Materiaalkunde ( harden van staal)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 17

Materiaalkunde ( harden van staal)

enkele vragen waar ik niet zo direct een correct antwoord op weet:

1. Kan constructiestaal( geen hooggelegeerde staalsoort, zonderCr en Ni) staal gehard worden aan de lucht (trage afkoelsnelheid)? Bespreek dit in een TTT-diagramma.

2. Wat is het resultaat (m.b.t. de hardheid) van afschrikken van kolstoofrijk staal in olie en het afschrikken van koolstofarm staal in water?

3. Wat gebeurt er wanneer je staal afschrikt dat niet voldoende is opgewarmd en waarom?

Mijn meningen zijn:

1. Ja, door het toevoegen van vanadium of wolfraam

2. Het koolstofarm staal zal slecht een oppervlakkige harding bekomen terwijl de koolstofrijke een volledige harding ondergaat

3. Niets, aangezien de austeniet structuur niet bereikt wordt, kan het staal ook niet gaan harden

Iemand enig idee????

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Materiaalkunde ( harden van staal)

Ik ben geen materiaalkundige, maar je eerste gedachte slaat volgens mij niet op de eerste vraag.
1. Kan constructiestaal( geen hooggelegeerde staalsoort, zonder Cr en Ni) staal gehard worden aan de lucht (trage afkoelsnelheid)? Bespreek dit in een TTT-diagramma.  

1. Ja, door het toevoegen van vanadium of wolfraam
Er is een staalsoort gegeven, gevraagd wordt of die hardt als je hem traag afkoelt. Niet of je er door andere toevoegingen behalve Ni of Cr een hardere staalsoort van kunt maken. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Materiaalkunde ( harden van staal)

Vraag 1: Ja, maar doordat het meer tijd heeft tijdens het afkoelen om de oude structuur op te nemen. Als je het snel afkoelt heeft het minder tijd en blijft het Austenietstructuur [rr]

Berichten: 4.502

Re: Materiaalkunde ( harden van staal)

Ik vond wat in de literatuur van de MCB (MetaalCie Brabant) over harden van staal:

Afbeelding

Misschien nuttig?

Reageer