[ Elektriciteit ] 3-fasen wisselspanning

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

[ Elektriciteit ] 3-fasen wisselspanning

Nog maar eens een vraag over elektriciteit.

Ze zeggen dat met 3-fasige wisselspanning een groter vermogen kan overgebracht worden met een kleineren stroom.

Is dit omdat je kan beschikken over een grotere spanning en dus om hetzelfde vermogen te leveren de stroom kleiner mag zijn?

Bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [ Elektriciteit ] 3-fasen wisselspanning

Hangt er maar vanaf met wat je het vergelijkt.

Dus wat zeggen "ze" precies?

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: [ Elektriciteit ] 3-fasen wisselspanning

Ik zal citeren wat er in mijn cursus staat.

" Het vierleidernet biedt ten opzichte van het drieleidernet het voordeel dat we tweemaal 3 gelijke spanningen ter beschikking hebben en bij gelijk geleverde vermogens de lijnstromen √3 maal zo klein zijn"

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [ Elektriciteit ] 3-fasen wisselspanning

Cerium schreef:Ik zal citeren wat er in mijn cursus staat.

" Het vierleidernet biedt ten opzichte van het drieleidernet het voordeel dat we tweemaal 3 gelijke spanningen ter beschikking hebben en bij gelijk geleverde vermogens de lijnstromen √3 maal zo klein zijn"
Dat de lijnstromen bij een vierleidernet kleiner zijn dan bij een drieleidernet, ik zou niet weten hoe ze dat hard willen maken. Die uitwerking zou ik wel eens willen zien.

Bij gelijk belaste fasen is het zelfs zo dat de vierde geleider, de nul dus, helemaal geen stroom voert. Dus in dat geval kun je de nulgeleider weglaten. En dat is nou juist het sterke punt van driefasennetten, je hebt om hetzelfde vermogen te transporteren maar de helft van de hoeveelheid koper nodig, vergeleken met een eenfasig systeem.

Kijk maar eens naar bovengrondse hoogspanningslijnen, die hebben nooit een nul, want die heb je niet nodig.

Re: [ Elektriciteit ] 3-fasen wisselspanning

hallo

het verband tussen de lijnstromen in ster en driehoek hoe druk je dat nu ook al weer uit

Re: [ Elektriciteit ] 3-fasen wisselspanning

klazon schreef:Dat de lijnstromen bij een vierleidernet kleiner zijn dan bij een drieleidernet, ik zou niet weten hoe ze dat hard willen maken. Die uitwerking zou ik wel eens willen zien.

Bij gelijk belaste fasen is het zelfs zo dat de vierde geleider, de nul dus, helemaal geen stroom voert. Dus in dat geval kun je de nulgeleider weglaten. En dat is nou juist het sterke punt van driefasennetten, je hebt om hetzelfde vermogen te transporteren maar de helft van de hoeveelheid koper nodig, vergeleken met een eenfasig systeem.

Kijk maar eens naar bovengrondse hoogspanningslijnen, die hebben nooit een nul, want die heb je niet nodig.
Als ik uit het raam kijk zie ik toch echt een vierde draad lopen bovenaan de mast, niet geisoleerd t.ov. de mast, aarde misschien?, maar dat is bij driefasen in feite hetzelfde. Overigens zijn de hoogspanningdraden volgens mij van aluminium.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [ Elektriciteit ] 3-fasen wisselspanning

Die vierde draad is een aarddraad, en dient voornamelijk als bliksembeschrerming. Maar voor het technisch functioneren van het driefasensysteem is die draad niet nodig.

Hoogspanningsdraden zijn tegenwoordig inderdaad van aluminium, met een kern van staalkabel voor de mechanische treksterkte.

Overigens worden grondkabels voor middenspanning en laagspanning tegenwoordig ook vrijwel uitsluitend in aluminium uitgevoerd.

Omdat aluminium een grotere soortelijke weerstand heeft heb je een bijna 2 keer zo grote doorsnede nodig, maar aluminium is veel goedkoper dan koper, en het is veel lichter. Dus per saldo is het voordeliger om alu te gebruiken.

Reageer