[ Mechanica ] krachten op krukas

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

[ Mechanica ] krachten op krukas

Hallo,

Mijn vraag gaat over de volgende situatie:

Afbeelding

Stel dat het geheel in evenwicht is. Volgens mijn berekeningen zou er in de staaf BC de kleinste kracht optreden als AB en BC een hoek van 90° maken. Dit betekent dat in dat geval de kleinste kracht moet uitgeoefend worden om het geheel in evenwicht te houden.

Hoe kan dit? Het moment dat overgebracht wordt is constant. Ik kan moeilijk vatten dat voor bepaalde hoeken de uitgeoefende kracht F groter moet zijn om het geheel in evenwicht te houden. Dus de motor is krachtiger naarmate die hoek groter is terwijl hij toch hetzelfde moment overbrengt. Dat snap ik niet

Kan iemand hier eens een uitleg aan geven?

Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [ Mechanica ] krachten op krukas

Het moment dat overgebracht wordt is constant (zeg je dan toch, maar er is ook nog zoiets als de overbrenging van de verticale F op de zuiger op die wegkantelende BC. Maar laten we allen maar even kijken naar wat er in AB-BC gebeurt vanaf dat moment op de as A).

moment = kracht x arm (maar met een voorwaarde!!!):

Een moment mag je alleen maar bepalen voor een kracht die loodrecht op de arm staat.

Dat kun je op twee manieren doen:

1) de kracht ontbinden in twee krachten, waarvan één loodrecht op de arm die je dan de effectieve kracht noemt, en één in de langsrichting van de arm (die geen enkel effect op de draaiing zal hebben)

Afbeelding

2) de arm in gedachten zó draaien dat die loodrecht op de krachtrichting komt te staan. Die loodrechte lengte noem je dan de effectieve arm:

Afbeelding

De hoek tussen kracht (richting BC) en arm (AB) varieert voortdurend. Dat kan niet anders dan betekenen dat ook je effectieve kracht dan wel naar keuze je effectieve arm voortdurend veranderen.

M= Feff x aeff

met nadruk op dat "effectief" :?:

(PS: vouwt cerium al effectief mee?? :) )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: [ Mechanica ] krachten op krukas

Hoe zit dat nu eigelijk met dat eiwitten vouwen? Bestaat er een site waar ik er informatie over kan terugvinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [ Mechanica ] krachten op krukas

Hoe zit dat nu eigelijk met dat eiwitten vouwen? Bestaat er een site waar ik er informatie over kan terugvinden?
Probeer de volgende topics eens:

[email protected]

Folding@Wetenschapsforum FAQ in opbouw

En dan gezellig meevouwen :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 138

Re: [ Mechanica ] krachten op krukas

Ik ben het niet eens met de stelling dat het overgebrachte moment constant is.

Ik neem aan dat het voorbeeld betrekking heeft op een motor of iets dergelijks.

Bij een 4 cilinder motor heb je 4 krukken die onderling steeds 90 graden verdraaid staan, op de uitgaande as lijkt het dan wel dat het overgebrachte moment redelijk constant is.

Maar ook dan is dat niet echt het geval en daarom wordt een motor dan ook altijd uitgerust met een vliegwiel, die de fuctuaties in het afgegeven moment of koppel opvangt.

Bij een 4 cilinder motor hebben deze vliegwielen een bescheiden afmeting, vergelijk dat maar eens met het enorme vliegwiel op een Lanz Buldog tractor die uitgerust was met een 1 cilinder dieselmotor.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [ Mechanica ] krachten op krukas

Ik ben het niet eens met de stelling dat het overgebrachte moment constant is.
Dat zou voor een motor inderdaad onlogisch zijn. Echter, ik lees het in Ceriums verhaal als een gegeven. En onmogelijk is dat niet, bijv. als je het geheel als een pomp beschouwt, dus een krukas die een zuiger aandrijft. Totdat Cerium het tegendeel beweert lijkt me Ceriums probleem te zitten in een fundamenteel (nu hopelijk ex-)misbegrip van "moment", n.l. vergetende dat voor berekening van moment kracht en arm loodrecht op elkaar gezet moeten worden. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: [ Mechanica ] krachten op krukas

Inderdaad. Het was gegeven dat het moment constant is. En het gaat nu inderdaad over een ex-misbegrip [rr]

Reageer