Oplaadbare batterijen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4.502

Oplaadbare batterijen

In heb een DuracellQuickcharger voor NiMh en NiCd batterijen 1,5 Volt.

Heb grote oplaadbare 1,5 volt VARTA batt.;laden volgens meter op tot ca op de wijzerschaal voor ca.25 % en dan stop=vol! Bij gebruik in een binnen-en buitentemp.meter moet ik de laatste tijd om de dag batterijen verwisselen.Vind dit zeer abnormaal.Moet ik Duracel batt.gaan gebruiken of wat deugt er niet aan het systeem?



De batterijen heb ik tot heden ca.8 keer opgeladen,dus het zijn geen antieke om een reactie in deze richting te voorkomen!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Oplaadbare batterijen

Zo'n thermometer gebruikt toch bijna niks? Oplaadbare batterijen daarvoor gebruiken lijkt me weggegooid geld, of ligt dat aan mij?

Verder, NiCad's halen de 1,5 V niet, (max 1,2 V) en misschien dat je thermometer het wel laat afweten zodra de spanning onder de 1,1 V zakt of zo. Dat kan bij een oudere oplaadbare en lagere temperaturen al eens gauw gebeuren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Oplaadbare batterijen

precies... dus mijn advies...loop naar de hema en haal voor 4 euro tien batterijen en prop er zo eentje maar is in...wedde dat hj het lang volhoud.

Berichten: 3.165

Re: Oplaadbare batterijen

Ik heb veel gehoord dat je de herlaadbare batterij eerst helemaal moet opgebruiken voordat je hem oplaadt (zeiden ze in het begin ook van de GSM-batterijen), ander zou de batterij sneller niet meer goed werken. Hoe zit dat precies?

Berichten: 12.262

Re: Oplaadbare batterijen

Dat leegmaken-voor-het-opladen heet memory-effect, maar is deels ook een beetje een mythe. NiCd cellen hadden er wel last van, maar de nieuwere NiMH en zeker lithium based cellen zouden dat niet moeten hebben.

Wat grote/kleine batterijen betreft: Ben je toevallig C of D cellen aan het opladen met iets dat gemaakt is voor penlites? In dat geval is het logisch dat ze bij gegeven laadduur niet vol zijn.

Maar het blijft raar.. hoe lang hoort zo'n thermometer te werken op normale batterijen? Ettelijke maanden?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Oplaadbare batterijen

Dat leegmaken-voor-het-opladen heet memory-effect, maar is deels ook een beetje een mythe. NiCd cellen hadden er wel last van, maar de nieuwere NiMH en zeker lithium based cellen zouden dat niet moeten hebben.  


Ik zou het iets willen nuanceren: ".....zouden er minder last van moeten hebben..."

Berichten: 193

Re: Oplaadbare batterijen

Er begint me wat te dagen:

Voorbeeld:Stel dat dat ding werkt op 4 batterijtjes van 1,5 volt is tezamen 6 volt.

Je gaat werken met oplaadbare Nicad of Nimh batterijen.

Hou er rekening mee dat die GEEN 1,5 volt per stuk zijn maar tussen

de 1,2 v. en 1,25 v opgeteld kom je dan aan +/- 4,8 a 5 volt.

En daar zou je probleem weleens kunnen liggen.



In de modelbouwwereld worden er laders gebruikt die eerst de cellen ontladen en dan terugladen om het "memoryeffect" te vermijden.

Ook hebben deze laders een "cyclefunctie" : zij kunnen batterijpacks verschillende keren (sommige hebben een teller tot 99) op en ontladen.

Voor zover ik weet heb ik nog geen Nimh of Nicad cellen gezien met 1,5 voltage.

Reageer