[geluid] frequenties en toonladders

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

[geluid] frequenties en toonladders

Ik ben voor mijn leerlingen een thuispracticum aan het maken, waarbij ze dingen als volume en frequenties, gehoorbereik en gevolgen van gehoorschade etc. kunnen onderzoeken m.b.v. mediaplayer.

De grafische equalizer van mediaplayer heeft regelschuiven voor 31, 62, 125, 250, 500, 1000, 2000, 4000, 8000 en 16000 Hz.

Die telkenmalige verdubbeling zal wel iets met ons gehoor te maken hebben.

Wie weet wát?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 255

Re: [geluid] frequenties en toonladders

Omdat ons oor een logaritmische waarneming doet van frequente

absolute waarneming zou zijn dat het frequentieverschil tussen 100 en 200 Hz hetzelfde lijken als tussen 10 en 10.1kHz.

Wij nemen de dingen logaritmisch waar. 200Hz is dubbel zo hoog als 100Hz, 10 kHz is dubbel zo hoog als 5kHz

De frequenties die overeenkomen met de verschillende noten zijn ook logaritmisch

grondtoon LA = 440 Hz

1 octaaf hoger LA = 880Hz

enz... (steeds verdubbeling in frequentie)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [geluid] frequenties en toonladders

Ik dacht gewoon mdat ons gehoor zo'n grote reikweidte qua frequenties heeft dat het niet anders kan. Geluidssterkte met in decibel gemeten worden omdat er zo'n enorm verschil is tussen het laagste en het hoogste dat we kunnen horen.

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [geluid] frequenties en toonladders

Omdat ons oor een logaritmische waarneming doet van frequente


Toch logaritmische waarneming van geluidsintensiteit? (vandaar de (deci)belschaal)
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [geluid] frequenties en toonladders

Voor frequenties hebben we geen echte logaritmische schaal gemaakt, of je zou het al in toonladders moeten gaan uitdrukken. Maar ons gehoor werkt wel zo. De LA van 440 Hz zit precies één octaaf onder de volgende LA, die van 880 Hz. De dááropvolgende LA moet dan 1760 Hz zijn. Je zou misschien kunnen zeggen:
\(frequentie = 2^{octaaf}\)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 255

Re: [geluid] frequenties en toonladders

bram2 schreef:Omdat ons oor een logaritmische waarneming doet van frequente


Toch logaritmische waarneming van geluidsintensiteit? (vandaar de (deci)belschaal)


Volgens mij beide, dus zowel intensiteit als frequentie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [geluid] frequenties en toonladders

Ja, zowel voorintensiteit als voor frequentie werkt ons oor logaritmisch dus. Alleen, voor die frequenties heeft de natuurkunde volgens mij nooit een passende logaritmische eenheid afgesproken, zoals we wel hebben gedaan voor de intensiteit (dB). Mogelijk dat zoiets wordt bedoeld??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [geluid] frequenties en toonladders

ik ben dat maar raar, frequenctie logaritmisch. De geluidsintensiteit is logaritmisch omdat bij een intensiteit vergroting van factor 10, het geluid 2 keer zo hard lijkt.

maar dit kun je niet zeggen van frequentie. 500Hz (een nette c, waar instrumenten op gelijk stemmen (eigelijk 440 Hz), het is niet twee keer zo hoog als 50 Hz, dat is de limiet van laagte van ons gehoor. Het is ook niet keer zo laag als 5000Hz.

We horen geluid in octaven waarbij elk octaaf (voor onze westerse oren tenminste) twee keer zo hoog, dan wel laag is, 220Hz, 440Hz, 880Hz, enzovoorts. De reden dat er geen ogenschijnlijke 'natuurkundige' logregel voor gevonden is is omdat het nergens op slaat. De 440 Hz (sommige zullen 442Hz zeggen, sommige 445Hz) is afkomstig van de muziekschool, niet van het lab. Die 500Hz is van je equalizer is gekozen omdat dat makkelijker was voor de techneut die het in elkaar zette.

Het is alleen toeval dat de logschaal van intensiteit ook inderdaad het gevoel van horen goed benadert.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [geluid] frequenties en toonladders

Waarom is dat verband tussen frequentie en waargenomen toonhoogte niet logaritmisch? Dat hangt toch aan elkaar met een logaritme met grondtal 2? Dat we aan die schaal bij mijn weten nooit een speciale naam gegeven hebben doet aan het logaritmische toch niks af, of zie ik dat wisklundig verkeerd?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 255

Re: [geluid] frequenties en toonladders

Waarom is dat verband tussen frequentie en waargenomen toonhoogte niet logaritmisch? Dat hangt toch aan elkaar met een logaritme met grondtal 2? Dat we aan die schaal bij mijn weten nooit een speciale naam gegeven hebben doet aan het logaritmische toch niks af, of zie ik dat wisklundig verkeerd?


Wou net hetzelfde als reactie posten dus ik denk dat dit wel juist is

Berichten: 47

Re: [geluid] frequenties en toonladders

Jan van de Velde schreef:Waarom is dat verband tussen frequentie en waargenomen toonhoogte niet logaritmisch? Dat hangt toch aan elkaar met een logaritme met grondtal 2? Dat we aan die schaal bij mijn weten nooit een speciale naam gegeven hebben doet aan het logaritmische toch niks af, of zie ik dat wisklundig verkeerd?
Wou net hetzelfde als reactie posten dus ik denk dat dit wel juist is
idd

f = f0 * a^n

f = beginfreq ; Bv 440Hz = A4

a = 2^1/12 ( grondtal 2, en een toonladder bestaat uit 12 semitonen)

n = aantal semitonen verschil met de grond toon

dus de freq van B4 = 440 * 2^(1/6) = 493.8 Hz

PS; ik heb het wel over de gewone toonladder ( do-re-mi-..., )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [geluid] frequenties en toonladders

@yogy

Interessant, zo had ik het nog niet op papier gezien. Als je toch bezig bent, (ik heb nooit muziek gestudeerd): wil je aub eens even dat verhaaltje afmaken op het gebied van die 12 semitonen en welke van die 12 zijn de do re mi etc, en wat je bedoelt met die 4 in A4 en B4?? [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 47

Re: [geluid] frequenties en toonladders

er zijn 2 gangbare uitdrukkingen voor je noten

do = C

re = D

mi = E

fa = F

sol = G

la = A

si = B

do = C

een majeur toonladder ( de normale dus ) bestaat uit de volgende sequentie:

W-W-H-W-W-W-H

W = whole = hele toon = 2 semitonen

H = half = halve toon = semitoon

dus 5 hele tonen = 10 semitonen

+ 2 halve tonen

= 12 semitonen in een octaaf

dit kun je op een pianoklavier zien omdat als je do-re-mi-fa-sol-la-si-do speelt, er een halve ( zwarte toets) toon is tussen.

Het getal erachter bv A4 ; betekent de la op het 4e octaaf, A3 = de la op het 3e octaaf.

K weet niet of dit een beetje duidelijk is, als je nog meer info wilt; laat je dat maar weten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [geluid] frequenties en toonladders

Ik kom een heel eind, alvast bedankt [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [geluid] frequenties en toonladders

Ik dacht dat een toonladder,welke uit acht oktaven bestaat,begint met 62,5 Hz=do en dan steeds oploopt naar 8000 Hz;steeds een verdubbeling van de frequentie van een oktaaf.

Mogelijk kan dat verschuiven van 125 tot 16000 Hz,dit zou mogelijk verband kunnen houden met het feit dat er zangers zijn,die enkele oktaven beheersen,ofwel dat een bas de oktaaf beheerst van 125-250 Hz en ook nog van 1000-2000 Hz?

Ben geen wetenschapper op dit gebied,weet een beetje van frequenties!

Reageer