ammoniumdichromaat vervangen door kaliumdichromaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 187

ammoniumdichromaat vervangen door kaliumdichromaat

hallo,

als je een hoopje ammoniumdichromaat in de fik steekt dan krijg jhe een sooryt vulkaan effect.

nu is mijn vraag of je ipv ammoniumdichromaat ook kaliumdichromaat kan gebruiken, lars

Berichten: 57

Re: ammoniumdichromaat vervangen door kaliumdichromaat

ik ken er eigenlijk helemaal niets van maar ik denk het niet aangezien kaliumdichromaat een andere stof is en deze waarschijnlijk niet dezelfde eigenschappen heeft(sorry als ik fout ben)

Berichten: 654

Re: ammoniumdichromaat vervangen door kaliumdichromaat

Nee, bij ammoniumdichromaat is de reactie (NH4)2(Cr2O7) -> N2 (g) + 4H2O (g) + Cr2O3 (s)

Kaliumdichromaat zal hooguit in K2O + Cr2O3 (+ 3O, die overblijft?) ontleden. Zonder eigen energieproductie zodat de reactie in gang blijft. Het zal ook niet zo mooi een vulkaan vormen, gezien er niets uit spuugt.

Berichten: 288

Re: ammoniumdichromaat vervangen door kaliumdichromaat

een vulkaantje krijg je alleen met ammoniumdichromaat.

dit komt omdat de volgende redoxreactie optreedt bij verhitten

NH4+ zet zich om naar N2 dit is een gas en wil ontsnappen en dit zorgt voor het vulkaaneffect

daarnaast zet het dichromaat zicg om naar chroom(III)oxide vandaar de kleurverandering van oranje naar groengrijs

kaliumnitraat verwarmen is ook niet zonder gevaar. Er komt nl plots zuurstof vrij.

Berichten: 654

Re: ammoniumdichromaat vervangen door kaliumdichromaat

leen schreef:een vulkaantje krijg je alleen met ammoniumdichromaat.

dit komt omdat de volgende redoxreactie optreedt bij verhitten

NH4+ zet zich om naar N2 dit is een gas en wil ontsnappen en dit zorgt voor het vulkaaneffect

daarnaast zet het dichromaat zicg om naar chroom(III)oxide vandaar de kleurverandering van oranje naar groengrijs

kaliumnitraat verwarmen is ook niet zonder gevaar. Er komt nl plots zuurstof vrij.
Wat blijft er dan over? Kaliumnitriet?

Berichten: 288

Re: ammoniumdichromaat vervangen door kaliumdichromaat

Als je nitraten uit de Ia groep vb Na K .. verhit dan ontstaat altijd nitriet en zuurstof

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: ammoniumdichromaat vervangen door kaliumdichromaat

Is er ook iemand die weet waar je ammoniumdichromaat kunt kopen? Ik zou het inderdaad willen gebruiken voor een 'vulkanenproef'.

Alvast bedankt.

Berichten: 12.262

Re: ammoniumdichromaat vervangen door kaliumdichromaat

labstuff.nl verkoopt het geloof ik wel.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: ammoniumdichromaat vervangen door kaliumdichromaat

Thanks!

Dat is pas een snel antwoord! Ik heb het gelijk maar besteld.

Berichten: 654

Re: ammoniumdichromaat vervangen door kaliumdichromaat

Let er op dat dichromaten flink schadelijk zijn, zeker de wateroplosbare als ammoniumdichromaat. Het product uit de reactie zou in principe onschadelijk moeten zijn, maar neem het zekere voor het onzekere: doe dit hooguit in de zuurkast of buiten op een goed geventileerd plaats.

Berichten: 12.262

Re: ammoniumdichromaat vervangen door kaliumdichromaat

Qua gassen valt het allemaal wel mee bij deze proef... maar op zich moet je idd wel oppassen het ammoniumdichromaat niet binnen te krijgen, en liever ook niet aan je handen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: ammoniumdichromaat vervangen door kaliumdichromaat

Goed die tips!

Ik heb inmiddels al een heel pdf-bestand van 7 pagina's gekregen die ik door moet nemen alvorens ik er mee aan de slag ga. Het kan ontzettend gevaarlijk zijn! Moet even goede handschoenen zoeken!

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: ammoniumdichromaat vervangen door kaliumdichromaat

Hoi!

Heeft iemand ook enig idee hoe ik ammoniumdichromaat (AD) in kan laten ontbranden? Een blik? Is dat goed? Smelt het niet? En wat als ik dat blik in een vulkaan zet die van papier maché (behangplaksel met kranten) gezet heb? De AD die verbrand is (er komt van dat zwarte spul vrij) is dat nog heet?

Richtje

Reageer