Eten onbeschermd in de microgolfoven

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Eten onbeschermd in de microgolfoven

Mijn ouders klagen altijd dat eten niet onbeschermd in de microgolf (voor de Nederlanders: magnetron) mag. Ze zeggen dat de "straling" niet gezond is op het eten en doen altijd een plasieke deksel op het eten.

Nu heb ik zo mijn twijfels of dit invloed heeft op hoe gezond het eten is... vandaar de vraag, eten onbeschermd in de micro = schadelijk?

Fact or fiction :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Eten onbeschermd in de microgolfoven

Schermen ze ook altijd hun GSM af tijdens het bellen..? :wink:

Nee, flauwekul dus. Zo'n dekseltje heeft 0,0 effect, maar dat wil je ook niet want als de straling zou worden afgeschermd wordt het eten ook niet warm... Er is niks ongezonds aan die straling, want het zorgt er alleen voor dat het eten van binnenuit wordt verwarmd en zodra de magnetron wordt uitgezet is er geen straling meer.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Eten onbeschermd in de microgolfoven

gewoon licht is schadelijker
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Eten onbeschermd in de microgolfoven

Ja, zoiets dacht ik ook al Bas, en zei ik ook al... maar is er ook een zuiver wetenschappelijk argument ofzo :) ?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Eten onbeschermd in de microgolfoven

ja, dat is er. Magnetronstraling is niet schadelijk voor je eten, het laat alleen watermoleculen sneller trillen, waardoor ze warmer worden (beetje omgekeerd aan een gaspitje: die maakt alles heet, waardoor het sneller gaat trillen), het hele avondeten warmt mee op. Zodra de magnetron uitgaat is de straling weg. Die straling an sich is wel schadelijk(het warmt immers water op, waar wij voor 70% uit bestaan), maar die komt de magnetron niet uit, door afschermende behuizing.

edit: zie ook http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=49439
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Eten onbeschermd in de microgolfoven

Sorry dat ik het zeg, maar het is wel naïef om te denken dat een dekseltje over het eten de schadelijke straling tegenhoudt.

Dan zou het eten toch ook niet warm worden :)

(maar dat zei Bas al)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Eten onbeschermd in de microgolfoven

De deksel is volgens mij bedoeld om het vocht in het eten te houden. Anders verdampt er te veel.

Tenzij je een deksel van aluminium oid gebruikt zal het geen straling tegenhouden. Het is trouwens niet aan te raden om een dergelijke deksel te gebruiken aangezien je dan de kans loopt je hele magnetron te kortsluiten.

(aluminium is natuurlijk wel handig om hoedjes van te maken, om zo te beschermen tegen gedachtemanipulerende straling van buitenaardse mannetjes :wink: )
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Eten onbeschermd in de microgolfoven

De deksel is volgens mij bedoeld om het vocht in het eten te houden. Anders verdampt er te veel.
afhankelijk van het op te warmen voedsel gebruik ik een deksel ook wel eens tegen het 'spetteren'. Bijvoorbeeld vloeistoffen of sauzen willen nog wel eens spetteren (als ze aan de kook raken) en dat levert een vieze magnetron op.
(aluminium is natuurlijk wel handig om hoedjes van te maken, om zo te beschermen tegen gedachtemanipulerende straling van buitenaardse mannetjes  :wink: )
:)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Eten onbeschermd in de microgolfoven

Mijn ouders klagen altijd dat eten niet onbeschermd in de microgolf (voor de Nederlanders: magnetron) mag.
Beschermen tegen wat? Als je werkelijk de straling (golven) ermee zou buiten houden, wordt je eten niet warm :)

Ofwel: klinkt a;s bijgeloof door gebrek aan kennis van het apparaat.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 12.262

Re: Eten onbeschermd in de microgolfoven

Hehe.. magnetrons blijven toch een beetje magische apparaten.

Maar je eten afschermen in een magnetron is zoiets als een warmtewerende plaat onder de pan op het fornuis monteren...
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: Eten onbeschermd in de microgolfoven

Straling met grote golflengtes is onschadelijk (in de zin van dat ze geen chemische bindingen breken) doordat ze weinig energie hebben (vb: radiogolven, infraroodgolven, zichtbaar licht en ook microgolven) en straling met kleine golflengtes is wel schadelijk (vb: ultraviolet, x-straling, gamma-straling). In een microgolfoven worden microgolven gebruikt om energie te leveren aan de watermoleculen (-> opwarmen), volgens mij is dit niet schadelijk voor het eten, maar wel als mensen langdurig blootgesteld worden aan microgolven, omdat wij vooral uit water bestaan. volgens mij doen we een plastiek deksel op het eten zodat het niet spat (ben ik dit weekend trouwens vergeten toen ik rode kool opwarmde, de microgolfoven mocht achteraf uitgekuist worden :) ).

Daarmee bevestig ik eigenlijk alleen maar wat hier al gezegd geweest is.

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Eten onbeschermd in de microgolfoven

het is bewezen dat je meer kans op huidkanker hebt als je voor het ruitje staat te koekeloeren tewijl hij aan staat.

dus als hij uit staat is de straling weg dus is hij ook niet meer schadelijk.

logisch toch :)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Eten onbeschermd in de microgolfoven

mdmkoopman schreef:het is bewezen dat je meer kans op huidkanker hebt als je voor het ruitje staat te koekeloeren tewijl hij aan staat.

dus als hij uit staat is de straling weg dus is hij ook niet meer schadelijk.

logisch toch ;)
graag zie ik dit bewijs dan ook :)

zelfs al zou dit waarheid zijn, dan heb je alsnog te maken met de factor afstand. Wanneer de afstand wordt verdubbeld, dan neemt de stralings intensiteit met een derde macht af. (het was iets met 'een derde macht', natuurkunde is dan ook niet mijn sterkste punt :) )
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Eten onbeschermd in de microgolfoven

Ok, bedankt voor de uitleg :-).

Berichten: 12.262

Re: Eten onbeschermd in de microgolfoven

het is bewezen dat je meer kans op huidkanker hebt als je voor het ruitje staat te koekeloeren tewijl hij aan staat.


Ook ik ben erg benieuwd naar de bron van dit bewijs!

Reageer