[evolutieleer] De Pinguin

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 142

[evolutieleer] De Pinguin

De vraag is kort, maar mss wel krachtig:

Ik vraag me af hoe komt het dat de Pinguin zich niet op het noordelijk halfrond vertoeft? (Ik stel me deze vraag sinds ik heb gezien dat er pinguins op de galapalos eilanden (=+/- evenaar) zijn).
Don't try the above at home!

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: [evolutieleer] De Pinguin

hoe krijg je t voor elkaar! dat was ik me gister ook aan het afvragen en ben tot exact dezelfde conclusie (dat zal al best wel hoog zitten) gekomen, maar waarom niet hoger? geen idee, ik was van plan die vraag hier ook neer te zetten :)
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: [evolutieleer] De Pinguin

Wilde gok:

Vanaf de zuidpool loopt er een golfstroom rechtstreeks naar de galapagos eilanden (om daarna af te buigen naar het westen). Ik weet niet of pinguins ook voor komen aan de oost kust van Zuid Amerika, want dat zou deze theorie naar de prullenbak doen verhuizen omdat daar de stroming juist zuidwaarts staat.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [evolutieleer] De Pinguin

Afbeelding
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 17

Re: [evolutieleer] De Pinguin

Zoals bij de meeste niet-vliegende vogels zal ook het leefgebied van de Pinguïn wellicht grotendeels bepaald worden door de aan -of afwezigheid van landroofdieren. De meeste Pinguïn soorten leven in gebieden waar (althans van nature) geen landroofdieren voorkomen; Antarctica, Galapagos, Falklands, Nieuw-Zeeland, enz. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, de Afrikaanse Pinguïn en aan het kaartje te zien ook twee Zuid-Amerikaanse soorten, maar toch denk ik dat voor een Pinguïn het Noordpoolgebied te gevaarlijk zou zijn door de aanwezigheid van ijsberen, poolvossen en Arctische wolven.

Berichten: 142

Re: [evolutieleer] De Pinguin

maar toch denk ik dat voor een Pinguïn het Noordpoolgebied te gevaarlijk zou zijn door de aanwezigheid van ijsberen, poolvossen en Arctische wolven.
Je hebt het over het noordpoolgebied, maar ik vraag me af waarom bv de pinguin niet ergens op tenerife heeft gevestigd.
Vanaf de zuidpool loopt er een golfstroom rechtstreeks naar de galapagos eilanden (om daarna af te buigen naar het westen). Ik weet niet of pinguins ook voor komen aan de oost kust van Zuid Amerika, want dat zou deze theorie naar de prullenbak doen verhuizen omdat daar de stroming juist zuidwaarts staat.
Volgens de site die ik heb geraadpleegt (hier vallen het aantal pinguins aan de oostkust van Z-Am nog goed mee.

Maar is de zeestroming in de loop van de geschiedenis niet veranderd nu en dan?

Een ander mogelijk theoriebeginsel is dat de pinguin ongeveer 65 milj. jaar (begin Paleoceen) geleden is ontstaan, en dat de verbinding N en Z-Am er pas 2 milj jaar is (Begin Plioceen).
Don't try the above at home!

Reageer