Welke elementaire kracht zorgt voor cohesie en adhesie?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Welke elementaire kracht zorgt voor cohesie en adhesie?

Ik heb dit gevonden:

Cohesie is de onderlinge aantrekkingskracht tussen gelijke moleculen zonder dat er sprake is van een chemische binding.

en cohesie is de kracht die de moleculen in een vloeistof bij elkaar houd.

Maar welke van de 4 elementaire krachten is hier verantwoordelijk voor?

Ik dacht zelf de zwaartekracht; Doordat twee massa's zwaartekracht op elkaar uitoefenen zal de rand van een bakje de vloeistof in dat bakje aantrekken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Welke elementaire kracht zorgt voor cohesie en adhesie?

Cohesie zijn de intermoleculaire krachten die moleculen in een vaste stof of vloeistof bij elkaar houdt. Welke krachten dit precies zijn weet ik niet, maar ik zou denken aan vanderwaals en waterstofbruggen.

Adhesie is de eigenschap om twee materialen (contactoppervlakken) aan elkaar te 'plakken'. Er zijn verschillende soorten adhesie met elk verschillende krachten:
  • mechanisch
  • chemisch
  • dispersief (vanderwaals)
  • diffusief
  • electrostatisch
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 718

Re: Welke elementaire kracht zorgt voor cohesie en adhesie?

Daan schreef:Ik heb dit gevonden:

Cohesie is de onderlinge aantrekkingskracht tussen gelijke moleculen zonder dat er sprake is van een chemische binding.

en cohesie is de kracht die de moleculen in een vloeistof bij elkaar houd.

Maar welke van de 4 elementaire krachten is hier verantwoordelijk voor?

Ik dacht zelf de zwaartekracht; Doordat twee massa's zwaartekracht op elkaar uitoefenen zal de rand van een bakje de vloeistof in dat bakje aantrekken.
Mijns inziens kan dat alleen maar de electromagnetische kracht zijn, de zwaartekracht is daarvoor te zwak (en bovendien werkt die gelijk voor alle massa's).

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Welke elementaire kracht zorgt voor cohesie en adhesie?

Maar de zwaartekracht zorgt voor de atmosferische druk hier op aarde. Zonder druk verandert alle vloeistof in een gasvorm.

Er zijn dus veel dingen die cohesie beinvloeden. Deze kunnen de oppervlakte energie (of oppervlaktespanning, maar dat is eigelijk een verkeerd woord) beinvloeden. Het is moeilijk voor vloeistoffen om de oppervlakte energie te bepalen zonder het te meten. Voor vaste stoffen (niet metalen, dat gaat nog wel) wordt het al helemaal lastig.

Gelukkig zijn er bibliotheken van vol geschreven.

Berichten: 718

Re: Welke elementaire kracht zorgt voor cohesie en adhesie?

DePurpereWolf schreef:Maar de zwaartekracht zorgt voor de atmosferische druk hier op aarde. Zonder druk verandert alle vloeistof in een gasvorm.

Er zijn dus veel dingen die cohesie beinvloeden. Deze kunnen de oppervlakte energie (of oppervlaktespanning, maar dat is eigelijk een verkeerd woord) beinvloeden. Het is moeilijk voor vloeistoffen om de oppervlakte energie te bepalen zonder het te meten. Voor vaste stoffen (niet metalen, dat gaat nog wel) wordt het al helemaal lastig.
Daan moet het zelf maar zeggen wat hij bedoeld maar zoals ik de vraag heb begrepen wil hij weten wat de aantrekkende kracht is tussen de moleculen die voor adhesie en cohesie zorgt. Het antwoord daarop is heel eenvoudig de electromagnetische aantrekkingskracht. Soms heeft een eenvoudige vraag een eenvoudig antwoord en is het niet nodig om er van alles en nog wat bij te halen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Welke elementaire kracht zorgt voor cohesie en adhesie?

Waarom verandert die kracht dan ten invloede van de atmosfeer?

Waarom verdampt het als er bij de constante temperatuur de druk wordt verlaagt?

Een vloeistof is een fase tussen vast en gas, een overgangsfase, je kunt dus de stelling die wel geld voor vaste meterialen niet gebruiken voor vloeistoffen.

Soms blijkt iets simpels helemaal niet zo simpel te zijn.

Berichten: 718

Re: Welke elementaire kracht zorgt voor cohesie en adhesie?

DePurpereWolf schreef:Waarom verandert die kracht dan ten invloede van de atmosfeer?

Waarom verdampt het als er bij de constante temperatuur de druk wordt verlaagt?

Een vloeistof is een fase tussen vast en gas, een overgangsfase, je kunt dus de stelling die wel geld voor vaste meterialen niet gebruiken voor vloeistoffen.

Soms blijkt iets simpels helemaal niet zo simpel te zijn.
Ik denk dat je toch eerst even de vraag die Daan heeft gesteld goed moet nalezen.

Berichten: 9

Re: Welke elementaire kracht zorgt voor cohesie en adhesie?

okee bedankt,

ik had al een vermoeden dat het niet het simpele effect was van één kracht maar dat er meer bij kwam kijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Welke elementaire kracht zorgt voor cohesie en adhesie?

Het is wel simpel:

Er zijn vier fundamentele krachten:

1.elektromagnetische kracht

2.sterke kernkracht

3.zwakke kernkracht

4.zwaartekracht

Nummer 2 t/m 3 werken inter-atomair, nummer 4 is veel te zwak,

dus nummer 1 is de verantwoordelijke kracht.

In de vorm van (o.a.) vanderwaalskrachten komt deze tot uiting in adhesie en cohesie.

Depurperenwolf zegt dat deze krachten afhankelijk zijn van de atmosferische druk, welke weer veroorzaakt wordt door de zwaartekracht. Dat klopt, maar dat betekent niet dat de zwaartekracht ook verantoordelijk is voor adhesie of cohesie! Het heeft er wel invloed op. Als je gaat blazen verandert de oppervlaktespanning ook, dit betekent dan niet dat de blaaskracht ook verantwoordelijk is voor adhesie en cohesie.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Re: Welke elementaire kracht zorgt voor cohesie en adhesie?

DePurpereWolf schreef:Waarom verandert die kracht dan ten invloede van de atmosfeer?

Waarom verdampt het als er bij de constante temperatuur de druk wordt verlaagt?
Die kracht veranderd niet. Er is een evenwicht tss de em kracht en de atmosferische (=1 gevolg van zwaarte-)kracht.

En dan is er nog die factor energie!?!?

"Simpel" bestaat niet... Keep on digging

Tip:Print en lees de pdf's eens van http://www.lightandmatter.com/

maar neem er uw tijd voor

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Welke elementaire kracht zorgt voor cohesie en adhesie?

Ik denk dat je toch eerst even de vraag die Daan heeft gesteld goed moet nalezen.
De vraag is welke krachten voor cohesie zorgen.

Dit is niet alleen de interatomaire krachten, waarvan de dipool, ionen en vanderwaalskrachten de belangrijksten zijn. Deze zijn allemaal electrische krachten, maar zijn in geen manier hetzelfde. De moleculen in een vloeistof worden bij elkaar gehouden door de wisselwerking tussen interatomaire kracht van de vloeistof en die van het gas waarin het zich bevindt. Zwaartekracht heeft wel degelijk een invloed op de druk van dat gas, alsmede de druk in de vloeistof, maar dat effect is klijner.

Ik besluit met te zeggen dat bijna alles invloed heeft op de cohesie kracht in een vloeistof: Druk, temperatuur, wat voor soort gas, wat voor soort vloeistof. Zelfs een hoog electrostatisch veld kan de coherende kracht behoorlijk beinvloeden.

Ik vindt oppervlaktespanning een van de moeilijkste grootheden, omdat het van zo veel afhankelijk is. Oppervlakte spanning is de resulterende kracht tussen de coherende en adherende krachten tussen twee fases. Vloeistof-vast, of Vloeistof-gas

Reageer