[Scheikunde] Titratie oxaalzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[Scheikunde] Titratie oxaalzuur

Ik heb laatst een practicum gedaan. Een zuur-base titratie met oxaalzuur. Hiervoor is een natronloog oplossing gebruikt.

Ik heb ongeveer 0,1 gram oxaalzuur laten oplossen in demiwater. Vervolgens hieraan enkele druppels fenolftaleine toegevoegd als indicator.

Vervolgens ben ik gaan titreren tot een zeer licht roze kleuromslag met natronloog met een onbekende molariteit.

De beginstand van de buret was 10,90 en de eindstand 30,30 mL. Er is dus 19,40 mL natronloog verbruikt.

Nu moet ik een zuur-base reactie geven van oxaalzuur en natronloog. De molmassa van oxaalzuur-dihydraat berekenen en de molariteit van natronloog.

Ik ben zeer slecht in het opstellen van reactievergelijkingen. Ik heb nog wat opgezocht, maar er staat telkens iets anders genoteerd.

H2C2O4xH2O + OH- --> (HC2O4)-xH2O + H2O

(HC2O4)-xH2O + OH- --> (C2O4)2-xH2O + H2O

C2H204 + 2 OH à 2 H20 + C204

Is de reactievergelijking goed als volgt?:

H2C2O4 (aq) + 2OH- (l) --> 2H2O (l) + (C2O4)2- (aq)

En is het trouwens een evenwichtsreactie (dus dubbele pijl?)

En hoe moet ik verder die andere dingen uitrekenen? Ik weet immers de molariteit niet van dat oxaalzuur... Ik weet enkel dat de molverhouding 1:2 is. Ik snap niet hoe ik verder uit deze gegevens de molariteit etc. kan afleiden.

Hopelijk kan iemand dit goed uitleggen. Want ik kom er zo echt niet uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: [Scheikunde] Titratie oxaalzuur

Wat is demiwater? Weet je het volume water waarin je 0,1g oxaalzuur hebt opgelost?

Bij titraties gebruiken wij altijd de volgende formule:

(a.c.V)A=(a.c.V)B

Je zoekt de molmassa M (dus g/mol) van het oxaalzuur-hydraat en de molariteit c(dus mol/l) van natronloog.

aantal mol ox-h / aantal mol natr = no/nn=x/y

of

y.no=x.nn

of

y.(c.V)o=x.(c.V)B

Je weet de massa van het oxaalzuur:

massa(g)=V(l).Mg(g/mol).c(mol/l).

Als je het volume weet, kan je dat gemakkelijk in de formules stoppen en zo berekenen.

Berichten: 186

Re: [Scheikunde] Titratie oxaalzuur

Wat is demiwater?
Dit is water zonder al de verontreinigingen, mineralen en zouten ...

Voor het vraagstuk:

Zonder het volume waar je het oxaalzuur hebt in opgelost gaan we er niet geraken tenzij we de molaire massa van oxaalzuur uit de tabel van mendeljev mogen halen.

Dit is 126.06 g/mol , wanneer we de 0.1g / 126.06 g/mol dan weten we hoeveel mol oxaalzuur er aanwezig was, nl. 7.93*10^-4 mol.

Uit de reactievgl volgt dat : C2H2O4 + 2OH- --> C2O4(2-) + 2 H2O

2 * # mol oxaalzuur = # mol NaOH

=> # mol NaOH = 2*7.93*10^-4 mol = 15.86 * 10^-4 mol

#mol NaOH = Conc. * Volume (het volume is gekend , nl. 0.0194 l)

hieruit vinden we een conc. van NaOH = 8.18*10^-2 M

Berichten: 12

Re: [Scheikunde] Titratie oxaalzuur

Bedankt voor de hulp.

Enkel zit ik nog met wat vragen.

Ik neem aan dat je met de tabel van mendeljev het periodiek systeem bedoelt... Als ik dan de molecuulmassa opzoek in binas, vind ik een waarde van 90,04. En als je precies bent, van 90,036.

Ik heb trouwens een foutje gemaakt, er was geen 0,1 g, maar 0,116 g. Ik was namelijk erg slordig en had te veel afgewogen. Maar dat maakt verder ook niet uit voor de berekening.

Dit moet je toch naar mol omrekenen?

Dus 0,116 g / 90,036 = 0,00129 mol H2C2O4

Aangezien de molverhouding (oxaalzuur:natronloog) 1:2 is, heeft er 0,00258 mol natronloog gereageerd neem ik aan.

Het verbruik was 19,40 mL natronloog.

Dus dan zou ik de molariteit als volgt bepalen:

0,00258 / 19,40*10^-3 = 0,133 M NaOH

Klopt dit?

Als dit en de reactievergelijking klopt, heb ik nog 2 vragen open vraag:

Wat is de molmassa van oxaalzuur-dihydraat H2C2O4 * 2H2O?

en

Hoeveel mol zuur heeft er met de base gereageerd op het equivalentiepunt?

De eerste vraag: Moet je dan niet gewoon in het periodiek systeem kijken en de gevonden molecuulmassa's bij elkaar nemen? Dus 90,036 + 4,032 + 32,00 = 126,068.

Nu ik deze waarde zo zie en het laatst gegeven antwoord.... Denk ik dat ik met de berekening toch die waarde moest hebben, en niet alleen van oxaalzuur apart.. :?:

Nou ja, het is me tenminste nu duidelijk waar je dat getal van haalt. En ja, het belangrijkste is toch wel dat ik het snap denk ik zo. :)

Nou ja, dan kom ik dus op 0,116 / 126,068 = 9,20 * 10^-4 mol H2C2O4. En de rest dus hetzelfde. Alleen komt er wat anders uit dan heh. Volgens mij is mijn uitwerking verder dezelfde als die van jou. Dus het zal hopelijk dan wel goed zijn.

Dan enkel nog de tweede vraag. Ik snap de vraagstelling niet helemaal.... Kan iemand me een duwtje in de goede richting geven?

Berichten: 186

Re: [Scheikunde] Titratie oxaalzuur

Inderdaad een vreemde vraagstelling, aantal mol zuur dat gereageerd heeft hebben normaal al uitgerekend in de eerste stap nl. de 7.93*10^-4 mol

De volgorde van de vragen is wel eigenaardig gekozen maar ik zou het anders niet weten hoor ...

Reageer