Bewijs ivm ophopingspunten

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 824

Bewijs ivm ophopingspunten

Hoi,

ik moet volgende stelling bewijzen, en ik ondervind hier moeilijkheden mee omdat de stelling zo abstract is voor mij. Ik heb toch een poging gedaan...
Beschouw een niet-lege verzameling A :) :) . Toon aan dat een punt a :) :D een ophopingspunt is van A als en slechts als er in elk open interval dat a bevat, oneindig veel punten van A zitten.
Kies een a :) A willekeurig.

Beschouw dit interval: ]a - delta.gif , a + delta.gif [. Voor een willekeurige rij xn uit dit interval geldt dan: a - delta.gif < xn < a + delta.gif . Dit is equivalent met: |xn-a| < delta.gif

Voor een willekeurige delta.gif > 0 kunnen dus een n0 vinden zo, dat wanneer n > n0, xn convergeert naar a.

Omdat xn een rij is in A, die naar a convergeert, is a een ophopingspunt van A.

Q.E.D.

------------------------------------

NB: Dit is de definitie voor een ophopingspunt:
zij A :) ;) n. We noemen a :) ;) n een ophopingspunt van A als er een rij xk in A{a} bestaat die naar a convergeert.
Alvast bedankt!

Groeten,

Stijn
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Bewijs ivm ophopingspunten

a is een ophopingspunt van A
\(\Rightarrow\)
in elk open interval dat a bevat, zitten oneindig veel punten van A[/b]

Bewijs uit het ongerijmde:

a is een ophopingspunt.

Stel dat er een open interval B bestaat dat a bevat, waar een eindig aantal punten van A in zitten:
\(B = (a-\delta, a+\epsilon)\)
Dan is er een punt p in B{a} die het dichste bij a ligt van alle punten uit B{a}, met een afstand d:=|a-p|.

Dan is er geen rij mogelijk in B{a} die naar a convergeert, want voor elk punt b in B{a} geldt |a-b| \(\geq \) d = |a-p|. Dan is a geen ophopingspunt.

Dus als a een ophopingspunt is, dan moeten in elk open interval dat a bevat, wel oneindig veel punten van A zitten.

in elk open interval dat a bevat, zitten oneindig veel punten van A
\(\Rightarrow\)
a is een ophopingspunt van A[/b]

Neem de open intervallen \(B_1, B_2, B_3, ...\) met \(B_k := (a-\frac{1}{k}, a+\frac{1}{k})\).

In elk interval \(B_k\) zit een punt \(p_k\) van A.

En \(p_k-a<1/k\).

De rij \(p_k\) convergeert dan naar a, want voor elke \(\epsilon>0\) geldt voor alle \(j>1/\epsilon:\)

\(p_j-a < 1/j < \epsilon\)

Dus a is een ophopingspunt van A.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Bewijs ivm ophopingspunten

Het idee klopt volgens mij inderdaad, alleen de uitwerking op het einde, ivm die convergentie, klopt niet 100%, want je definiëert nergens en j nergens. Ook die afschatting is niet goed uitgewerkt, dat moet zijn:

Kies een j0>1/epsilon.gif, dan geldt voor elke j > j0

\(p_j-a < \frac{1}{1/j} = \epsilon\)

Het idee heeft me goed geholpen, bedankt phi hung!
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Bewijs ivm ophopingspunten

Ik schreef toch voor alle j > 1/eps, net als jij. Ik had misschien erbij kunnen zetten: j moet een element zijn uit de verzameling van natuurlijke getallen.

Jij kiest alleen nog een j0 erbij.

\(\frac{1}{1/j}\) is niet goed hoor. Bijvoorbeeld voor j=1000, is pj - a < \(\frac{1}{1/1000}\) = 1000; dat zegt ook niets.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Bewijs ivm ophopingspunten

Waarom zou dat niets zeggen?

Dat zegt: De afstand van het punt pj tot a is kleiner dan 1000..
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Bewijs ivm ophopingspunten

Als je wilt aantonen dat iets naar a convergeert, dan moet je een rij vinden die vanaf een zekere moment minder dan eps afwijkt van a. Neem je voor eps 1000, dan zegt dat inderdaad dat het minder dan 1000 van a afwijkt. Dat zegt echter niets over convergentie. Pas als eps alsmaar kleiner (niet alsmaar groter!) wordt en er is steeds een element uit de rij die minder afwijkt dan eps, dan kan je iets zeggen over convergentie.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Bewijs ivm ophopingspunten

Juist, kies jij een epsilon.gif willekeurig klein of groot. Dan kan ik een j0 construeren: j0 > 1/epsilon.gif , zo dat voor elke j > j0 geldt dat de rij kleiner is dan epsilon.gif.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Reageer