rare reactie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 187

rare reactie

hallo,

heeft iemand wel eens een reactie gezien waarbij een gas ontwikkeld word en als je de boel afkoelt dat je dan nog veel meer gasontwikkeling krijgt?

ik heb dit namelijk net meegemaakt en ik stond werkelijk met een bek vol tanden.

het was namelijk niet zo'n heel prettig gas ( NO2 denk ik, rood bruine dampen)

alvast bedankt,

lars.

Berichten: 37

Re: rare reactie

Nee nog nooit meegemaakt.

Welke proef heb je eigenlijk uitgevoerd? Dan kan ik je misschien verder helpen.

Berichten: 187

Re: rare reactie

nou, ik was een mengsel wat salpeterzuur bevat aan het indampen in een destilleerkolf, nog onder de 100 graden celcius.

op een gegeven moment kwam er heel veel roodbruine damp af, toen ik het wou afkoelen om de reactie te minderen toe ging het nog heftiger tekeer.

ik hoop dat je hier genoeg aan hebt, ik zie het vanzelf wel,

lars.

Berichten: 12.262

Re: rare reactie

Ik denk dat dat indampen de sleutel is, daardoor vergroot je de concentratie opgeloste stoffen, wellicht tot het punt dan een reactie optreed met de damp als gevolg.

Maar ook dan lijkt het me stug dat het door afkoelen alsnog sneller ging, tenzij het een dusdanig exotherme reactie was dat afkoelen gewoon te traag werkte (warmtegeleiding door een glazen kolf heeft ook zn limits)
Victory through technology

Berichten: 26

Re: rare reactie

Waarmee heb je het afgekoeld?

Gewoon water? Dan denk ik inderdaad dat Benm gelijk heeft.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar ook niet eenvoudiger dan dat.

(Einstein)

Berichten: 187

Re: rare reactie

ik heb het afgekoeld met water, maar je zag wel heel duidelijk dat als ik het in het water dompelde dat de reactie heftiger was als dat ik hem er weer uithaalde.

echt heel maf om te zien.

dat wat ik wil weten is hoe een reactie toeneemt naarmate je hem afkoelt.

Berichten: 12.262

Re: rare reactie

Goh... ik ben onderhand wel heel benieuwd wat je nou in die kolf had zitten!
Victory through technology

Berichten: 187

Re: rare reactie

weet je het of ben je echt benieuwd?? het is in ieder geval niet zulk fijn spul

Berichten: 12.262

Re: rare reactie

Hoe zou ik het moeten weten?
Victory through technology

Berichten: 187

Re: rare reactie

geen idee, misschien is het alleen mogelijk bij een bepaalde stof.

ik heb geprobeerd om Cyclotrimethyleentrinitramine te maken en daar was ook salpeterzuur voor nodig. het was overigens wel een kleine hoeveelheid!

Berichten: 12.262

Re: rare reactie

Hehe... je zal wel ff de zenuwen gekregen hebben, of niet? Ik zou in ieder geval wel peentjes zweten als mn poging RDX synthese opeens haywire ging, in ieder geval handig dat je een koelbadje bij de hand had.

Maar wat heb je nou precies gedaan? Een tablet hexamine en wat salpeterzuur in een kolf gegooid en doorgekookt?
Victory through technology

Berichten: 187

Re: rare reactie

zo zou je het kunnen zeggen, alleen heb ik geen tabletje hexamine gapakt maar het zelf gemaakt.aan dat doorkoken heb ik niet eens gedacht. ik wou het gewoon gaan indampen en toen begon dus die reactie.

p.s. RDX is alleen gevaarlijk als je er een electrische ontsteker op aansluit.

maar hoe kan er nou precies zo'n reactie ontstaan???

lars

Berichten: 12.262

Re: rare reactie

Ik neem aan dat je geprobeerd hebt in te dampen middels vacuum, bijvoorbeeld aan een rotavap? Als je de druk verlaagt dampt NO2 uit de oplossing (salpeterzuur).

Als het daardoor afkoelde is het trouwens best mogelijk dat in het water hangen juist meer damp oplevert: het waterbad is dan relatief 'warm' en die warmte is nodig voor het verdampen. Je ziet soms ook dat er gewoon een laag ijs om de kolf onstaat als je oplosmiddelen afdampt.
Victory through technology

Berichten: 2.746

Re: rare reactie

weet je zeker dat je hexamine hexamine is?

Berichten: 187

Re: rare reactie

ik ben het gaan indampen in een waterbad op ongeveer 70 graden celcius( dus de kolf in het bad gehangen) en ik heb geen vacuum o.i.d. gebruikt. de vloeistof was 70 graden celcius, toen ik het afkoelde ging het nog heftiger tekeer.

en mijn hexamine heb in gemaakt zoals op www.frogfot.com staat beschreven.(dus het zal echt wel hexamine zijn)

Reageer