[wiskunde] eigenvector bij eigenwaarde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 128

[wiskunde] eigenvector bij eigenwaarde

Bij een matrix:

|1,2 -0,2|

|0,15 0,8|

Heb ik de eigenwaarden 1,1 en 0,9 gevonden. Hoe bepaal ik nu de eigenvector die hierbij hoort.

Ik weet dat deze (2, 1) en (2, 3) zijn, maar weet niet hoe deze gevonden wordt.

Berichten: 133

Re: [wiskunde] eigenvector bij eigenwaarde

Kan je de definitie van eigenwaarden en eigenvectoren niet gebruiken om deze eigenvector gewoon te berekenen uit de definitie.
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

Berichten: 128

Re: [wiskunde] eigenvector bij eigenwaarde

Wat is de definitie dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] eigenvector bij eigenwaarde

Uit de definitie, met A de matrix, v de eigenvector en lambda de eigenwaarde:
\(A\vec v = \lambda \vec v \Leftrightarrow A\vec v - \lambda \vec v = 0 \Leftrightarrow \left( {A - \lambda I} \right)\vec v = 0\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 128

Re: [wiskunde] eigenvector bij eigenwaarde

F3 is de lineaire ruimte waarin alle functies f van de vorm f(x)=ax^3+bx^2+cx+d als elementen voorkomen.

Het volgende stelsel is een basis voor F3 {x^3+1, x^3-1, x^3+x^2+x, x^2-x+1}.

De functie g(x)=4x^3+4x^2+2x+4 als lineaire combinatie van de basiselementen wordt gevonden door te kiezen: a=2, b=-1, c=3 en d=1.

Dit kan ik allemaal nog volgen en geeft geen probleem. Echter het volgende begrijp ik niet helemaal.

Nu wordt een lineaire afbeelding P van F3 naar R3 (de ruimte van de 'gewone' vectoren) als volgt gedefinieerd: Het beeld P van een functie f is het element ((f(0), f(1), f(-1)) in R3.

Voorbeeld: bij de functie g(x)=4x^3+4x^2+2x+4 hoort het beeld (4, 14, 2) in R3 of, geschreven met de vectornotatie: bij de

vector (2, -1, 3, 1) hoort de beeldvector (4 , 14, 2).

Nu moet ik een matrixvoorstelling van de afbeelding P bepalen, waarbij voor F3 de basis zoals helemaal bovenaan en voor R3 de gebruikelijke basis van eenheidsvectoren {(1, 0, 0), (0, 1, 0), (0, 0, 1)}.

Reageer