Stageplaatsen regelen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Stageplaatsen regelen

Ik hoef de meeste mensen hier niet te vertellen dat het vinden van stageplaatsen lastig kan zijn. Dit probleem ondervindt ik zelf momenteel ook. Ik zit hierbij in de aller eerste fase waarin ik mezelf aan het orrienteren ben op wat ik nou precies wil doen en waar ik dit wil doen.

Even voor de duidelijkheid: Momenteel studeer ik aan het HLO in Nijmegen de richting biochemie, derde jaar. In het vierde jaar zal ik een stage moeten volgen welke 9 maanden duurt. Aangezien ik na deze studie nog een master studie wil volgen in de richting van de moleculaire levenswetenschappen oid, zou het voor mij het beste zijn om stage te lopen bij een universiteit en niet zozeer bij een commercieël bedrijf.

Een bijkomende moeilijkheid is dat ik deze stage graag in het buitenland zou willen volgen. De favoriete landen op mijn verlanglijstje zijn
  • Australië
  • Canada
  • Singapore (ok, geen land maar het punt is duidelijk)
  • Engeland
Ook weet ik voor mezelf dat wanneer ik graag stage zou lopen, dat ik me bezig wil houden met 'ouderdom' (aging) en aan ouderdom gerelateerde ziekten (denk hierbij bijvoorbeeld aan kanker).

Mijn opleiding zelf bied ook stageplaatsen aan. Hoewel de stageplaatsen van volgend jaar nog niet bekend zijn, is het waarschijnlijk dat deze veel op de stageplaatsen van dit jaar zullen lijken. Als ik dan kijk naar deze stageplaatsen, dan zie ik geen stageopdracht vermeld staan welke aan mijn eisen voldoen.

Als iemand stageplekken uit zijn mouw kan schudden, dat kan ik altijd waarderen. Echter dit lijkt me op z'n minst nogal een 'long shot'. Dus iets constructiever: heeft iemand nog tips om achter goede stageplekken te komen, hierbij rekening houdend met mijn hierboven aangegeven voorkeuren.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Stageplaatsen regelen

Pfoei, da's een lastige. Ik heb het zelf altijd geregeld via via, en bij drie uiteenlopende bedrijven terecht gekomen. Wat ik van veel collega-studenten heb gehoord is dat Studentenbureau wel goed kan werken. Maar ik geloof dat die vooral werken met vacatures die door bedrijven worden aangeboden. Misschien kun je eens met ze bellen.

Wat je ook kunt doen, is eens uitzoeken wat voor universiteiten er zitten in de landen die je noemt. En daar eens op de websites nakijken of ze interessante stages aanbieden. Misschien kun je wel meehelpen aan het Folding project van Stanford? (spam, spam :) )
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Stageplaatsen regelen

Je kan langs gaan bij de universiteit hier (Nijmegen, Utrecht, amsterdam, wat je handig vindt) en aan een paar relevante onderzoeksgroepen de vraag stellen of ze contacten hebben in deze landen, en of ze er zelf wel eens studenten hebben zitten. Vervolgens kan die groep je misschien helpen, of anders kan je contact opnemen met de betreffende studenten.

Probeer ook eens studieverenigingen. Die hebben vaak een map met stageplaatsen, en kunnen je in contact brengen met mensen die al in het buitenland geweest zijn. Als jullie zelf geen goede hebben qua stages, kijk dan eens op andere HLO's of universiteiten.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Stageplaatsen regelen

Voor een HLO student is een stage plaats vinden erg makkelijk.

Als je naar 5 laboratoria belt of een mailtje stuurt zullen er 4 staan te springen om je voor 9 maanden aan te nemen.

250 euro stage vergoeding per maand is er ook makkelijk uit te slepen. Dat was drie geleden de (ongeschreven) norm voor een HLO 9 maanden stage.

Hoe het met buitenlandse stages zit heb ik geen idee, maar in nederland moet het geen probleem zijn.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Stageplaatsen regelen

Ik heb inmiddels ook al wat meer inzicht verkregen in de master welke ik wil volgen. Wat ik momenteel op het oog heb is 'cancer genomics and developmental biology' in Utrecht. Er zijn een aantal labs gelieerd aan deze opleiding. Ik zal eens contact met deze labs en met deze opleiding contact opnemen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Stageplaatsen regelen

het hubrecht-lab in Utrecht? Die zitten over het algemeen wel te springen om stagiaires van het HLO, ze doen onderzoek aan ontwikkelingsbiologie.

Aan aging gerelateerd: www.nin.knaw.nl , onderzoeksgroep cellular quality control. Ze doen veel onderzoek naar de ziekte van alzheimer en de ziekte van parkinson.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Stageplaatsen regelen

het hubrecht-lab in Utrecht? Die zitten over het algemeen wel te springen om stagiaires van het HLO, ze doen onderzoek aan ontwikkelingsbiologie.


deze wil ik inderdaad even bellen. Ontikkelingsbiologie is altijd wel interessant en zal goed bij de eerder genoemde master aansluiten (wat ook nooit verkeerd kan zijn). Misschien zijn er ook labs welke zich in het buitenland bevinden en waarmee het hubrecht lab goede contacten heeft.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer