\(H=\frac{2\pi}{2\pi 0,1}= 10 A/m\)
Deze vector wijst naar links en horizontaal.

De geleider linksonder geeft ook H=10 A/m naar links horizontaal.

Dus heb je een H van 20 A/m naar links horizontaal.

Als je de geleider rechtsboven neemt, deze geeft in C1 een H van:
\(H=\frac{2\pi}{2\pi0,2236}=4,47 A/m\)
maar deze vector staat onder een hoek van 26,56 graden met de vertikaal richting schuin links boven.

De geleider rechtsonder geeft ook een H vector van 4,47 A/m , maar deze vector staat onder een hoek van 26,56 graden naar schuin links onder.

De vertikale componenten van deze twee vectoren heffen elkaar op.

Dus naar links horizontaal staat dan
\(H=2\cdot 4,47\cdot \sin26,56=3,998 A/m\)
Dus H totaal =20 +3,998 =24 A/m horizontaal naar links.

Berichten: 2

Re: [Elektriciteit] berekening magnetische inductie / H

ok, dat is het!

Hartelijk bedankt voor de reactie :wink:

Reageer