[moderne natuurkunde] bolsymmetrie atomen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4.502

[moderne natuurkunde] bolsymmetrie atomen

Ik las in het "huiswerk,etc forum" een vraag over bolsymmetrie van atomen en lichtte daar een deel uit:

Ik citeer uit mijn cursus "stabileit heeft grotendeels te maken met een bolsymmetrische elektronenverdeling op de buitenste schil of een maximale spreiding van de elektronen binnen het volume van de elektronenwolk. Aldus kunnen we besluiten dat atomen met een half maar vooral met een volledig gevulde p- of d-orbitalen stabieler zijn dan atomen zonder dit voorrecht".

Ben op dit gebied een leek,doch vraag me af of er stabiliteit in een atoom aanwezig zou zijn als er geen beweging zou zijn in de electronen.Ik veronderstel dat een atoom alleen stabiel is door de centrifugale (centrumgerichte) constante beweging van de electronen en dat daardoor altijd een stabiliteit aanwezig is en dat die stabiliteit -ook bij het verminderen van het aantal electronen- door het naar evenwicht zoeken van de rest van de electronen (via verplaatsing van de orbitals) blijft gehandhaafd!?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: [moderne natuurkunde] bolsymmetrie atomen

het is sowieso gunstiger dat de elektronen verder uit elkaar zijn gespreid (zelfde orbitaal betekent zelfde energie tov de aantrekking tot de kern, dus die term laten we buiten beschouwing). Dit komt omdat je op die manier de elektron-elektron repulsie minimaliseert.

Nu is stabiliteit een verwarrende naam voor wat ik hier beschrijf, terwijl het me uit de context toch lijkt dat bedoeld wordt wat ik hier schrijf. Vandaar waarschijnlijk de verwarring. Uiteraard zijn atomen met niet volledig gevulde orbitalen stabiel, maar het is energetisch gunstig om ze volledig te vullen (daarom hebben chemische elementen uit de voorlaatste kolom, zoals F, Cl, Br, een hoge elektronenaffiniteit).

Dit betekent bijvoorbeeld ook dat F, Cl, Br absoluut instabiel zijn en snel een chemische binding zullen aangaan. Voor O bijvoorbeeld is dit ook zo, maar (iets) minder. Ik veronderstel dat hierdoor de term stabiliteit opdook.

Berichten: 4.502

Re: [moderne natuurkunde] bolsymmetrie atomen

Bedankt voor de uitleg ,Eendavid!

Het ontbreekt instructeurs en leraren(professoren)wel eens aan het vermogen om iets duidelijk en ongecompliceerd uit te leggen aan studenten en dat er daardoor verkeerde begrippen worden gebruikt!

Je bedoelt wrs.met "F" ,"Fe" ofwel ijzer,dat een instabiel atoom is (heeft);zou dat niet stabieler gemaakt kunnen worden door toevoeging van electronen.

Mogelijk heeft deze vraag te maken met mijn vermelde "lijfspreuk" maar ik ben nu eenmaal een techneut en een willie wortel in mijn omgeving!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: [moderne natuurkunde] bolsymmetrie atomen

Je bedoelt wrs.met "F" ,"Fe" ofwel ijzer,dat een instabiel atoom is (heeft);zou dat niet stabieler gemaakt kunnen worden door toevoeging van electronen.
ik bedoel de F van fluor. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet op de hoogte ben van de instabiliteit van Fe.
Mogelijk heeft deze vraag te maken met mijn vermelde "lijfspreuk" maar ik ben nu eenmaal een techneut en een willie wortel in mijn omgeving!
ik heb je al enkele pareltjes van redenering zien afleveren in klassieke natuurkunde, je hebt het dus niet meer nodig om intelligentie te doen blijken uit 1 of andere vraag.

Berichten: 4.502

Re: [moderne natuurkunde] bolsymmetrie atomen

Ben zeer vereerd,Eendavid!

Reageer