Radioactieve straling

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 36

Radioactieve straling

Hoi,

ik heb vorig schooljaar veel geleerd over radioactieve straling, en toepassingen ervan.

maar ik zit nu met de vraag : waarom is dit zo schadelijk? ik weet dat een dosis van 3 à 4 Sv dodelijk is voor ongeveer 50% , maar hoe komt dit? het dood de cellen, ja dat weet ik, maar hoe?
Ik ben gewoon mezelf...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Radioactieve straling

Even definitie: straling zelf is niet radio-actief. We hebben het over straling die wordt uitgezonden door een radio-actieve stof. Dat is overigens wat je bedoelt hoor, die fout wordt wel vaker gemaakt.

Er zijn verschillende soorten straling. Dat zijn deeltjes - heliumkernen(α), vrije elektronen (β) of hoogenergetische fotonen (γ) - die met enorme snelheid je lichaam binnendringen. Waar ze tegen botsen maken ze dat kapot. Zo kan bijvoorbeeld een stuk DNA "kapotgeschoten" worden in een cel die sperma of eicellen maakt, en worden er later mismaakte kinderen geboren. Of ze schieten iets kapot in bijvoorbeeld een darmcel, maar precies zó dat de cel blijft leven maar zich ineens heel anders gaat gedragen. Zo kan er darmkanker ontstaan.

Ultraviolette straling zijn óók fotonen, en die hebben nog genoeg energie om makkelijk huidcellen kapot maken. Een beetje teveel UV en je huid "verbrandt", en regelmatig teveel UV, en je hebt een flinke kans om later huidkanker te krijgen.

Het is dus gewoon omdat een pakketje energie met een klap tegen een cruciaal onderdeeltje in een cel botst. Als een geweerkogel in een lichaam. Komt die in je arm, dan geneest dat wel. Komt die in je hart, nou, dat was het dan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Radioactieve straling

Even definitie: straling zelf is niet radio-actief. We hebben het over straling die wordt uitgezonden door een radio-actieve stof. Dat is overigens wat je bedoelt hoor, die fout wordt wel vaker gemaakt.
Dat wil dus zeggen dat je de volgende "contaminatie" deed:

Ioniserende straling

Radioactieve stof

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: Radioactieve straling

ok, bedankt voor de info:)
Ik ben gewoon mezelf...

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Radioactieve straling

Wat voor schade veroorzaakt alpha straling?

Is het voornamelijk het onttrekken van elektronen aan andere verbindingen die daardoor uit elkaar vallen?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Radioactieve straling

http://www.answers.com/topic/alpha-particle
In biological systems, the ionization and excitation produced by alpha particles can damage or kill cells. By rupturing chemical bonds and forming highly reactive free radicals, alpha particles can be far more destructive than other forms of radiation which interact less strongly with matter
NB: dat is per deeltje......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Radioactieve straling

wow.

Dat heb ik dan zwaar onderschat.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Radioactieve straling

Hoezo onderschat? Alfastraling is normaal gesproken betrekkelijk ongevaarlijk omdat het maar een geringe doordringingscapaciteit heeft. Het wordt door een velletje papier effectief tegengehouden. Het wordt wél echt link zodra je een alfa-bron inslikt of inademt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Radioactieve straling

een free radical is een deeltje als O (zuursof) of F (Fluor) Deze zijn meestal te vinden alleen als O2 en F2, als ze alleen zijn reageren ze met jan en alleman (sorry Jan) je gebruikt ze ook in de semiconductor industrie om van alles te etsen.

Daar worden ze gegenereert door middel van een hoog RF plasma.

Had laatst een reconstructie gezien van de tchernobyl ramp, maag was aan het turnen in mijn buik.

Reageer