zelfontbranding

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 314

zelfontbranding

In een auto zit een motor en een type motor is de verbrandingsmotor die werkt met benzine. Er zit een cilinder in met een zuiger die op en neer gaat. Als de zuiger naar beneden gaat, komt er een mengsel van benzine en lucht in de cilinder, als de zuiger naar boven gaat, wordt dit mengsel geperst en op een bepaald moment vindt er een ontsteking plaats (-> een vonk), waardoor er een ontploffing plaatsgrijpt en de zuiger wordt naar beneden geduwd. De zuiger is verbonden met een krukas die uiteindelijk de wielen aandrijft (om het simpel te houden, ik weet dat er nog vanalles tussenzit, zoals de versnellingsbak, maar dit is bij mijn probleem niet belangrijk).

Soms ontstaan er ongecontroleerde zelfontbrandingen van de benzine, wat niet goed is voor de motor (de motor kan bv vervormd worden). Dit noemt men het kloppen van de motor. Het octaangetal is een maat voor de klopvastheid. Benzine bestaat uit vertakte en niet-vertakte verbindingen. Hoe meer vertakt, hoe klopvaster en hoe hoger het octaangetal. Isoöctaan heeft een octaangetal van 100, heptaan een octaangetal van 0.

Nu, ik versta het principe van zelfontbranding niet.

Ik dacht eerst dat aangezien Londonkrachten groter zijn bij lineaire moleculen dan bij vertakte dat de Londonkrachten bij heptaan dus groter zijn dan isoöctaan. Hoe hoger de Londonkrachten, hoe hoger het kookpunt. Heeft het kookpunt iets te maken met zelfontbranding? Want dan is dit niet logisch, aangezien het kookpunt heptaan dus hoger ligt dan dat van isoöctaan (ben ik wel niet zeker) en er dus minder vlug zelfontbranding onstaat, maar dit klopt niet, want het octaangetal van heptaan is 0.

Dan dacht ik dat er bij hogere druk een hoger kookpunt is, maar dan is het ook niet logisch, aangezien er dan meer zelfontbranding zou zijn als er geen druk uitgeoefend wordt.

Mijn vragen zijn dus: wat is zelfontbranding precies? Heeft het iets te maken met het kookpunt? Ik begin eigenlijk te denken dat het er niets mee te maken heeft, maar met wat dan wel? En bij een dieselmotor is er geen vonk, maar is het juist de bedoeling dat de diesel "zelf ontbrandt", hoe zit het daar dan?

Weet iemand toevallig ook wat een "vidépomp" is? Volgens mij is het een dialectwoord, ik vind nergens wat het precies is. Ik vermoed dat men daarmee de vacuümpomp bij de remmen bedoelt, maar dat ben ik niet zeker. (Die vacuümpomp zorgt ervoor dat er geen gas bij de remvloeistof komt, want dit is niet goed voor de werking van de rem, aangezien een gas meer 'ingedrukt' kan worden dan een vloeistof en je dus harder moet op de rem gaan staan)

[edit door Miels: heb de titel maar veranderd in "zelfontbranding"]

Berichten: 8

Re: zelfontbranding

wat is zelfontbranding precies


Zelfontbranding heeft te maken met de temperatuur die hoog genoeg is bij een diesel zodat de diesel vanzelf ontsteekt ,bij een benzine motor is dit niet gewenst omdat hier het mengsel al in de motor zit en er dus geen controle meer is over de verbranding,maar doordat de compressie verhouding bepalend is voor het rendement wordt er bij benzine motoren wel een grens gezocht ,en soms zal er dus bij een benzine motor een zelfontbranding ontstaan.

Het heeft voor een groot gedeelte te maken met de compresie verhouding van de motor .

Een benzine motor heeft een verhouding van 8 tot 11.

Diesels hebben een verhouding van 16 tot somds 24 .

Hoe groter de verhouding hoe groter de compressie eindtemperatuur van het mengsel .

Diesels spuiten op het moment van verbranding in .

Benzine motoren vonken op datzelfde moment .

Is tussen 10 en 60 krukas graden voor het bovenste dode punt tijdens de compressie

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: zelfontbranding

(Die vacuümpomp zorgt ervoor dat er geen gas bij de remvloeistof komt, want dit is niet goed voor de werking van de rem, aangezien een gas meer 'ingedrukt' kan worden dan een vloeistof en je dus harder moet op de rem gaan staan)
Dit is onzin!

De remvloeistof bevindt zich in een gesloten systeem. Remvloeistof is hygroscopisch en dient daarom regelmatig vervangen te worden. Het vacuum dient ter bekrachtiging van de remmen, zie ook dit artikel:

http://auto.howstuffworks.com/power-brake.htm
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 8

Re: zelfontbranding

Die vaccuum pomp zorgt er inderdaad voor dat je remkracht ongeveer 3 keer versterkt wordt.

Als die vacuum pomp kapot gaat moet je ongeveer 3 keer zo hard trappen als normaal ,sinds 1974 is die volgens mij verplicht .

Bij mij pa was die een keer kapot gegaan ,hij remde dus erg weinig af en moest erg hard trappen,hij reed ook met een 3 tons bus toen.

Als je je auto uit zet kun je nog 3 keer trappen ,dan is ook je "voorraad vacuum" op.

Dus als je gaat slepen moet je er mee rekening houden dat je gesleepte auto die die geen draaiende motor heeft al snel niet meer hard kan remmen.

En vaccuum op je remolie is erg af te raden ,bij trommel remmen staat er zelfs altijd een rest druk van 5 bar op het systeem ,zodat je trommel niet helemaal terug komt en je warme remvloeistof niet gaat koken.

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: zelfontbranding

Uit het artikel dat Franske vernoemde:
On cars with a vacuum booster, the brake pedal pushes a rod that passes through the booster into the master cylinder, actuating the master-cylinder piston. The engine creates a partial vacuum inside the vacuum booster on both sides of the diaphragm. When you hit the brake pedal, the rod cracks open a valve, allowing air to enter the booster on one side of the diaphragm while sealing off the vacuum. This increases pressure on that side of the diaphragm so that it helps to push the rod, which in turn pushes the piston in the master cylinder.  

As the brake pedal is released, the valve seals off the outside air supply while reopening the vacuum valve. This restores vacuum to both sides of the diaphragm, allowing everything to return to its original position.  
De vacuümpomp zorg er dus voor dat, als je je rempedaal induwt, dat de ruimte daarachter vacuüm is, zodat er een grotere druk is?
Yotta schreef:Zelfontbranding heeft te maken met de temperatuur die hoog genoeg is bij een diesel zodat de diesel vanzelf ontsteekt ,bij een benzine motor is dit niet gewenst omdat hier het mengsel al in de motor zit en er dus geen controle meer is over de verbranding,maar doordat de compressie verhouding bepalend is voor het rendement wordt er bij benzine motoren wel een grens gezocht ,en soms zal er dus bij een benzine motor een zelfontbranding ontstaan.  

Het heeft voor een groot gedeelte te maken met de compresie verhouding van de motor .  

Een benzine motor heeft een verhouding van 8 tot 11.  

Diesels hebben een verhouding van 16 tot somds 24 .  
Als de temperatuur hoger is, dan ontsteekt de diesel vanzelf, maar "hoe" ontsteekt die dan vanzelf? Welke reactie gebeurt er? Welke factoren spelen een rol?

Bij diesels is er een grotere compressieverhouding van de motor dan bij een benzinemotor en dus ook een groter rendement, waarom werkt iedere motor dan niet met zelfontbranding?

Berichten: 8

Re: zelfontbranding

De vacuümpomp zorg er dus voor dat, als je je rempedaal induwt, dat de ruimte daarachter vacuüm is, zodat er een grotere druk is?
Bij benzine motoren is er geen pomp aanwezig omdat er een gasklep aanwezig is die voor een onderdruk zorgt ,zeker bij afremmen op de motor

Afbeelding

De onderdruk van de pomp of motor wordt gedoseert naar de linker kamer gestuurd ,hoe harder je op de rem trapt hoe hogerere onderdruk er naar die linker kamer gaat .

De rechtse kamer is altijd buitenlucht druk ,bij niet remmen zijn alle 2 de kamers buitenluchtdruk .

Hoe harder je dus op de rem trapt hoe hoger het drukverschil en dus de kracht die drukstift doorgeeft aan de zuigers in de hoofdremcilinder.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: zelfontbranding

Het kloppen bij een benzinemotor kan ontstaan door gebruik verkeerde benzine, door te hoge eindcompressie , door verkeerd afgesteld ontstekingstijdstip en door vervuiling door roetdeeltjes in de verbrandingskamer.

Vooral bij flink gasgeven hoort je het metaalachtig geluid.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: zelfontbranding

ev!tje schreef:ls de temperatuur hoger is, dan ontsteekt de diesel vanzelf, maar "hoe" ontsteekt die dan vanzelf? Welke reactie gebeurt er? Welke factoren spelen een rol?  

Bij diesels is er een grotere compressieverhouding van de motor dan bij een benzinemotor en dus ook een groter rendement, waarom werkt iedere motor dan niet met zelfontbranding?
Het is niet alleen de hoge temperatuur, maar ook de hoge druk die in de verbrandingskamer onstaat.

Het gaat niet om de motor, maar om de brandstof! Benzine is niet geschikt voor zelfontbranding omdat de zelfontbrandingstemperatuur hoger ligt.

http://people.bath.ac.uk/en2djl/diesel.htm

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor

http://www.katho.be/vhti/automechanica/diesel.htm

Zie ook een eerder topic op deze site:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...post&pid=136890
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 582

Re: zelfontbranding

In een benzinemotor ontbrand het mengsel met een vonk. De vonk is heet genoeg om de benz. te laten ontbranden. Vanaf dat punt plant de drukgolf zich min of meer als een bol door de ruimte en daardoor zal geleideijk, maar wel snel, de benzine geheel opbranden waardoor het gas verhit wordt . Doordat het hete gas een hoge druk uitoefend op de zuiger zal die omlaag gedrukt worden.

Een benzinemotor moet een gelijke lucht-benzine verhouding hebben, daarom zit er een schuif in het systeem dat de lucht af kan sluiten. Hiermee regel je dus het toerental en vermogen.

Bij een dieselmotor wordt de onstekingstemperatuur bereikt door de lucht samen te persen. Er zit geen gasschuif in , de motor zuigt altijd eenzelfde hoeveelheid lucht aan. Op het juiste moment wordt dan diesel ingespoten die dan ontbrand.

Waardoor de lucht heter wordt en zo door de hoge druk de zuiger naar beneden drukt.

Het toerental en vermogen wordt geregeld door de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: zelfontbranding

aha, ik begin het te snappen, denk ik [rr] . Zelfontbranding is het spontaan vlam vatten van bepaalde stoffen. Diesel heeft een veel lagere zelfontbrandingstemperatuur en is dus geschikter in een motor die werkt volgens het principe van zelfontbranding (hogere druk -> hogere temperatuur -> bereikt zelfontbrandingstemperatuur). Bij benzine daarentegen, is het moeilijker om de (hogere) zelfontbrandingstemperatuur te bereiken, waardoor men dus beter met een ontsteking werkt. Soms ontbrandt benzine toch vanzelf, met het kloppen van de motor als gevolg (willekeurige ontploffingen).

nog een vraagje: zijn de ontploffingen van diesel dan regelmatiger dan die van benzine bij zelfontbranding? want als de ontploffingen van diesel niet regelmatig zouden zijn, dan zou dit toch ook niet goed zijn voor de motor?

Reageer