Ongevraagde reclamebots

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Ongevraagde reclamebots

Miels in Forum Updates topic schreef:Een tijdje geleden hadden we ingevoerd dat gasten geen nieuwe topics meer konden starten. Dat beviel aardig, maar er bleven veel niet-geregistreerde mensen die in een antwoord ergens op wel rommel schreven.

We hebben besloten om dus nog een stapje verder te gaan:

Vanaf nu kunnen alleen geregistreerde gebruikers posten.

Dat geldt dus voor zowel het openen van een nieuw topic als het reageren op een bestaande post.

Uitzonderingen is feedbackforum, daar kan iedereen nog posten.

Zoals gezegd: de meeste gasten bleven onzin schrijven, zo heel af en toe komt er een eenmalige gast langs die iets nuttigs post, maar is er wel een aantal vaste gasten dat wel goede bijdrages levert. We hopen dat zij de moeite willen nemen om te registreren.
Op het forum van een 2-tal spelletjes die ik speel krijgen we ongeveer elke dag wel 1 of 2 topics van bots die een reclame posten. Ze zijn altijd te herkennen aan de woonplaats (USA) en de vele links in de tekst.

Dit probleem hadden ze hier ook, zo merkte ik bij het doorlezen van bovenstaand topic.

Jullie oplossing, voor zover ik het zie, is het verplicht registeren voordat je kunt posten. Dat is ook zo ingesteld, maar die bots registeren zich, en posten dan alsnog vrolijk hun tekst.

Wat valt hier tegen te doen?

*Ik ben niet de admin ofzo van dat forum, maar ik, en met mij velen, willen er wel vanaf*

Iedereen die helpt, bij voorbaat heel veel dank!
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 3

Re: Ongevraagde reclamebots

Ervoor zorgen dat er een e-mail validate is. Dus dat je een activeringsmal krijgt. Ook een bepaalde code (afgebeeld in een afbeelding) over laten typen kan helpen, omdat de bots deze code niet kunnen lezen, of niet weten wat ze moeten en bijgevolg het veld leeg laten of er zooi intypen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Ongevraagde reclamebots

Ervoor zorgen dat er een e-mail validate is. Dus dat je een activeringsmal krijgt. Ook een bepaalde code (afgebeeld in een afbeelding) over laten typen kan helpen, omdat de bots deze code niet kunnen lezen, of niet weten wat ze moeten en bijgevolg het veld leeg laten of er zooi intypen.
Die afbeeldingscode is er zoiezo al, en als ik het me goed herinner (zo ff m'n mail doorzoeken, daar staat het namelijk ergens) ook een activeringsmail.

EDIT: Ik kan die mail niet vinden, wss al verwijderd. Ik zal even navraag doen op het forum zelf. :wink:
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Ongevraagde reclamebots

Wij hebben een activerings email, maar dat is geen enkel probleem voor een bot. Als een bot zich kan registreren dan kan deze ook een email lezen en activeren. Verder hebben we ook een afbeeldingscode. De meeste bots worden hierdoor wel tegengehouden, maar zo nu en dan slipt er eentje door. Die wordt dan handmatig verwijderd.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Ongevraagde reclamebots

Maar wij hebben dus ook een code in afbeeldingsvorm. Blijkbaar komen ze daar dus voorbij :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 201

Re: Ongevraagde reclamebots

Tegenwoordig kunnen sommige bots alweer makkelijk door die image verification. Ik had zelf iets bedacht van rekensommen in de afbeeldingen. Alleen ik kan het niet uitwerken. Een andere manier die ik heb bedacht maar helaas niet tot werkelijkheid kan omzetten zijn vragen van bijv. welke kleur heeft kaas? Volgens mij is dit een heel stuk moeilijker voor bots of zelfs onmogelijk...
Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Ongevraagde reclamebots

Ik had zelf iets bedacht van rekensommen in de afbeeldingen. Alleen ik kan het niet uitwerken. Een andere manier die ik heb bedacht maar helaas niet tot werkelijkheid kan omzetten zijn vragen van bijv. welke kleur heeft kaas? Volgens mij is dit een heel stuk moeilijker voor bots of zelfs onmogelijk...


Dat is natuurlijk wel een idee ja. Maar het moet dan wel tot simpele rekensommen en kleuren beperkt blijven. Geen hogeremachtsfunctie ofzo, want die kan lang niet iedereen oplossen. Maar het idee is zeker niet slecht :wink:
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Ongevraagde reclamebots

Je kan eens zoeken op www.phpbbhacks.com , zoekterm bots of robots. Je komt dan een aantal mods tegen die je kan installeren om het te bots moeilijker te maken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Ongevraagde reclamebots

Je kan eens zoeken op www.phpbbhacks.com , zoekterm bots of robots. Je komt dan een aantal mods tegen die je kan installeren om het te bots moeilijker te maken.
Dat is nog eens een tip :) Muchos Graçias (oid) :?:
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Ongevraagde reclamebots

Graag gedaan! (mijn Spaans is niet zo goed)

Ik ben er trouwens blind vanuit gegaan dat jullie een phpBB forum hebben, maar dat is natuurlijk niet zeker. Vraag het even aan de admin als je het zelf niet weet. Voor Invision fora kun je veel mods vinden op www.ipsbeyond.com

Sowieso een tip voor elk type forum: Laat de admin een keer een uurtje zitten en de gebruikerslijst doorwandelen. Verwijder elke bot die je tegenkomt, dat scheelt een hoop in de spam op het forum en op de email van de gebruikers.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Ongevraagde reclamebots

Ger schreef:Graag gedaan! (mijn Spaans is niet zo goed)

Ik ben er trouwens blind vanuit gegaan dat jullie een phpBB forum hebben, maar dat is natuurlijk niet zeker. Vraag het even aan de admin als je het zelf niet weet. Voor Invision fora kun je veel mods vinden op www.ipsbeyond.com
Het is een gewoon phpBB forum :wink:
Sowieso een tip voor elk type forum: Laat de admin een keer een uurtje zitten en de gebruikerslijst doorwandelen. Verwijder elke bot die je tegenkomt, dat scheelt een hoop in de spam op het forum en op de email van de gebruikers.
Ze worden elke keer verwijderd :wink: Zowel topic als bot. Alleen ze komen gewoon terug.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Ongevraagde reclamebots

Zou ik de url van dat forum mogen? Kan ik even kijken hoe het zit, misschien zie ik meteen ergens een lekje. Want bij de 4 phpBB fora waar ik rondwandel registeren zich wel veel bots, maar posten doen ze eigenlijk niet of nauwelijks.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Ongevraagde reclamebots

Het forum is te vinden op http://forum.megatycoon.nl :wink:

Elke bot die zich registreert post één keer, en dan hoor je nooit meer van em.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Ongevraagde reclamebots

Dat is natuurlijk wel een idee ja. Maar het moet dan wel tot simpele rekensommen en kleuren beperkt blijven. Geen hogeremachtsfunctie ofzo, want die kan lang niet iedereen oplossen. Maar het idee is zeker niet slecht :wink:
Hey.. hallo, wetenschapsforum! :)

Die image verifications houdt ook steeds minder bots tegen. Maar zo'n simpele vraag stellen klinkt wel als een goed middel. Als het maar iets is wat niet vaak gebruikt wordt, anders hacken die botmakers er wel omheen.

Maar het kan nog simpeler: zou zoiets niks zijn? Zeker als je de tekst van de vraag een beetje aanpast (onderaan de mod) gaan gangbare bots die niet zomaar herkennen.

De variabele-naam van deze vraag in het registerform maken ze zelf al slim dynamisch, zodat bots hem daar ook niet aan kunnen herkennen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Ongevraagde reclamebots

Eventjes snel gekeken, is het wel de laatste versie van phpBB? De meest recente is 2.0.21, en ik gok haast dat hier nog 2.0.17 draait. De update naar 2.0.18 is al een hele belangrijke (zgn. "Monster-update") die behoorlijk wat lekken dicht. En als je dan toch bezig bent kun je het best gelijk die andere 3 ook meepikken. De updates kun je vinden op www.phpbb.nl , doorklikken naar downloads en dan zul je het waarschijnlijk wel vinden (spreekt voor zich eigenlijk).

2.0.21 is trouwens waarschijnlijk de laatste update voor versie 2. Er wordt nu hard gewerkt aan phpBB 3 (Olympus). Daar is nu de bèta 4 van uitgebracht. Binnekort komen de release candidates en ik gok over uiterlijk een half jaar zal de officiele release zijn, inclusief vertaling naar Nederlands en dergelijke. Dus ook interessant om in de gaten te houden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer