verwijderen oude mazouttank

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 35

verwijderen oude mazouttank

ik heb een oude mazouttank staan in de kelder die ter plaatse in elkaar gelast is.

Ik zou die tank willen verwijderen om meer plaats te hebben, maar hij kan onmogelijk langs de trap vanwege te zwaar en te groot, hij moet dus in stukken.

Hoe ga ik het beste te werk ?

gezien er ongetwijfeld nog enige mazout inzit, durf ik er niet meteen met de snijbrander of slijpschijf komen.

Of zijn er andere oplossingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: verwijderen oude mazouttank

Heb het even moeten nazoeken, maar mazout is
Stookolie wordt als brandstof gebruikt in dieselmotoren en verwarmingsinstallaties. Voor verwarmingsdoeleinden is stookolie in Nederland grotendeels verdrongen door aardgas. In België, waar zij doorgaans met de aan het Russisch ontleende naam mazout wordt aangeduid, wordt stookolie nog meer gebruikt.
De tank is pas veilig om in stukken te snijden als hij helemaal leeg is (ook van dampen). Als er nog resten in zitten, zullen die er eerst uit moeten met bijvoorbeeld kattenbak- of oliegrind?

Bel anders even naar een oliehandel. Zij kunnen vast adviseren vanuit ervaring.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 35

Re: verwijderen oude mazouttank

ik heb er ondertussen eens over nagedacht en denk dat het misschien wel kan lukken met een decoupeerzaag volgens het boekje ga je daar tot 6 mm in metaal mee en de tank is denk ik maar 3 a 4mm,

en zagen maakt geen vonken.

korrels of zand erin doen gaat niet ik heb alleen een toevoergat van 4 cm diameter ongeveer.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: verwijderen oude mazouttank

Zagen maakt wel vonken. Daarbij heb je er in het slechtste geval maar eentje nodig..

Vind het risico vrij groot :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: verwijderen oude mazouttank

Om te beginnen is mazout niet erg explosief, dus je loopt niet zo veel risico.

Maar er zit ongetwijfeld een aftapstop in de bodem. Laat hem eerst leeglopen en spoel daarna een poosje met water. Daarna kan je met een gerust hart gaan zagen en slijpen.

Berichten: 8

Re: verwijderen oude mazouttank

koen999 schreef:ik heb een oude mazouttank staan in de kelder die ter plaatse in elkaar gelast is.

Ik zou die tank willen verwijderen om meer plaats te hebben, maar hij kan onmogelijk langs de trap vanwege te zwaar en te groot, hij moet dus in stukken.

Hoe ga ik het beste te werk ?

gezien er ongetwijfeld nog enige mazout inzit, durf ik er niet meteen met de snijbrander of slijpschijf komen.  

Of zijn er andere oplossingen?
Het blijft een linke aangelegenheid. Bij doorslijpen van de wand ontstaat veel warmte waardoor eventuele aangekoekte (mazout) olieresten in dampvorm overgaan die in menging met de aanwezige lucht een explosief mengsel kunnen vormen. Door vonken of door het bereikenvan de zelfontbr. temp. kan dit mengsel ontsteken.

Ik heb over een ernstig ongeval gelezen bij het doorslijpen van een, water-gevulde, LPG tank. Diverse keren was de tank met water gespoeld en explodeerde bij het doorslijpen alsnog.

Veilig, maar wellicht onpraktisch, is om bij het doorslijpen een stukje beneden de waterlijn te blijven van de met water gevulde tank.

Inertisering van de tank door bijv stikstof (zuurstofverdrijving) is m.i. de veiligste methode.

Berichten: 8

Re: verwijderen oude mazouttank

koen999 schreef:ik heb een oude mazouttank staan in de kelder die ter plaatse in elkaar gelast is.

Ik zou die tank willen verwijderen om meer plaats te hebben, maar hij kan onmogelijk langs de trap vanwege te zwaar en te groot, hij moet dus in stukken.

Hoe ga ik het beste te werk ?

gezien er ongetwijfeld nog enige mazout inzit, durf ik er niet meteen met de snijbrander of slijpschijf komen.  

Of zijn er andere oplossingen?
Het blijft een linke aangelegenheid. Bij doorslijpen van de wand ontstaat veel warmte waardoor eventuele aangekoekte (mazout) olieresten in dampvorm overgaan die in menging met de aanwezige lucht een explosief mengsel kunnen vormen. Door vonken of door het bereikenvan de zelfontbr. temp. kan dit mengsel ontsteken.

Ik heb over een ernstig ongeval gelezen bij het doorslijpen van een, water-gevulde, LPG tank. Diverse keren was de tank met water gespoeld en explodeerde bij het doorslijpen alsnog.

Veilig, maar wellicht onpraktisch, is om bij het doorslijpen een stukje beneden de waterlijn te blijven van de met water gevulde tank.

Inertisering van de tank door bijv stikstof (zuurstofverdrijving) is m.i. de veiligste methode.

Berichten: 35

Re: verwijderen oude mazouttank

Bij doorslijpen van de wand ontstaat veel warmte waardoor eventuele aangekoekte (mazout) olieresten in dampvorm overgaan die in menging met de aanwezige lucht een explosief mengsel kunnen vormen. Door vonken of door het bereikenvan de zelfontbr. temp. kan dit mengsel ontsteken.


en bij doorzagen met een decoupeerzaag of een reciprozaag?

Berichten: 4.546

Re: verwijderen oude mazouttank

Laat hem eerst leeglopen en spoel daarna een poosje met water.
voorzichtig daarmee, olie is niet bepaald goed voor het milieu en de waterzuiveringsinstallatie zal er, denk ik, niet blij mee zijn.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Re: verwijderen oude mazouttank

In de industrie worden brandstoftanks enkele dagen uitgestoomd alvorens er aan te lassen of te bewerken.Er bestaat een firma die brandstoftanks kan bewerken of aan stukken snijden zonder omploffingsgevaar.Die snijden door metaal met een mengsel van zand en water onder zeer hoge druk.De kostprijs is tamelijk hoog.

Berichten: 4.502

Re: verwijderen oude mazouttank

Je zou de tank aan het drijven kunnen brengen door de kelder tijdelijk met water te vullen;vervolgens een gat boven in de muur en de tank eruit trekken!

Sterkte!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: verwijderen oude mazouttank

Kan je er ook een grote vacuumpomp aan hangen?

De druk zal de tank kromtrekken waardoor het kleiner word.

Verder kun je de ruimte verlaten terwijl je er mee bezigbent.

Reageer