Lymfocyten lastig stuk stof.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

Lymfocyten lastig stuk stof.

Dag mensen,

Ik heb een boek waarin bepaalde stof nogal over immunologie nogal krom uitgelegd wordt en daarom zou ik het graag even willen controleren of het klopt wat ik eruit wijs word.

lymfoïde stamcellen worden gemaakt in het beenmerg en differentiëren dan deels richting de B-lymfocyten kant en een deel "vertrekt" ongedifferentieerde naar de thymus (zwezerik). Vervolgens differentieren de ongedifferentieerde lymfoïde stamcellen in de thymus zich naar de T-lymfocyten kant.

T-lymfocyten

De (nog) ongedifferentieerde lymfoïde stamcellen worden in het eerste stadia Thymocyten genoemd en deze doorgaan enkele rijpingsprocedures. Met daarbij verschillende soorten stadia (pre-thymusfase, thymusfase post-thymusfase) waar ze vervolgens als T-Lymfocyt uitkomen.

Er ontstaan hierbij 4 T-Lymfocyten “soorten”.

T-effectorcellen

Tc-cellen – Cytotoxische T-Lymfocyten

Vernietigen alle lichaamseigen cellen met een aangetast celmembraan (meestal door een virus) m.b.v. MHC restrictie

Betrokken bij de overgevoeligheid van het vertraagde typen. (na contact met een antigeen dat gepresenteerd is door een macrofaag een T-geheugencel?) Hier graag uitleg over ;)

T-regulatorcellen

Helpercellen - stimuleren de groei van B-lymfocyten.

Supressorcellen – negatieve stimulans groei van B-lymfocyten.

-------------------------------------------------------------------------------------

B-lymfocyten

Ontstaan in het beenmerg en groeien dan uit van een Pre-B-cel tot een onrijpe B-cel tot een Rijpe B-cel die na contact met een antigeen verandert in een plasmacel die op zijn beurt weer antilichamen produceert. (De T-helpercel kan dit proces stimuleren en schort de deel en groeitijd van de plasmacel flink op ;)

Maar wat ik even mis of niet terugkan vinden is dat er ook B-geheugencellen gevormd worden. Voor zover gelezen kom ik alleen op de B-plasma cellen uit.

En nog een vraag over de imuunglobulinen. Elke immuunglobulinen heeft als het ware een staart en 2 koppen. De koppen kunnen ieder met een receptor in het membraan van een cel reageren. Wat doet dan de kristaliseerbare Fc-staart ;) Of moet ik dit zien als een aanrakingspunt van een Tc-cel :shock:

Ik hoop dat jullie enige duidelijkheid kunnen geven. Alvast bedankt

Met vriendelijke groet,

Jeroen

Berichten: 704

Re: Lymfocyten lastig stuk stof.

hey,

de cytotoxische T-cellen maken gaten in het membraan van de bacterie of virus om zo de indringer onschadelijk te maken.

deze worden actief nadat T-geheugencellen de indringer heeft herkend. Deze activeren vervolgens de cytotoxische T-cellen en de T-helpercellen, die de aanmaak van meer T-killercellen stimuleert.

dus makkelijk te onthouden: T-geheugen herkent, T-killer vernietigd, T-helper stimuleert aanmaak T-killer

als de indringer is opgeruimd daalt de concentratie T-killercellen in het bloed, doordat T-suppressorcellen actief zijn en de afbraak van T-killercellen stimuleert.

de T-cellen herkennne de indringer middels antigen - antistof -complex.

de antistof wordt afgegeven door de B-cellen. De aanmaak hiervan wordt ook gestimuleert door T-helpers.

De indringer wordt vervolgens 'opgegeten' door de macrofaag. Een deel van iedere kloon zal achterblijven in de lymfeknopen als geheugencel om later, als er hetzelfde antigen wordt gepresenteerd, weer grote het immuunsysteem te kunnen triggeren.

Berichten: 12

Re: Lymfocyten lastig stuk stof.

ej,

sdekivit alvast bedankt maar er zijn nog enkele dingen onduidelijk,

Ik kan nergens teruglezen dat de T-helpercellen ook de Tc-cel productie stimuleerd. Kan iemand verifiëren of dat klopt?

Is een geheugencel eigenlijk gewoon een T of B-lymfocyt maar dan maar met 1 specifieke receptor op zijn celmembraan? Voor 1 soort antigeen?

De antilichamen die geproduceerd zijn hebben 2 aanknopingspunten en een Fc staart, dienen de 2 aanknopingspunten om het antigeen te laten samenklonteren en gaat dit dan altijd op aangezien elk antigeen de 2 koppen heeft?

Verder nog waar de Fc staart voor dient, is dit aan hechtingspunt voor killercellen (nul cellen) of dergelijk? aangezien een antilichaam zelf niets kan vernietigen.

Wederom alvast bedankt,

jeroen

Berichten: 704

Re: Lymfocyten lastig stuk stof.

de eerste vraag heb ik wel beantwoord: T-killercellen zijn cytotoxische T-cellen en ja, de aanmaak wordt gestimuleert door T-helpers.

geheugencellen herkennen 1 antigeen en kunnen daartegen 1 antistof maken. Vandaar dat bijvoorbeeld het griepvirus gemakkelijk het immuunsysteem kan omzeilen, door veranderingen in receptormoleculen in het membraan.

over de Fc-staarten kan ik niks over vetellen, sorry.

Reageer